در این مقاله به بحث درباره تاثیر طراحی سایت بر سئو می پردازیم. ابتدا توضیحات کوتاهی درباره مفهوم سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو ارائه خواهیم کرد. سپس در ادامه به معرفی چند ترفند کاربردی در طراحی سایت با سایت ساز ها یا دیگر ابزار های طراحی سایت، جهت بهبود سئوی سایت خواهیم پرداخت.

سئوی سایت چیست؟

اگر اندکی با حوزه وب و طراحی سایت آشنایی داشته باشید احتمالا نام سئوی سایت را نیز شنیده اید. اگر هم نشنیده اید به طور خلاصه باید بگوییم که سئو یک استراتژی بازاریابی است. سئو یکی از ملزومات اساسی کسب و کار شما در جهت حضور در فضای آنلاین و جذب تعداد بیشتر بازدید کننده برای وب سایتتان است.

سئو (SEO) که مخفف Search Engine Optimization می باشد به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. در اغلب موارد تمامی ترافیک اینترنتی یک وب سایت از طریق موتورهای جستجو حاصل می شود. در واقع باید گفت راه های دیگری که برای افزایش ترافیک و میزان بازدید از یک سایت وجود دارد علاوه بر اینکه هزینه های گزافی روی دست شما می گذارد در عین حال بازدهی لازم را هم ندارد. در حالی که موتورهای جستجو کاملا رایگان هستند و شدیدا نیز کارآمد و پر بازده می باشند. پس تنها می بایست بیاموزید که چطور از آنها در جهت افزایش میزان بازدید از سایت خود بهره بگیرید. سئو دقیقا به همین معناست.

سئو

امروزه سایر موتورهای جستجو در قیاس با غول اعظم این حوزه یعنی گوگل قابل صرف نظر کردن هستند. در این مقاله به تاثیر طراحی سایت بر سئو خواهیم پرداخت. به روش ها و ترفندهایی که می توانید در طراحی سایت به کار گیرید تا در رنکینگ گوگل رتبه بالاتری داشته باشید. توجه کنید که آمدن به صفحات بالای گوگل یعنی تعداد بازدید کننده بیشتر. و بازدید کننده بیشتر نیز یعنی مشتری بیشتر و درآمد بالاتر.

توصیه ها و ترفندهایی جهت بهینه سازی موتور جستجو گوگل

توصیه ها و راهنمایی هایی که در ادامه خواهند آمد می توانند به شما در جهت بهبود رتبه خود در گوگل کمک برسانند. موارد زیر از جمله مهم ترین مصادیق تاثیر طراحی سایت بر سئو می باشند.

استفاده از کلمات کلیدی طولانی

یکی از مهم ترین موارد تاثیر طراحی سایت بر سئو استفاده از کلمات کلیدی بلند است. یعنی کلمات کلیدی ای که از تعداد واژه های بیشتر از سطح میانگین برخوردار هستند.

منظور از کلمات کلیدی آن چند کلمه ای است که کاربران اینترنت در موتور جستجوی گوگل تایپ می کنند. به طور مثال اگر تولید کننده یا فروشنده یک برند کاپکیک هستید ممکن است انتظار داشته باشید که کاربران برای پیدا کردن مطالب مربوط به کسب و کار شما در گوگل کلمه کلیدی «بهترین کاپکیک» را جستجو کنند. اما مساله این است که نتیجه سرچ این دو کلمه روبرو شدن کاربر با میلیون ها صفحه خواهد بود. چون عبارت ساده «بهترین کاپکیک» بدون شک میلیون ها بار در فضای اینترنت تکرار شده است. در نتیجه می بایست با میلیون ها سایت دیگر برای قرار گرفتن در صفحه اول مورد مشاهده توسط این کاربر رقابت کنید.

باید تا به حال متوجه موضوع شده باشید. یکی از مهم ترین نکات در تاثیر طراحی سایت بر سئو این است که اگر از کلمات کلیدی کوتاه در وب سایت خود استفاده کنید سایت شما در میان انبوه سایت های دیگر گم خواهد شد. در نتیجه برای جلوگیری از این امر لازم است که در بخش های مهم وب سایت خود، به طور مثال عناوین و هدلاین ها، از کلمات کلیدی بلندتر و طولانی تر استفاده کنید.

به عنوان نمونه در مثال قبلی می توانید به جای عبارت «بهترین کاپکیک» در تیتر مطلب خود در سایت از عبارت «کاپکیک گیاهی و بدون گلوتن» استفاده کنید. در این صورت شانس سایت شما برای دیده شدن توسط کاربری که این عبارت را در موتور جستجوی گوگل سرچ می کند بیشتر خواهد بود.

استفاده از نام مناسب برای سایت

این مورد فراتر از تاثیر طراحی سایت بر سئو می باشد. نام سایت شما یکی از مهم ترین جلوه ها و خصوصیات پیش برنده کسب و کار اینترنتی شماست. این مورد نه تنها بر سئوی سایت شما بلکه بر اغلب فاکتورهای کلیدی لازم برای دستیابی به موفقیت شغلی در فضای وب اثرگذار می باشد. منظور از نام سایت ترکیب حروفی است که پس از www و پیش از دات کام قرار می گیرد.

