در این مقاله به بحث درباره طراحی لندینگ پیج می پردازیم. ابتدا توصیه هایی در خصوص رعایت کلیدی ترین نکات در طراحی لندینگ پیج به شما ارائه خواهیم داد. در ادامه نیز چند الگوی رایج در طراحی این صفحات با سایت ساز یا دیگر ابزار ها  را بر خواهیم شمرد.

طراحی یک لندینگ پیج کارآمد

به عنوان یک بازاریاب می بایست با روش های دستیابی به فروش بیشتر آشنایی داشته باشید. ضرورتا زمان زیادی را نیز به تعیین استراتژی های مناسب جهت دستیابی به اهداف خود اختصاص می دهید. اما زمانی که موفق شدید توجه مخاطبان خود را جلب کنید، چگونه می توانید آنها را به مصرف کننده تبدیل کنید؟

یکی از موثرترین و کارآمدترین روش های افزایش فروش طراحی لندینگ پیج می باشد. لندینگ پیج یک صفحه اختصاصی وب می باشد که در آن به تبلیغ یک محصول پرداخته می شود. ممکن است پیش از این با اینگونه صفحات برخورد کرده باشید. اما طراحی آنها برای وب سایت خود به کل داستان دیگری است.

در این مقاله به ارائه توصیه ها و راهنمایی هایی در خصوص طراحی لندینگ پیج می پردازیم. در ادامه الگوهایی برای طراحی یک لندینگ پیج را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. امید است که در پایان مقاله ایده های خوبی جهت طراحی لندینگ پیج برای وب سایت خود به دست آورده باشید. با بهره گیری از ابزارهایی که به شما معرفی خواهیم کرد قادر خواهید بود به راحتی به طراحی یک لندینگ پیج جذاب با نرخ تبدیل بالا بپردازید.

توصیه هایی برای طراحی لندینگ پیج

در ادامه به ارائه توصیه هایی جهت طراحی لندینگ پیج به شکلی خوب و کارآمد خواهیم پرداخت.

استفاده حداقلی از متن: طراحی لندینگ پیج نیازمند برقراری تعادل در خصوص میزان استفاده از متن است. از یک طرف می بایست به ارائه جزئیاتی درباره محصول خود بپردازید که مخاطب را قانع به خریدن آن کند. از دیگر سو، غوطه ور کردن مخاطب در انبوهی از اطلاعات نیز غالبا موجب پس زدن محصول توسط او می گردد.

طراحی لندینگ پیج

به طور کلی طراحی لندینگ پیج می بایست به شکلی خلاصه صورت گیرد. پس تنها به ارائه کلیدی ترین اطلاعات درباره محصول خود بپردازید. و ضمنا این اطلاعات را نیز هرچه بیشتر فشرده سازی کنید. اجازه دهید تصاویر و عکس ها به جای شما سخن بگویند. هرچه از میزان متن کمتری استفاده کنید معدود جملاتی که به کار برده اید تاثیرگذارتر خواهند شد.

طراحی یک CTA قوی: هدف نهایی از طراحی لندینگ پیج برقراری گفتگو با مشتریان بالقوه است. و حیاتی ترین مولفه در این زمینه نیز CTA یا همان فراخوان به عمل است. CTA دکمه ای است که بازدید کنندگان سایت را دعوت به پیمودن گام بعدی می نماید. بسته به هدفی که دارید CTA شما می تواند مخاطب را دعوت به پر کردن فرم های آنلاین، دانلود یک فایل یا انجام یک خرید کند. CTA ها می بایست ساده طراحی شوند. این باکس ها معمولا از دو کلمه تشکیل شده اند. همچنین لازم است به شکلی بولد و نظرگیر طراحی شوند.

در طراحی یک دکمه فراخوان به عمل سعی کنید از رنگ استفاده کنید و موقعیت آن را نیز در جایی از سایت تعیین کنید که کاملا برای مخاطب واضح و قابل دیدن باشد. به عنوان مثال دقیقا زیر عنوان اصلی لندینگ پیج.

اجتناب از نوشته های طولانی: هرچقدر هم که طراحی لندینگ پیج شما به شکلی زیبا انجام شده باشد باز هم هیچ کس علاقه ای به صرف زمان طولانی برای بازدید از یک لندینگ پیج ندارد. تمامی اطلاعات اساسی محصول می بایست در همان بخش اولیه صفحه بارگذاری شود. یعنی مخاطب نیازی به اسکرول کردن صفحه به سمت پایین برای دسترسی به آن اطلاعات نداشته باشد. یک عنوان جذاب و یک CTA قوی می بایست در همان بالای صفحه طراحی گردند. ایجاز صفحه را حفظ کنید و از ارائه طومارهای طولانی بپرهیزید.

مقاله مرتبط:”بهترین فونت برای طراحی سایت چیست؟” 

استفاده از جنبه های بصری برانگیزاننده: حتی اگر محصول شما به شدت تخصصی است، به عنوان مثال نرم افزارها، باز هم ضروری است که از فاکتورهای بصری جهت معرفی آن بهره ببرید. این مساله نه تنها جهت جلب نگاه بازدید کنندگان، بلکه در خصوص حفظ تعادل و رفع خشکی متون نیز ضروری می باشد.

توجه کنید که تمام اجزای بصری مورد استفاده در طراحی لندینگ پیج می بایست با سایر مولفه های کلیدی برند شما در هماهنگی و انسجام قرار داشته باشد. اگر می خواهید از عکس استفاده کنید مطمئن شوید که با سبک سایر عکس های موجود در سایت دارای سازگاری است. تمام طرح های گرافیکی مورد استفاده در لندینگ پیج نیز می بایست با آهنگ برند شما سازگار باشند.

