بسیاری از مردم میخواهند بدانند برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه کارهایی باید انجام شود. آنها دقیقا نمی دانند که چگونه یک کسب و کار آنلاین را شروع کنند. همه میدانند که صنعت تجارت الکترونیک در حال انفجار است. در مقابل چشم همه، فروشگاه های سنتی از رونق می افتند و بسته می شوند و ممکن است دیگر هرگز باز نشوند.

پس ضرورت ورود به دنیای تجارت الکترونیک توسط بسیاری از کسب و کارها احساس می‌شود. منتها سوال اصلی شیوه درست ورود به این عرصه است. هدف از راه اندازی کسب و کار اینترنتی، باید یک تجارت مقیاس پذیر و سودآور باشد که دوام داشته باشد. شما باید یک چشم انداز بلند مدت برای ساخت دارایی داشته باشید که ارزش واقعی را برای بازار به ارمغان آورد.

نحوه راه اندازی کسب و کار اینترنتی به صورت گام به گام

راه اندازی کسب و کار اینترنتی یک کار چند جانبه و جامع است. در این کار باید در زمینه های مختلف تبحر داشته باشید یا تیمی تشکیل دهید که تخصص های ضروری را در خود جای دهد. در ادامه، به صورت گام به گام، مراحل راه اندازی مشاغل آنلاین توضیح داده می‌شوند.

مرحله اول؛ تحقیق در مورد مدل های تجارت الکترونیک

تحقیق در مورد انواع مشاغل اینترنتی، اولین و یکی از مهمترین مراحل است. باید بدانید که یک ساختار واحد برای کسب و کارهای آنلاین وجود ندارد که همه بتوانند با آن کار کند. مشاغل مبتنی بر خدمات، نرم افزار، فروش محصولات دیجیتال و محصولات فیزیکی، تنها تعدادی از انواع مشاغل کسب و کارهای اینترنتی هستند. قبل از اینکه بتوانید تصمیم بگیرید چه چیزی را به صورت آنلاین بفروشید، باید انواع مختلف کسب و کارهای آنلاین را بشناسید.

بعد از شناخت مدل های مختلف مشاغل اینترنتی، تصمیم بگیرید که کدام یک با منابع و نقاط قوت بازاریابی شما مطابقت دارد. همچنین به این فکر کنید که می خواهید محصولات خود را در کجا و به کی بفروشید. پاسخ به این سوالات خط مشی بازاریابی شما را تعیین خواهد کرد.

مرحله دوم؛ مشخص سازی محصولات هدف

 دو مرد در حال برنامه ریزی

در ابتدای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید بر روی محصولاتی خاص و محدود تمرکز کنید. اگر سایت شما از همان ابتدا پر از صدها محصول، ده‌ها دسته‌بندی و بدون تمرکز واقعی باشد به احتمال زیاد به موفقیت نمی رسید. تا زمانی که بودجه هنگفتی نداشته باشید، نباید دامنه محصولات خود را بیش از حد وسیع کنید.

در اغلب مشاغل اینترنتی مرتبط با فروش محصولات، هرچه دقیق تر و متمرکز تر باشید، احتمال اینکه با رقابت کمتری روبرو شوید بیشتر است. به علاوه، دسته بندی و تمرکز روی محصولات سایت، فرصت های متعددی برای کسب درآمد جانبی نیز به شما می دهد. در عین حال مدیریت همه چیز برای شما آسانتر می‌شود و دیگر لازم نیست نگران ارسال محصولات مختلف باشید. اما همچنان می توانید از فروش محصولات اصلی خود سود داشته باشید.

مرحله سوم راه اندازی کسب و کار اینترنتی، شناسایی درست بازار هدف

اکنون که یک مدل کسب و کار را شناسایی کرده اید و تقریبا میدانید که باید چه محصولاتی بفروشید، مرحله بعدی شناخت درست از بازار هدف است. اگر ندانید باید به چه کسی می بفروشید، نمی توانید انتظار داشته باشید که مردم محصول شما را بخرند. باید به صورت واضح جواب این سوالات را بدانید.

– شما کی هستید؟

– فروشگاه شما چه چیزی را عرضه می کند؟

– مشتریان ایده آل شما چه کسانی هستند؟

توضیح در مورد سه سوال بالا: شخصیت فروشگاه شما باید با انتظارات مشتریان و محصولاتی که می فروشید مطابقت داشته باشد.

– جامعه هدف مشتریان شما چقدر وسیع است؟ جواب به این سوال مهم است زیرا اگر مخاطبان هدف شما کم باشند (مثلا فقط 100 هزار نفر )، نمی‌توانید یک کسب و کار بسازید.

