در این مقاله به بحث درباره نرخ تبدیل سایت و شیوه محاسبه آن می پردازیم. همچنین به ارائه توصیه ها و راهنمایی هایی در جهت افزایش نرخ تبدیل در وب سایت نیز خواهیم پرداخت.

افزایش نرخ تبدیل در وب سایت

روش های گوناگونی برای ارزیابی میزان موفقیت یک وب سایت وجود دارد. به طور مثال برای سنجش این امر می توان به محاسبه تعداد بازدید کنندگان سایت یا میانگین مدت زمانی که آنها در سایت سپری کرده اند پرداخت. اما می توان گفت مهم ترین معیار برای سنجش میزان موفقیت یک وب سایت نرخ تبدیل آن می باشد.( برای راه اندازی وب سایت و فروشگاه اینترنتی می توانیدبه  سایت ساز و فروشگاه ساز سایتی شو مراجعه کنید.

در این مقاله به شیوه محاسبه این نرخ و همچنین روش های افزایش نرخ تبدیل در وب سایت خواهیم پرداخت. همچنین چگونگی استفاده از این نرخ جهت پیدا کردن راه هایی تازه برای افزایش میزان فروش را نیز شرح خواهیم داد. ابتدا توضیحاتی در خصوص اینکه داشتن یک نرخ تبدیل خوب به چه معناست ارائه خواهیم داد. در ادامه به اصول مقایسه نرخ تبدیل یک شرکت با نرخ های تبدیل رقبای خود در صنعت خاص خود می پردازیم. در پایان نیز به ارائه توصیه هایی جهت افزایش نرخ تبدیل در وب سایت و از طریق آن بهبود استراتژی های بازاریابی و توسعه کسب و کار خواهیم پرداخت. 

نرخ تبدیل سایت چیست؟

نرخ تبدیل سایت معادل درصدی از بازدید کنندگان آن است که وارد کانال های خرید محصول شده اند. به عبارت بهتر هر بازدید کننده ای که هرگونه عملی در راستای خرید یک محصول در یک وب سایت انجام دهد وارد محاسبه نرخ تبدیل خواهد شد.

البته اعمالی که در شمول تعریف نرخ تبدیل سایت قرار می گیرند می تواند در هر وب سایت بسته به تصمیم مدیران آن متفاوت باشد. با توجه به هدف آن کسب و کار خاص نرخ تبدیل می تواند از طریق انجام نهایی یک خرید، دانلود یک فایل راهنمای محصول، دانلود یک اپلیکیشن موبایل، نام نویسی برای دریافت یک دمو یا نمونه اولیه از یک محصول یا عضویت در یک دوره آنلاین محاسبه گردد. در واقع شیوه محاسبه نرخ تبدیل برای هر وب سایت کاملا وابسته به نوع خاص آن وب سایت و آن برند و همچنین ترجیحات و توقعات مدیران آن دارد.

نرخ تبدیل سایت چگونه محاسبه می گردد؟

اولین قدم در محاسبه نرخ تبدیل سایت تعیین معیار محاسبه آن برای وب سایت خاص شما می باشد. در این خصوص می توانید مجموعه ای از اعمال را در محاسبه نرخ تبدیل منظور کنید یا اینکه فقط از یک عمل خاص برای محاسبه استفاده کنید.

بعد از تعیین این معیار تنها کافیست میزان آن را در یک دوره زمانی مشخص محاسبه کنید. در نهایت با تقسیم این عدد بر تعداد کل بازدید کنندگان سایت در آن دوره بخصوص نرخ تبدیل سایت محاسبه می گردد.

توضیح این امر در قالب یک مثال می تواند به درک بهتر آن کمک کند. فرض کنید که یک نوازنده موسیقی هستید و می خواهید از طریق وب سایت خود به فروش بلیط های کنسرت خود بپردازید. بعد از انجام تبلیغات و قرار دادن لینک خرید بلیط می خواهید ببینید که چه میزان از بازدید کنندگان سایت شما اقدام به خرید بلیط نموده اند. در این مثال معیار محاسبه نرخ تبدیل به صورت ساده تنها یک عمل خاص تعریف شده است: خرید بلیط کنسرت.

