در این مقاله به موضوع بهینه سازی عکس برای وب سایت می پردازیم. ابتدا توضیحاتی در خصوص اهمیت این موضوع و ضرورت پرداختن به آن ارائه خواهیم کرد. سپس به معرفی اصلی ترین و رایج ترین تکنیک های بهینه سازی عکس برای وب سایت خواهیم پرداخت. در پایان نیز توصیه هایی جهت انجام تنظیمات حرفه ای مربوط به این بهینه سازی ها به شما ارائه خواهیم نمود. برای راه اندازی سایت با سایت ساز به سایت ساز سایتی شو مراجعه  کنید .

بهینه سازی عکس برای وب سایت

برای عکاسان چیزهای اندکی هست که عزیزتر از عکس هایشان است. آنها ساعت های متمادی را به جستجوی کمپوزیسیون ایده آل و همچنین بهترین شیوه برای نمایش عکس هایشان در سایت ها و شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند.

گاهی ممکن است عکس هایی خوب به دلیل شیوه عرضه ضعیف و مشکلات اجرایی در بارگذاری و چالش های دیگری از این دست به شکلی شایسته در وب سایت ها ارائه نشوند. اینجاست که پای بهینه سازی عکس برای وب سایت به ماجرا باز می شود. چگونه باید تعادل درستی را که موجب حفظ کیفیت عکس می شود پیدا نمود؟ راه حل غلبه بر کاهش کیفیت عرضه عکس ها در عین جلوگیری از کاهش سرعت لود شدن سایت و به وجود آمدن مشکلات اجرایی در این زمینه چه می باشد؟

در این مقاله به بحث درباره اصول بنیادی بهینه سازی عکس برای وب سایت می پردازیم. همچنین به توضیح خطاها و اشتباهات رایجی که در این خصوص انجام می گیرد نیز خواهیم پرداخت. در ادامه نیز به ارائه چند توصیه اجرایی در جهت بهینه سازی عکس برای وب سایت می پردازیم.

چرا بهینه سازی عکس برای وب سایت حائز اهمیت است؟

 مردی در حال کار با لبتاب

 

 

امروزه حضور فعال و قدرتمند در فضای اینترنت و محیط های آنلاین یکی از عوامل کلیدی در موفقیت هر کسب و کاری محسوب می شود. در نتیجه توجه به جزئیات و ریزه کاری های طراحی سایت و بهبود عملکرد آن یکی از ملزومات اساسی در این خصوص می باشد.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این زمینه می بایست با آن روبرو شوید بهینه سازی عکس برای وب سایت است. مرورگرها برای نمایش عکس های سایت به بازدید کنندگان آن ابتدا می بایست آنها را دانلود نمایند. در نتیجه هرچه حجم فایل های بارگذاری شده توسط شما بیشتر شود سرعت لود شدن سایت نیز کاهش خواهد یافت.

کاهش سرعت عملکرد یک وب سایت می تواند منجر به بروز چالش های جدی شود. از جمله مهم ترین پیامدهای این موضوع تاثیر آن بر سئوی سایت و رتبه آن در موتور جستجوی گوگل و همچنین تضعیف تجربه کاربری آن برای بازدید کنندگان است. لازم است توجه داشته باشید که اکثریت کاربران اینترنت علاقه ای به صرف زمان بیش از اندازه برای لود شدن صفحه یک سایت ندارند. پس ابدا روی صبر مخاطبان خود حساب باز نکنید. بر طبق تحقیقات صورت گرفته چهل درصد افراد سایت هایی را که بیش از سه ثانیه زمان برای لود شدن نیاز دارند بلافاصله ترک می کنند.

 مقاله مرتبط:”معرفی نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی” 

فشرده سازی عکس ها

یکی از اصلی ترین تکنیک ها در بهینه سازی عکس برای وب سایت فشرده سازی نام دارد. این عمل به طور خلاصه به این شکل انجام می گیرد که نرم افزارهای ادیت عکس با استفاده از الگوریتم های از پیش تعریف شده به شناسایی اطلاعات زائد موجود در عکس ها و حذف آنها از فایل می پردازند.

فرمت های فشرده عکس ها به این طریق موجب کاهش حجم آنها و افزایش سرعت لود شدن سایت می شوند. از جمله مهم ترین فرمت های فشرده سازی عکس فرمت JPEG می باشد. هرچه نرخ فشرده سازی عکس ها بیشتر باشد حجم آنها نیز کاهش بیشتری به خود خواهد دید.