در راه اندازی هر کسب و کار اینترنتی، شما باید یک تصویر و برندی ثابت ارائه دهید. تزلزل و عدم تمرکز بر روی نوع خاصی از محصولات به زیان شما خواهد بود. مثلا یک شرکت بذر ارگانیک که شروع به فروش کودهای معمولی کرد، دوام زیادی نخواهد داشت. خوشبختانه، شبکه های اجتماعی یافتن مخاطبان هدف شما را نسبتاً آسان کرده اند.

بخشی از اعتبار ایده های تجارت آنلاین شما به قابلیت اجرای آنها مربوط می شود. آیا می توانید تامین کنندگانی را داشته باشید که قیمت مطلوب شما را برآورده کنند؟ اگر تامین کننده شما از کار بیفتد چه اتفاقی می افتد آیا گزینه ای پشتیبان برای شما وجود دارد؟ همه اینها بر موفقیت شما تاثیر می گذارند.

مرحله 4  تعیین و ثبت نام تجاری

اگر می خواهید در راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود موفق عمل کنید به برند اختصاصی خود نیاز دارید. برند و نام تجاری باید با شخصیت شما ارتباط برقرار کند. شناسایی شخصیت خود، ساختن یک برند تجارت الکترونیک را آسان تر می کند.

اقداماتی که قبل از ساخت برند تجارت آنلاین خود باید انجام دهید

قبل از فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید و وارد مراحل ساخت یک نام تجاری شوید، چند قدم اساسی وجود دارد که باید انجام دهید.

کسب و کار خود را ثبت کنید

نام تجاری خود را انتخاب کنید و شرکت خود را ثبت کنید. حمایت های قانونی و مزایایی مالیاتی زیادی برای این کار وجود دارند، بنابراین از آنها غافل نشوید. اگر با فرآیند ثبت تجارت آنلاین خود آشنا نیستید، انجمن‌های کوچک کسب و کار میتوانند به شما کمک کنند. آنها منابع زیادی برای کمک به شما در شروع کار دارند. از جمله مربیان و مشاوران حرفه ای و دوره‌هایی در زمینه اصول کسب و کارهای کوچک.

فعالانه به دنبال مربیان باشید. توصیه آنها حتی برای چیزهای کوچکی مانند کسب مجوزهای تجاری می تواند بسیار ارزشمند باشند. یکی از هوشمندانه‌ترین تصمیم‌هایی که می توانید بگیرید پیدا کردن کسی است که بتواند به شما سرنخ های لازم را نشان دهد.

نام فروشگاه خود را انتخاب کنید

نیازی نیست نام سایت شما و نام قانونی کسب و کارتان دقیقا یکسان باشند. اما ثابت نگه داشتن آنها فواید زیادی برای شما دارد. نکته بعدی این است که اطمینان حاصل کنید این اسامی، متناسب با کسب و کار شما باشند.

مجوزهای تجارت آنلاین خود را دریافت کنید:

راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، تجارت آنلاین شما را از نیاز به اخذ مجوزهای تجاری خاص معاف نمی کند. با مراکز مربوط به اخذ مجوز در شهر یا شهرستان خود تماس بگیرید تا ببینید به چه نوع مجوزهایی نیاز دارید. باید قبل از شروع فعالیت، این مجوزها را بگیرید.

 لوگویی متناسب با اهداف راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود بسازید

رنگ‌های برند تجارت آنلاین خود و همچنین تصاویر، حروف یا فونت‌هایی که برای آن استفاده می‌کنید را با دقت بررسی کنید. بهتر است یک طراح خبره را استخدام کنید تا یک لوگوی ایده آل برای شما ایجاد کند. اگر خود توانایی طراحی لوگو دارید می توانید خودتان این کار را انجام دهید.

مرحله ۵ راه اندازی کسب و کار اینترنتی؛ تهیه طرح جامع تجارت آنلاین

تا به حال باید ایده خوبی از شکل ظاهری کسب و کار خود داشته باشید. شما بازار هدف، جایگاه محصول و نام تجاری خود را دارید. اکنون زمان خوبی است که طرح کسب و کار خود را روی کاغذ بیاورید. بودجه راه اندازی، نیازهای وام و هزینه‌های ماهانه خود را تعیین کنید. هر طرح جامع تجاری از چند بخش تشکیل شده است. این بخش ها عبارتند از:

بخش مدیریت مالی در طرح تجارت آنلاین

دو حسابدار

مهمترین جنبه یک تجارت آنلاین، جنبه مالی آن است. اهداف مالی خود را هم در فروش واحد و هم نسبت به زمان مشخص کنید. هر کسب و کار واقعی سرمایه گذاری منابع است. نقش مدیر عامل ها نیز در این بخش از پلن تجاری خود را نشان می دهد. آنها منابع مالی را دریافت کرده و آن را به بازدهی تبدیل کند. با این حال، جای تاسف است که دیده میشود بسیاری از کارآفرینان برای پیش بینی درآمد و هزینه های خود وقت نمی گذارند.

