در این مقاله به بحث درباره ابزار ویرایشگر گرافیک برداری فیگما می پردازیم. به اینکه فیگما چیست و از چه کاربردها و قابلیت هایی برخوردار می باشد. ابتدا توضیحات مختصری درباره حوزه گرافیک برداری و ابزارهای ویرایشگر گرافیک برداری به شما ارائه خواهیم داد. در ادامه به طور خاص به یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین ابزارها در این حوزه یعنی نرم افزار فیگما خواهیم پرداخت.(برای راه اندازی سایت می توانید به سایت ساز سایتی شو مراجعه کنید)

در پایان نیز به توضیح اینکه مهم ترین قابلیت های کاربردی نرم افزار فیگما چیست می پردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. 

فیگما چیست؟ درباره آن چه می دانید؟

فیگما تبدیل به یکی از اجزای کلیدی در نبرد میان برنامه های طراحی وب، طراحی رابط کاربری و طراحی سایت شده است. این ابزار در طول مدتی کوتاه و از ابتدای عرضه اش در سال 2015 توانسته به محبوبیت بالایی دست یابد. فیگما به سرعت به جزئی ثابت در زندگی طراحان و حتی برنامه نویسان تبدیل شده است.

فیگما دارای طیف کاربردی متنوعی است. از طراحی UI و UX گرفته تا طراحی اپلیکیشن ها و حتی تصاویر حامل. فیگما در زمینه ابزارهای مربوط به کار گروهی در طراحی گوی سبقت را از رقبا ربوده است. فیگما یک ابزار مبتنی بر وب است و حتی در نسخه دسکتاپ نیز نیازمند اتصال به اینترنت است. این ابزار به طور مداوم به ایجاد هماهنگی میان اسناد گوناگون می پردازد. همچنین تمام اعضای گروه را به شکل پیوسته در جریان جزئیات امور و سیر وقایع قرار می دهد.

فیگما یک ابزار رایگان است اما برای بهره مندی از برخی از ویژگی های خاص آن نیاز به خریداری اکانت می باشد. البته باید گفت که نسخه رایگان آن نیز به شدت کامل و کاربردی می باشد. در واقع نسخه پولی این ابزار ویژگی های بسیار پیشرفته ای را ارائه می دهد که مناسب برای تیم های طراحی بزرگ و کسب و کارها و کمپانی های عظیم می باشد.

اگر تا بحال از این ابزار استفاده نکرده اید و مایلید بدانید که فیگما چیست یا اینکه در تلاش هستید تا دانش خود نسبت به این نرم افزار طراحی را گسترش دهید خواندن این مقاله می تواند نکات خوبی در اختیارتان قرار دهد و برایتان مفید باشد.

فیگما چیست؟

صحفه اصلی سایت Figma

فیگما یک ابزار ویرایشگر گرافیک برداری و پروتوتایپینگ است. این ابزار طراحی فوق پیشرفته از جمله ابزارهای مبتنی بر وب است. اما از برخی از امکانات آن به شکل آفلاین نیز می توان در پلتفرم های مک و ویندوز بهره برد. اما به طور کلی می توان گفت این ابزار در تمام سیستم عامل هایی که قادر هستند یک مرورگر وب را اجرا کنند قابل استفاده می باشد.

این ویژگی سبب شده است که فیگما جهت برقراری همکاری میان طراحان و برنامه نویسان بسیار کارآمد گردد. زیرا طراحان معمولا از سیستم عامل مک و برنامه نویسان غالبا از سیستم عامل ویندوز جهت انجام فعالیت های کاری خود استفاده می کنند. و هر دوی این سیستم عامل ها نیز از اجرای فیگما پشتیبانی می نمایند.

فیگما یک ابزار جامع با طیف کاربردهای متنوع است. اما می توان گفت که تمرکز اصلی آن بر حوزه طراحی رابط های کاربری یا همان طراحی UI و همچنین UX می باشد.

اما برای آنکه بدانید فیگما چیست ابتدا لازم است که بدانید گرافیک برداری چیست؟

گرافیک برداری چیست؟

گرافیک برداری به مجموعه ای از ساز و کارها جهت ساخت و ایجاد مستقیم تصاویر دیداری از طریق استفاده از اشکال هندسی می باشد. اشکال هندسی به کار گرفته شده در این شیوه در صفحه دکارتی تعریف شده اند و شامل نقطه، خط، منحنی و چند ضلعی می باشند.

گرافیک برداری در مقابل گرافیک شطرنجی قرار می گیرد. در گرافیک شطرنجی تصاویر به شکل مجموعه ای از پیکسل ها ذخیره می گردند و رنگ هر پیکسل نیز به طور جداگانه ذخیره می شود. در حالی که روش مورد استفاده در گرافیک برداری جهت تولید و ذخیره فایل های تصویری از طریق مشخصات هندسی و ژئومتریک می باشد.

از جمله مهم ترین مزیت های گرافیک برداری در قیاس با گرافیک شطرنجی می توان به حجم بسیار پایین تر فایل های خروجی آن اشاره نمود.

ویرایشگر گرافیک برداری به برنامه ای کامپیوتری گفته می شود که به کاربران اجازه ساخت و ویرایش انواع تصاویر برداری را می دهد.

از جمله مهم ترین نرم افزارهای ویرایشگر گرافیک برداری می توان به ادوبی ایلوستریتور، کورل دراو، اینک اسکیپ، ادوبی فری هند و صد البته فیگما اشاره کرد.