فرض کنید که در ماه مارس تعداد کل بازدید کنندگان سایت شما 1176 نفر بوده است. از این میزان تعداد 56 نفر بلیط کنسرت شما را خریداری کرده اند. در نتیجه نرخ تبدیل سایت در ماه مارس از طریق تقسیم 56 بر 1176 به دست می آید که معادل 4.8 درصد است.

یک نرخ تبدیل خوب به چه معناست؟

یکی از مهم ترین سوالات در خصوص نرخ تبدیل سایت این است که دقیقا به چه نرخی یک نرخ تبدیل خوب گفته می شود؟ چه هنگام میزان یک نرخ تبدیل راضی کننده ارزیابی می شود و چه زمان گفته می شود که عملکرد سایت در این زمینه از قدرت لازم برخوردار نبوده است؟

مطالعاتی در زمینه محاسبه نرخ تبدیل متوسط برای هر صنعت خاص انجام گرفته است. اما نتایج آنها برای پاسخ کلی به پرسش فوق مناسب نیستند. چرا که ماهیت نرخ تبدیل هر سایت بسته به موقعیت جغرافیایی آن برند، مشتریان هدف آن و نوع معیار در نظر گرفته شده برای محاسبه نرخ تبدیل و عوامل دیگر می تواند متفاوت باشد. با این حال توجه به نرخ تبدیل متوسط برای هر صنعت و حوزه خاص می تواند در جهت ارزیابی نهایی از سطح عملکرد یک سایت در زمینه نرخ تبدیل مفید واقع شود.

به طور کلی نرخ تبدیل متوسط در میان صنایع گوناگون بین دو تا پنج درصد می باشد. همچنین مطالعات حاکی از آنند که نرخ تبدیل متوسط با احتساب تمامی سایت های تجاری صرف نظر از نوع صنعت خاص آنها حدود 3.9 درصد است. نرخ تبدیل متوسط برای شماری از حوزه های تجاری مهم به شرح زیر می باشد:

برندهای تولید محصولات ورزشی: 1.75 درصد.
سایت ها و فعالیت های هنری: 3.79 درصد.
برندهای تولید محصولات مربوط به کودکان و نوزادان: 3.99 درصد.
برندهای تولید محصولات مربوط به ماشین و موتورسیکلت: 1.55 درصد.
برندهای تولید محصولات الکتریکی: 2.23 درصد.
صنایع مربوط به مد و لباس: 2.44 درصد.
صنایع مربوط به غذا و نوشیدنی: 2.37 درصد.
صنایع و خدمات مربوط به بهداشت و سلامتی: 3.62 درصد.
برندهای تولید وسایل خانگی: 2.16 درصد.

از طریق مقایسه نرخ تبدیل سایت خود با نرخ تبدیل متوسط صنعت خاصی که در آن مشغول به فعالیت هستید می توانید به ارزیابی کیفیت عملکرد سایت خود در این زمینه بپردازید. اما این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که معیار محاسبه یک نرخ تبدیل تاثیر چشمگیری در عدد نهایی آن دارد. در واقع اعداد بالا بسیار کلی می باشند و به جزئیات متنوعی که در این خصوص وجود دارد در آنها توجه نشده است. به عنوان مثال نرخ تبدیل برای دانلود فایل راهنمای محصول قطعا بسیار بالاتر از نرخ تبدیل مربوط به خرید نهایی محصول است.