مدیریت موجودی در طرح تجارت آنلاین

بسیاری از کارآفرینان از فروش آنلاین محصولات فیزیکی دوری می کنند. برای فروش آنلاین نیازی به نگهداری محصولات در انبار خود ندارید. می توانید از مراکز تامین کالا برای تکمیل موجودی کالاهای فروشی خود استفاده کنید. نرم افزار های مدیریت موجودی نیز یکی دیگر از گزینه هایی است که پیش رو دارید. این در شرایطی است که خود با موجودی زیادی از اقلام سروکار دارید.

اما این شیوه تامین موجودی برای مبتدیان توصیه نمی شود. وقتی در ابتدا شروع به کار کردید بهتر است آن را ساده نگه دارید. محصولات تولیدی را سفارش دهید و مستقیماً به مرکز تکمیل ارسال کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از ساخت فروشگاه خود، تدارکات را تکمیل کرده اید تا بعدها در تامین کالا برای سفارشات مشتریان دچار مشکل نشوید.

مقاله مرتبط:”معرفی کسب و کارهای اینترنتی موفق در جهان

مرحله 6 راه اندازی کسب و کار اینترنتی؛ راه اندازی فروشگاه آنلاین

هنگامی که به طور رسمی مالک یک تجارت آنلاین شدید، باید نام دامنه سایت خود را ثبت کنید. با این کار، زمان تاسیس فروشگاه آنلاین شما فرا میرسد. هر طرح و قالبی هم که برای سایت خود انتخاب می کنید باید با تجارت الکترونیک شما نیز سازگار باشد. شما باید به ویژگی های مختلف سایت خود دقت کنید. مواردی مانند سرعت بارگذاری، سازگاری با درگاه‌های پرداخت مختلف، ویژگی های SEO و موارد دیگر را به دقت ارزیابی کنید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای تجارت آنلاین شما بسیار بیشتر از افزودن محصولات و محتوا است. شما باید بازاریابی ایمیلی و اتوماسیون خود را نیز راه اندازی کنید. بازاریابی ایمیلی برای افزایش نرخ تبدیل ضروری است. اطمینان حاصل کنید که کوپن‌ها، ایمیل‌های تشکر و فروش‌های بالا را تنظیم کرده‌اید تا بتوانید بازدیدکنندگان را به خریداران تبدیل کنید. شما همچنین باید به پشتیبانی مشتریان فکر کنید.

مرحله 7 جذب مشتریان به سایت کسب و کار اینترنتی خود 

برای جذب مشتریان به سایت کسب و کار اینترنتی خود باید به ویژگی‌های دوستدار موتور جستجو ( SEO) فکر کنید. این ویژگی ها متنوع و پر تعداد هستند. یکی از مهمترین این ویژگی ها کلمات کلیدی هستند. شما باید کلمات کلیدی و عبارات جستجو را در هر صفحه سایت خود، در URL ها و در کمپین های تبلیغاتی خود در نظر داشته باشید.

در اولویت بعدی باید از انواع روش های بازاریابی آنلاین استفاده کنید. بهترین سایت های تجارت الکترونیک سرمایه گذاری زیادی در بازاریابی آنلاین دارند. باید از محتوای حمایت شده، رسانه های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا ترکیبی از استراتژی های مذکور استفاده کنید. باید ارزیابی کنید که چه استراتژی هایی ترافیک را به فروشگاه آنلاین شما هدایت می کنند. اگر بازاریابی سایت شما طاقت فرسا به نظر می رسد، باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مقاله مرتبط:”روش های رونق کسب و کار اینترنتی چیست؟