در انتخاب نام برای سایت سه نکته را حتما مدنظر داشته باشید. اول اینکه نامی کوتاه و جذاب انتخاب کنید. در این صورت شانس شما برای کلیک کاربران روی لینک سایتتان بیشتر خواهد بود. دوم اینکه نام انتخاب شده می بایست با نام برند شما و حوزه کسب و کارتان مرتبط باشد. لازم است که کاربران به سرعت و به آسانی متوجه شوند که دقیقا با چه سایتی و در چه زمینه ای طرف هستند. و نکته سوم هم اینکه سعی کنید از کلمه کلیدی اصلی مربوط به کسب و کار خود در نام سایت خود بهره ببرید. این مورد تاثیر شگرفی در بالا آمدن سایت شما در گوگل دارد.

به طور کلی انتخاب نامی مناسب و هوشمندانه از مهم ترین موارد در تاثیر طراحی سایت بر سئو می باشد.

مقاله مرتبط:ترندهای طراحی سایت در سال 2022

نگارش عناوین منحصر بفرد و توصیفات یونیک

یکی از نکاتی که در بهینه سازی موتور جستجو به شدت روی آن تاکید می شود توجه خاص به عناوین و تیترهای سایت است. در واقع برای کسب رتبه بالاتر در رده بندی گوگل نه تنها لازم است به طراحی ظریف عناوین اصلی صفحه اصلی سایت خود بپردازید، بلکه باید تمامی عناوین و هدلاین های موجود در تمامی صفحات سایت را بهینه سازی کنید.

نکته مهم در این زمینه استفاده از عناوین یونیک، غیر تکراری و منحصر بفرد می باشد. زیرا اگر از عناوین تکراری در سایت خود استفاده کرده باشید ماشین جستجوی گوگل ممکن است مطالب سایت شما را تکراری ارزیابی کند و رتبه آن را پایین بیاورد.

همچنین در خصوص تاثیر طراحی سایت بر سئو گفته می شود که صرف یونیک بودن عناوین کافی نیست. بلکه آنها می بایست برای کاربران جذاب باشند تا کلیک روی لینک سایت شما را بر کلیک روی لینک دیگر سایت ها ترجیح بدهند. در واقع هرچه تعداد این کلیک ها افزایش یابد رتبه سایت شما در گوگل نیز افزایش خواهد یافت.

توجه ویژه به کاربران موبایل

در حال حاضر بیش از نیمی از ترافیک کلی اینترنت از طرف کاربران گوشی های هوشمند می باشد. و این میزان یا شتاب فزاینده و به سرعت در حال افزایش است. در نتیجه در طراحی سایت می بایست وب سایت خود را برای کاربران موبایل نیز به خوبی کاربران دسکتاپ طراحی نمایید. مطمئن شوید که قالب و ساختار کلی سایت شما برای صفحات کوچک موبایل و ویژگی های خاص سیستم عامل های گوشی های هوشمند کاملا مناسب و بدون اشکال طراحی شده باشد

طراحی یک نقشه سایت

فردی در حال کار سئو با لبتاب

نقشه سایت به طور خلاصه نشان می دهد که صفحات مختلف موجود در سایت شما چگونه با هم ارتباط می یابند. طراحی نقشه سایت از نکات و ترفندهای کلیدی در خصوص تاثیر طراحی سایت بر سئو می باشد. چرا که موتورهای جستجو با استفاده از این نقشه ها می توانند به آنالیز سریع تر و راحت تر وب سایت شما بپردازند. از این طریق رتبه سایت در رنکینگ موتورهای جستجو بهبود خواهد یافت.

محلی سازی سئوی سایت

آیا کسب و کار شما یک کسب و کار محلی و مربوط به ناحیه جغرافیایی خاصی است؟ اگر بله پس قطعا سر و کارتان با افراد ساکن در محدوده فعالیتتان است. در این مورد علاوه بر تاکید زیاد بر لوکیشن و محل فعالیت خود در مطالب سایت لازم است در جهت ورود به نقشه های اینترنتی از جمله گوگل مپ نیز تلاش نمایید. ثبت برند خود در قسمت مای بیزینس گوگل یکی از مهم ترین و ضروری ترین اقدامات در این زمینه می باشد.

ساختاردهی مناسب به سایت

از جمله اصلی ترین نکات در زمینه تاثیر طراحی سایت بر سئو این است که هرچه ساختار سایت شما بهتر طراحی شده باشد و تجربه کاربری بهتری را عرضه کند رتبه آن در رده بندی گوگل بهبود خواهد یافت. مولفه های کلیدی ای نظیر تعداد صفحات بازدید شده و مجموع میزان زمانی که کاربران در سایت شما سپری کرده اند از جمله اساسی ترین فاکتورها برای موتورهای جستجو در جهت تعیین رتبه سایت شما هستند. توجه کنید که مهم ترین نکته در ساختاردهی مناسب به یک وب سایت طراحی یک منو و نویگیشن استاندارد برای آن می باشد.

اضافه کردن زیرنویس توصیفی برای تمام عکس ها

یک وب سایت بدون عکس مثل یک موسیقی بدون ترانه است. وجود تصاویر جذاب در یک وب سایت موجب بهبود تجربه کاربری آن می گردد. اما مساله این است که موتور جستجوی گوگل قادر به شناسایی محتوای عکس ها نیست. در نتیجه لازم است که برای تمام عکس های موجود در سایت خود یک زیرنویس توصیفی طراحی کنید. این متون کوتاه باعث می شوند که عکس های سایت شما در قسمت عکس های سرچ گوگل ظاهر شوند. در این مورد نیز لازم است که توصیفات عکس ها یونیک و منحصر بفرد باشند.

در این مقاله به بحث درباره تاثیر طراحی سایت بر سئو پرداختیم. امیدواریم توصیه های ارائه شده در این مقاله به شما در جهت بهبود سئوی سایت خود کمک نموده باشد