راه اندازی کسب و کار با 20 تا 30 میلیون تومان به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی، دشوار است اما غیر ممکن نیست. با وجود سخت تر شدن شرایط اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، همچنان درهایی باز به سمت کسب و کارهای ارزان وجود دارند. در ادامه به تعدادی از مشاغل ارزان، اشاره می‌شود که اغلب افراد به شرط داشتن پشتکار و علاقه کافی از پس آنها بر می‌آیند.

راه اندازی کسب و کار با 20 تا 30 میلیون تومان؛ تعمیر موبایل

 یکی از بهترین ایده ها برای راه اندازی کسب و کار با 20 تا 30 میلیون تومان تعمیرات مبایل است. تعمیر موبایل نیز جزو کسب و کارهای ارزان است که نیاز به سرمایه اولیه چندانی ندارد. شاید بزرگترین هزینه این شغل هزینه ماهانه ای باشد که لازم است به عنوان اجاره مغازه پرداخت کنید. اگر بتوانید در یک جای ارزان، مغازه ای پیدا کنید که به صورت ماه به ماه اجاره بدهید تقریبا این مشکل نیز برطرف شده است.

البته اگر به عنوان یک تعمیرکار معتبر موبایل فعالیت کنید باید جواز کسب مرتبط داشته باشید. برای اخذ جواز کسبِ تعمیر موبایل نیز می‌توانید در دوره‌های آموزشی فنی حرفه ای شرکت کنید.

 با قبولی در این دوره ها می‌توانید برای اخذ جواز کسب از ادارات مربوطه اقدام کنید. با شرکت در این دوره ها درصد بالایی از کار تعمیر موبایل را یاد خواهید گرفت. در نهایت در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهید رضایت مشتریان، سبب موفقیت شما در کسب درآمد از این شغل خواهد شد. . برای اشتغال به این شغل به مواد اولیه چندانی نیاز ندارید. زیرا می‌توانید بسته به نیاز هر مشتری، وی را به فروشنده‌های لوازم موبایل ارجاع دهید تا قطعات مورد نیاز را خریداری و برای شما بیاورد.

خدمات تحویل مواد غذایی

هر گاه برای کسب و کارهای ارزان لیستی تهیه شود غالبا از خدمات دلیوری یا همان تحویل مواد غذایی نیز صحبت خواهد شد. خدمات تحویل غذا جزو خدمات رو به رشد در اغلب کشورهای جهان است. در برخی از کشورها هزاران نفر به این شغل اشتغال دارند. شغلی که تنها نیاز به یک دستگاه موتورسیکلت، مهارت موتورسواری و مسیریابی دارد. خرید موتور سیکلت نیز با کمتر از 30 میلیون تومان امکان پذیر است. پس اشتغال به مشاغل دلیوری به هیچ وجه سخت نیست.

عکاسی

اگر به عکاسی علاقه دارید می توانید به عنوان یکی از مشاغل ارزان از آن کسب درآمد کنید. با یادگیری نرم افزارهای مربوط به عکاسی از جمله فتوشاپ، روی خود سرمایه گذاری کنید. این حوزه ای است که داشتن یک تخصص به شما کمک می کند که برجسته شوید. می‌توانید روی پرتره‌های معمولی تمرکز کنید یا حوزه‌های دیگر عکاسی مانند سفر، طبیعت، غذا یا پرتره‌های شرکتی را نیز در نظر بگیرید.

دوربین عکاسی و. یک لبتاپ

کل تجهیزاتی که برای این شغل نیاز دارید یک دوربین عکاسی، یک لپ تاپ یا سیستم کامپیوتریِ سطح متوسط و یک چاپگر رنگی عکس است. اگر باهوش باشید می‌توانید این وسایل را یا بودجه ای در حدود ۳۰ میلیون تومان خریداری کنید. برای خریدی مقرون به صرفه تر می‌توایند وسایل مذکور را از سایر افراد هم صنف خود که مایل به تغییر شغل اند خریداری کنید.