چند نکته مهم در مورد بازاریابی محصولات کسب و کار اینترنتی

  1. سایت کسب و کار اینترنتی شما تنها چیزی نیست که باید ترافیک را به آن هدایت کنید. محصولات انتخابی شما نیز باید در بودجه بازاریابی شما گنجانده شوند.
  2.  ماموریت شما فروش محصولات است نه هدایت ترافیک. برای فروش محصولات، باید فراتر از سایت خود فکر کنید و به دنبال مکان هایی مازاد برای معرفی محصولات خود باشید.
  3.  مهم نیست که چه چیزی را می فروشید و چگونه تصمیم به فروش دارید اولین قدم، ایجاد یک لیست ایمیل است. یک پیشنهاد رایگان در وب سایت خود قرار دهید، یک کمپین رسانه های اجتماعی راه اندازی کنید تا مشترکین کافی را به دست آورید. همچنین می توانید میزبان خدماتی باشید که هزینه آنها ورود آدرس ایمیل مشتریان است.
  4.  هدیه دادن در بسیاری از انواع کسب و کار اینترنتی یک تاکتیک بازاریابی موفق است. این کار، یک روش موثر برای به دست آوردن سریع ترافیک و مشترکین است. هدایا مزیت های زیادی در افزایش حضور برند و دیده شدن محصولات شما دارند. ایجاد یک لیست ایمیل به شما گروهی از سرنخ های داغ را می دهد تا با آنها کار کنید و تاکتیک هدیه خود را عملی کنید. با این کار روند فروش خود را بسیار آسان تر می کنید.
  5.  ارائه کوپن و محتوا به مشتریان از طریق ایمیل به حفظ برند شما در ذهن آنها، افزایش فروش و ایجاد اعتبار کمک می کند. ایمیل‌های خود را جذاب نگه دارید. همچنین، پست های وبلاگ جدید خود را برای آنها ارسال کنید. مهم است که محتوای مفید را با هم ترکیب کنید و در لابه لای آن پیشنهادات خرید را بگنجانید. به سرعت به مسائل مربوط به خدمات مشتری و کیفیت محصول پاسخ دهید و روی ایجاد روابط کار کنید. 

مرحله ۸ راه اندازی کسب و کار آنلاین؛ تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت

تحلیل

در سایت کسب و کار اینترنتی خود، به نحوه و مکان جریان ترافیک نگاه کنید. آیا صفحات محصول شما متناسب با شخصیت کسب و کارتان هدف گذاری شده اند؟ آیا درصد مناسبی از مشتریان بالقوه را جذب کرده اید؟. شاید ترافیک را به سمت فروشگاه خود هدایت می کنید اما چیزی فروخته نمی شود. بنابراین باید با بهینه سازی دقیق هر صفحه و نگاهی دقیق به لیست محصولات خود، نشت‌های موجود در قیف فروش خود را برطرف کنید. از Google Analytics کمک بگیرید. ابزارهایی وجود دارند که می توانند به شما در نظارت و بهینه سازی هر مرحله از فرآیند فروش کمک کنند. از آنها استفاده کنید.

مرحله ۹ از راه اندازی کسب و کار آنلاین؛ مشتری مداری

در نهایت نوبت به فروش محصولات کسب و کار آنلاین شماست. این مرحله نیز جزو حساس ترین و مهمترین مراحل است. باید با مشتریان خود صادق باشید و اطلاعات لازم را در مورد محصولات به آنها بدهید. همچنین باید در تمام مراحل فروش بتوانید رضایت مشتریان را جلب کنید. زیرا فروش فعلی اهمیت چندانی ندارد. آنچه مهم است فروش های بعدی هستند. صداقت در مورد صحت و کیفیت محصولات، قیمت گذاری منصفانه و تسریع در تحویل و ارسال سفارشات، جزو موارد مهم برای مشتریان هستند.

استخدام فروشندگان اینترنتی حرفه ای و خوشرو نقش مهمی در بالا بردن میزان فروش کسب و کار آنلاین شما دارد. به مرور زمان در می یابید که چه کسانی توانایی کافی برای فروش اینترنتی محصولات شما را دارند. مولفه های مهم و مورد نیاز برای استخدام فروشنده اینترنتی را در ذهن خود داشته باشید. این موارد را در هنگام مصاحبه های استخدام فروشنده لحاظ کنید.

در نهایت سعی کنید تیمی کامل از فروشندگان آنلاین حرفه ای را در کنار خود داشته باشید. آنها نقش مهمی در موفقیت کسب و کار شما خواهند داشت. اگر با هر محصولی که می‌فروشید کارتی نیز اضافه کنید که حاوی اطلاعات تماس شرکت باشد شاید زمینه فروشهای بعدی را هموار تر کنید.

کلام آخر

آیا برای راه اندازی کسب و کار آنلاین خود آماده اید؟ منتظر چی هستید؟ با وجود موفقیت بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، وقت آن است که شما نیز بزرگ فکر کنید و تجارت آنلاین خود را شروع کنید. راه اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک موفق، لازم نیست سخت یا پرهزینه باشد. در اینگونه مشاغل داشتن اطلاعات کافی، اهمیت بیشتری نسبت به صرف هزینه های اولیه راه اندازی سایت دارد. اگر وقت بگذارید و منابع کافی را مطالعه کنید، در انجام صدها ساعت کار صرفه جویی خواهید کرد.

امید است از بینش هایی که در اینجا در مورد راه اندازی کسب و کار اینترنتی به اشتراک گذاشته شد لذت برده باشید. اگر این محتوا چیزی را که مایلید پوشش نداده است این موضوع را در نظرات، اطلاع دهید. در صورتی که به سوالات شما در مورد راه اندازی تجارت الکترونیک، پاسخ داده شد لطفا این مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. در راه اندازی تجارت الکترونیک خود موفق باشید!