استفاده از الگوی F و Z: تحقیقات حاکی از آنند که نگاه انسان ها در صفحه یک سایت مطابق الگوی F و Z حرکت می کند. استفاده از این الگو در طراحی لندینگ پیج می تواند منجر به افزایش اثربخشی آن شود. مطابق این الگو می بایست تصاویر را در سمت چپ، عنوان را در منتهی الیه سمت راست و دکمه CTA را نیز دقیقا زیر عنوان قرار دهید.

حفظ تمرکز مخاطب روی صفحه: از آنجا که تنها لینکی که علاقه دارید مخاطب روی آن کلیک کند دکمه CTA می باشد لذا لازم است که از قرار دادن لینک های اضافی در لندینگ پیج اجتناب کنید. اگر لینکی مخاطب را مستقیما به صفحه فروش متصل نمی کند پس نباید جایی در لندینگ پیج داشته باشد.

فعال نمودن آپشن اشتراک گذاری: یکی دیگر از تکنیک های اثربخش در طراحی لندینگ پیج فعال کردن امکان به اشتراک گذاشتن آن در شبکه های اجتماعی می باشد. این مورد تاثیر بسزایی در افزایش بازدید کنندگان سایت شما خواهد داشت. و هرچه تعداد کسانی که از لندینگ پیج بازدید می کنند بیشتر شود نرخ تبدیل نیز بالاتر خواهد رفت. پس حتما گزینه اشتراک گذاری در فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و پینترست را در لندینگ پیج فعال کنید.

آزمایش طراحی های متفاوت: اگر بین چند شیوه و استراتژی متفاوت برای طراحی لندینگ پیج خود سرگردان مانده اید بهترین راه این است که همه آنها را امتحان کنید. با طراحی چند ورژن مختلف از لندینگ پیج خود می توانید بفهمید که کدامیک اثربخش تر است و از نرخ تبدیل بالاتری برخوردار است. در هر کدام از این ورژن های مختلف از رنگ های مختلف و موقعیت های متفاوتی برای دکمه فراخوان به عمل استفاده کنید.

طراحی سایت

توجه کنید که نرخ تبدیل میانگین برای یک لندینگ پیج 9.7% می باشد. در نتیجه می بایست هدف خود را رسیدن به این میزان از نرخ تبدیل یا بالاتر از آن قرار دهید. با توجه به نتایجی از آزمایش های خود به دست آورده اید می توانید روشی را به کار بگیرید که در افزایش نرخ تبدیل لندینگ پیج موثرتر باشد.

الگوهایی برای طراحی لندینگ پیج

در ادامه به معرفی الگوهایی برای طراحی لندینگ پیج می پردازیم.

لندینگ پیج عضویت در سایت: استفاده از این نوع لندینگ پیج ها در توسعه پایگاه آنلاین مشتریان تاثیر بسزایی دارد. در این نوع از لندینگ پیج ها معمولا از مخاطب خواسته می شود اسم و ایمیل خود را در قسمت های مربوطه وارد نماید.

لندینگ پیج محصول: در این نوع از لندینگ پیج ها تصاویری از محصولات به همراه توضیحات مختصری درباره آنها قرار داده می شود. اصلی ترین جزء این نوع از لندینگ پیج ها دکمه CTA می باشد که بازدید کننده را مستقیما به صفحه خرید محصول متصل می کند.

لندینگ پیج وبینار: لندینگ پیج ها می توانند جهت تبلیغ یک رویداد مجازی یا یک وبینار نیز مورد استفاده قرار گیرند.

لندینگ پیج اپلیکیشن های موبایل: این نوع از لندینگ پیج ها به تبلیغ اپلیکیشن برند برای گوشی های هوشمند می پردازند. ارائه توضیحات مختصری درباره قابلیت های اپلیکیشن به همراه تصاویری از فضای آن اصلی ترین بخش های این نوع از لندینگ پیج ها هستند. البته در این موارد حتما می بایست لینک اتصال مستقیم به صفحه دانلود اپلیکیشن در گوگل پلی و اپ استور نیز در لندینگ پیج قرار داده شود.

لندینگ پیج کنفرانس: این نوع از لندینگ پیج ها جهت معرفی و تبلیغ یک کنفرانس به کار گرفته می شوند. موضوع کنفرانس، سخنرانان آن، تاریخ و محل برگزاری آن و لینک تهیه بلیط آن اصلی ترین بخش های این نوع از لندینگ پیج ها می باشند.

لندینگ پیج وب سایت در حال ساخت: این نوع خاص از لندینگ پیج ها به کار گرفته می شوند تا به مخاطبان توضیح دهند که وب سایت هنوز در مراحل اولیه طراحی خود قرار دارد.

مقاله مرتبط:”ترندهای طراحی سایت در سال 2022 

سخن پایانی                                                                                                            در این مقاله تلاش نمودیم به ارائه کلیدی ترین نکات جهت طراحی لندینگ پیج بپردازیم. لندینگ پیج ها از جمله مهم ترین قسمت های هر وب سایتی می باشند و توجه به ریزه کاری ها و تکنیک های موثر در طراحی آنها می تواند منجر به افزایش نرخ تبدیل آنها و کسب بازده بیشتر از آنها گردد.

در پایان لازم است این را هم ذکر کنیم که طراحی یک لندینگ پیج ایده آل برای برند شما کاملا وابسته به استفاده بهینه از فاکتورها و ویژگی های خاص برند شما می باشد. در واقع فرمولی واحد و یکسان برای تمام برندها وجود ندارد و هر برند می بایست با توجه به خصوصیات خاص خود و نوع خاص مشتریانش به طراحی مناسب ترین لندینگ پیج برای خود بپردازد.