فیگما چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

فیگما نوعی ابزار طراحی چند کاره است که مبتنی بر تکنولوژی ابری یا همان cloud می باشد. از جمله مهم ترین مزیت های این ویرایشگر گرافیک برداری می توان به افزایش سرعت طراحی و همچنین کاربردها و قابلیت های فوق العاده آن در زمینه همکاری های تیمی اشاره نمود. با بهره گیری از این نرم افزار فوق پیشرفته قادر خواهید بود مجموعه وسیعی از کامپوننت ها را با سرعت و دقت بسیار بالا پیاده سازی کنید. از دیگر قابلیت های فیگما می توان به امکان مدیریت توسعه یافته آرت بوردها و فریم ها اشاره نمود.

ویرایشگر گرافیک برداری فیگما برخوردار از پروتوتایپ قابل کلیک می باشد. قابلیت امکان کامنت گذاری برای تمام اعضای تیم طراحی یکی دیگر از امکانات این نرم افزار است. از دیگر ویژگی های محبوب فیگما می توان به این اشاره نمود که طراحان بعد از به روز رسانی دیگر لازم نیست آرت بوردهای خود را همگام سازی کنند.

یکی از مهم ترین قابلیت های فیگما برخورداری از نسخه تاریخچه می باشد. به این معنی که تمام مراحل طراحی توسط نرم افزار ذخیره می گردد. و طراحان می توانند هر وقت که خواستند به مراحل قبلی طراحی بازگردند. همچنین تنظیمات محدوده به کاربران اجازه می دهد که کامپوننت هایی با قابلیت تغییر اندازه ایجاد کنند.

قابلیت های فیگما در زمینه همکاری های تیمی

طراحی Figma

شاید بتوان گفت که مهم ترین وجه مشخصه و مزیت نسبی فیگما ویژگی های ارائه شده توسط آن در زمینه همکاری های تیمی میان طراحان است. فیگما در این زمینه بهترین نرم افزار حال حاضر می باشد و امکاناتی بی نظیر را در اختیار تیم های طراحی قرار داده است. از آنجا که این نرم افزار یک ابزار مبتنی بر مرورگر وب می باشد لذا امکانات همکاری میان اعضای تیم طراحی را تا سطح فوق العاده ای توسعه می دهد.

در این نرم افزار در قسمت بالای برنامه برای تمام اعضا یک تصویر دایره ای به نمایش درمی آید. این تصویر دایره ای نشان دهنده افرادی است که در حال مشاهده و ویرایش یک فایل هستند. در فیگما هر فرد یک مکان نمای اختصاصی برای خود دارد. در نتیجه تمام اعضای تیم طراحی قادر هستند فعالیت های هر فرد بخصوص را به طور کامل پیگیری نمایند.

در فیگما اعضا می توانند با کلیک بر روی تصویر یکدیگر روی چیزی که آنها در حال مشاهده و کار روی آن هستند زوم نمایند. این ویژگی باعث می شود که هماهنگی میان اعضای گروه طراحی تا سطح فوق العاده ای افزایش پیدا کند. و همچنین تقسیم کار نیز به شکل بهینه تری انجام گیرد.

اعضای تیم طراحی در این نرم افزار می توانند تنها با باز نمودن فایل اشتراک گذاری شده متوجه شوند که در هر زمان هر یک از اعضای تیم چه چیزی را طراحی می نمایند. در نتیجه به این طریق امکان جلوگیری از بروز اشتباهات یا ناهماهنگی ها تا سطح زیادی افزایش پیدا می کند. همچنین از این طریق هر یک از طراحان می توانند روی بخش کاری مربوط به خود تمرکز نمایند.

مقاله پیشنهادی:”بهترین فونت برای طراحی سایت چیست؟

دیگر قابلیت ها

امکان به اشتراک گذاری پروتوتایپ ها یکی دیگر از قابلیت های مهم و کاربردی فیگما می باشد. تمام اعضای تیم قادر هستند از طریق یک لینک به مشاهده و اظهار نظر درباره پروتوتایپ مربوطه بپردازند. دریافت بازخورد همکاران و بهره مندی از توصیه های آنها درباره تغییر جزئیات طراحی از جمله مزیت های مهم این ویژگی فیگما می باشد.

یکی دیگر از قابلیت های فیگما که تاثیر بسزایی در صرفه جویی زمان طراحان دارد امکان انتخاب تمامی آبجکت های دارای یک خصوصیت خاص جهت انجام یک عملیات خاص است. به طور مثال طراحان می توانند تمامی آبجکت هایی که دارای یک فونت و تایپوگرافی یکسان هستند را انتخاب و تغییرات مدنظر خود را روی آنها اعمال کنند.
سخن پایانی

در این مقاله به بحث درباره ابزار طراحی فیگما و توضیح اینکه فیگما چیست و چه کاربردها و قابلیت هایی دارد پرداختیم. البته باید گفت شرح کامل و با جزئیات قابلیت های کاربردی این نرم افزار در این مطلب کوتاه نمی توانست بیان گردد.

اما باید گفت که شکل طراحی دقیق و کاربر پسند این ابزار ویرایشگر گرافیک برداری سبب می شود که طراحان پس از گذراندن مدت کوتاهی از کار با فیگما به تمام ریزه کاری ها و ترفندهای قابل استفاده در این نرم افزار مسلط گردند. کار با فیگما ساده و لذتبخش است. و طراحان می توانند در عالم ظریف و پر جزئیات این ابزار طراحی غرق شوند و بهترین ساعات و دقایق کاری خود را در آن سپری نمایند.

امیدواریم مطالب این مقاله به شما در فهم کلی و مقدماتی اینکه فیگما چیست و در چه حوزه هایی دارای کاربرد و قابل استفاده می باشد یاری رسانده باشد. اما باید یادآوری کنیم که در حوزه طراحی هیچ مقاله و مطلب آموزشی ای به اندازه یک ساعت کار کردن با نرم افزار نمی تواند مفید باشد.