همچنین توجه داشته باشید که مقایسه نرخ تبدیل سایت تنها در میان شرکت ها و برندهای مشابه با یکدیگر معنا دارد. مقایسه نرخ تبدیل صنایع مختلف و مدل های کسب و کار متفاوت با یکدیگر مثل مقایسه سیب و پرتقال است. به علاوه، این نکته نیز حائز اهمیت است که وب سایت های تازه راه اندازی شده که دارای میزان بازدید اندکی هستند نمی توانند اطلاعات معناداری از نرخ تبدیل سایت خود دریافت کنند. در نتیجه اگر وب سایت خود را به تازگی طراحی و عرضه نموده اید توصیه می کنیم وقت خود را با محاسبه نرخ تبدیل آن تلف نکنید.

توصیه هایی جهت افزایش نرخ تبدیل در وب سایت

نمودار افزایش

چگونه می توان به افزایش نرخ تبدیل در وب سایت پرداخت؟ کلیدی ترین فاکتور در این زمینه افزایش تعداد بازدید کنندگان می باشد. در ادامه به ارائه توصیه هایی جهت افزایش تعداد بازدید کنندگان و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل در وب سایت می پردازیم.

طراحی یک لندینگ پیج قدرتمند:

لندینگ پیج یک صفحه اختصاصی در سایت است که در آن به معرفی و تبلیغ یک محصول خاص پرداخته می شود. لندینگ پیج ها از اساسی ترین فاکتورهای افزایش نرخ تبدیل در وب سایت محسوب می شوند.

مقاله مرتبط:”نکات طراحی لندینگ پیج برای داشتن بیشترین نرخ تبدیل ”

بهبود تجربه کاربری سایت:

تجربه کاربری اشاره به سطح رضایت بازدید کنندگان یک سایت از محتوا و همینطور شکل و ساختار مطالب آن دارد. افزایش خوانش پذیری سایت، طراحی یک نویگیشن استاندارد و رعایت ایجاز از جمله مهم ترین موارد در بهبود تجربه کاربری سایت می باشند.

طراحی کال تو اکشن استاندارد:

دکمه کال تو اکشن نقشی حیاتی در افزایش نرخ تبدیل در وب سایت ایفا می کند. کال تو اکشن ها باکس هایی واضح و موجز در سایت هستند که بازدید کنندگان را دعوت به انجام عملی خاص می کنند. «بیشتر بخوانید»، «خرید کنید»، «دانلود کنید» و «عضو شوید» از جمله رایج ترین کال تو اکشن ها می باشند.

مقاله مرتبط:“معرفی نکات طراحی بهترین کال تو اکشن یا cta “

بهره گیری از آپشن گفتگوی آنلاین:

این مورد تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد مخاطبان به سایت و برند شما دارد. همچنین سبب می شود که بازدید کنندگان سایت در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی به سرعت امکان دسترسی به شما و کسب پاسخ مدنظرشان را داشته باشند. تحقیقات حاکی از آنند که استفاده از آپشن گفتگوی آنلاین تاثیر قابل ملاحظه ای بر افزایش نرخ تبدیل در وب سایت دارد.

 اضافه کردن نظرات و فیدبک های مشتریان:

بسیاری از کاربران فضای اینترنت در هنگام انجام یک پروسه خرید آنلاین پیش از هر چیز به دنبال نظرات کسانی که قبلا آن محصول را خریداری کرده اند می گردند. در نتیجه اگر این نظرات را در وب سایت شما پیدا نکنند ممکن است به سراغ خرید از برند دیگری بروند. پس حتما این آپشن را به سایت خود اضافه کنید و امکان نظردهی برای تمامی کاربران سایت را فعال نمایید. بدین طریق قادر خواهید بود گامی بزرگ در جهت افزایش نرخ تبدیل در وب سایت بردارید.

سخن پایانی

در این مقاله به بحث درباره نرخ تبدیل سایت پرداختیم. این نرخ امروزه از مهم ترین فاکتورهای ارزیابی سطح عملکرد وب سایت های کاری محسوب می شود و توجه ویژه به آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. امیدواریم توصیه ها و مطالب ارائه شده در این مقاله به شما در جهت افزایش نرخ تبدیل در وب سایت کمک کرده باشد.