شیشه بری

اگر مایل به یادگیری نحوه قاب کردن یا برش شیشه هستید در واقع میتوانید به صنف شاغلان یکی از مشاغل با سرمایه کم بپیوندید. می‌توانید کار شیشه بری را به صورت حرفه ای شروع کنید. شیشه بری شغلی است که از گذشته وجود داشته ولی همچنان زنده و  پابرجا است. این شغل مهارت چندان زیادی لازم ندارد بلکه بیشتر نیازمند دقت است. دقت در جابه جایی، اندازه گیری و برش شیشه ها.

 طراحی لوگو

اگر یک طراح گرافیک هستید، اما نمی خواهید به پروژه های بزرگ وابسته شوید، ممکن است بخواهید یک طراح لوگو شوید. پروژه ها معمولاً ساده و سرراست هستند و احتمالاً همه چیزهایی را که برای انجام کار نیاز دارید در اختیار دارید. برای شروع ساختن سبد خود، برای کار با مشاغل محلی، سازمان های غیرانتفاعی یا سازمان های دولتی تماس بگیرید. همچنین می توانید خدمات خود را با ارائه آرم و سایر تصاویر برند برای استفاده در پروفایل های رسانه های اجتماعی گسترش دهید.

 مقاله پیشنهادی: “اولین مسئله در راه اندازی کسب و کار چیست؟” 

تعمیر  و بازسازی مبلمان

کار تعمیر مبل نیز جزو مشاغل ارزان تلقی می شود. البته نسبت به تعمیر موبایل نیاز به ابزارهای تخصصی بیشتری دارد که برخی از آنها تا حدودی گران قیمت هم هستند. با این حال در ابتدای کار لازم نیست همه این تجهیزات را خریداری کنید. بسیاری از تعمیرکاران مبل در کنار یکدیگر مغازه دارند یا به صورت گروهی با هم کار می کنند. این یک کار تیمی و مشارکتی است و اغلب در خرید تجهیزات مورد نیاز نیز به همین شکل است.

کارهای تعمیراتی مانند کار تعمیر مبل، جزو بهترین گزینه ها برای راه اندازی کسب و کار با 20 تا 30 میلیون تومان هستند. این مشاغل بیش از سرمایه اولیه به مهارت، پشتکار، علاقه و صبر کافی نیاز دارند. از صبر و صبور بودن صحبت شد به این دلیل که مدتی زمان می‌برد تا آوازه کیفیت کار تعمیرکار در بین مردم پخش شود. هر تعمیرکار خبره بعد از مدتی، مشتریان وفادار و دائمی پیدا می کند.

مقاله مرتبط:”ایده هایی برای راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان

 فروش گل و گیاه

فروش گیاهان نیز می‌تواند به عنوان یک کسب و کارهای ارزان در نظر گرفته شود. این مورد، جزو کسب و کارهای در حال رشد است. در سالهای اخیر سایت های فروش گل و گیاه به سرعت در حال افزایش بوده اند. در صورتی که بتوانید گل ها و گیاهان را به صورت آنلاین بفروشید قطعا کسب و کاری سود آور خواهید داشت. اما در صورتی که در ابتدا بودجه کافی برای راه اندازی سایت ندارید می‌توانید به شیوه کلاسیک محصولات خود را به فروش برسانید. یعنی آنها را در یک مغازه بفروشید.

این کسب و کارهای ارزان به جای سرمایه، بیشتر نیاز به علاقه و مراقبت منظم از گیاهان دارد. وقتی گیاهان را به صورت خانگی پرورش داده و آماده فروش کردید آنها را به فروشگاه یا مغازه شخصی خود می‌برید و در آنجا می‌فروشید. یقینا با 20 تا 30 میلیون تومان می‌توانید این کسب و کار را شروع کنید و از آن کسب درآمد کنید.

کلام آخر

در این نوشته برای موضوع راه اندازی کسب و کار با 20 تا 30 میلیون تومان به مواردی اشاره شد. در اینجا سعی شد بیشتر در مورد مشاغل سنتی تر و رایج در سطح جامعه بحث شود. به هرحال، عقیده بر این است که علی رغم شرایط اقتصادی نامطلوب همچنان می توان به روش های مختلف و کم هزینه کسب درآمد کرد.