این روش تا جایی که موجب از دست رفتن دیتای با ارزش نشود بسیار مفید می باشد. در این زمینه باید گفت که عکاسان معمولا تحمل اندکی برای بروز آسیب به عکس هایشان و کاهش کیفیت آنها دارند. اما اگر بهبود عملکرد سایت برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است این روش می تواند کمک بزرگی برایتان باشد.

تغییر سایز عکس ها

بسیاری از دوربین ها امروزه به عکاسان اجازه می دهند که عکس هایی با رزولوشن بسیار بالا بگیرند. این مساله البته از جنبه هنری دارای ارزشی مثبت است اما در عین حال می تواند منجر به بروز مشکلاتی در خصوص عملکرد وب سایت شود. رزولوشن بالا به معنی سرعت پایین آپلود و دانلود می باشد.

اینجاست که پای یکی دیگر از تکنیک های بهینه سازی عکس برای وب سایت، یعنی تکنیک تغییر سایز عکس ها به مساله باز می شود. ویژگی این تکنیک این است که در عین اینکه سایز و حجم عکس ها را کاهش می دهد اما موجب کاهش کیفیت آنها نمی گردد.

اگرچه باید گفت چالش هایی نیز در خصوص بکارگیری این تکنیک وجود دارند. از جمله اینکه با تغییر اندازه صفحه ای که عکس قرار است در آن به نمایش گذاشته شود کیفیت آن دستخوش تغییر می شود. رزولوشن بالا تضمین می کند که عکس در صفحات بزرگ نیز کیفیت خود را حفظ کند. اما کاهش رزولوشن می تواند کیفیت عکس در صفحاتی به بزرگی دسکتاپ را دچار کاهش کند. البته از آنجا که حجم اعظم ترافیک اینترنت در دنیای امروز توسط گوشی های موبایل انجام می گیرد این موضوع می تواند با اندکی اغماض نادیده گرفته شود.

مقاله مرتبط:”تاثیر طراحی سایت بر سئو چیست؟” 

بهترین شیوه بهینه سازی عکس برای وب سایت

مردی در حال کار کردن لبتاب سیاه رنگ

همانطور که گفتیم رایج ترین تکنیک های بهینه سازی عکس برای وب سایت، یعنی تکنیک فشرده سازی عکس ها و تکنیک تغییر سایز عکس ها به طور کامل در تامین تعادل میان کیفیت عکس ها و کیفیت عملکردهای اجرایی وب سایت موفق عمل نمی کنند. این دو تکنیک با نارسایی ها و کمبودها و اشکال هایی مواجه هستند که در قسمت های قبل به آنها اشاره نمودیم.

در نتیجه توصیه ما به شما جهت بهینه سازی عکس برای وب سایت استفاده از الگوریتم های بهینه سازی Wix است. این الگوریتم های پیشرفته بهترین خروجی را در زمینه برقراری تعادل میان کیفیت عکس ها و عملکردهای اجرایی سایت به شما ارائه می دهند. تنها کاری که لازم است در این خصوص انجام دهید آپلود عکس های مورد نظرتان در کامپیوترهای بهینه ساز Wix می باشد.

این الگوریتم های پیشرفته از طریق تشخیص مرورگر بازدید کنندگان سایت و اندازه صفحه مورد مشاهده توسط آنها به بهینه سازی عکس برای وب سایت می پردازند. این کامپیوترهای بهینه ساز به این طریق به تعیین خودکار بهترین رزولوشن ممکن برای هر بازدید کننده سایت اقدام می نمایند. در نهایت نیز فایل خروجی اصلاح شده توسط نزدیک ترین سرور و از طریق شبکه جهانی ارسال محتوا یا همان CDN در اختیار مخاطب قرار می گیرد. این شیوه پیشرفته بالاترین کیفیت و بالاترین سرعت را برای کاربران سایت فراهم می کند.

مراحل بهینه سازی عکس برای وب سایت با استفاده از این شیوه به شرح زیر می باشد:

  • ابتدا فرمت فایل را به فرمت JPEG تغییر دهید.
  • چک کنید که حداقل رزولوشن عکس سه هزار پیکسل باشد.
  • حداکثر حجم مجاز برای عکس می بایست پانزده مگابایت باشد.

در ادامه تنها کافیست عکس مورد نظر را در گالری حرفه ای Wix آپلود نمایید. باقی پروسه به طور خودکار برای شما انجام می گیرد.

توصیه های تکمیلی

در قسمت کنترل پنل گالری حرفه ای Wix می توانید مستقیما تنظیمات مورد نظر خود را اعمال نمایید. توجه به توصیه هایی زیر می تواند شما را در جهت دستیابی به بالاترین کیفیت و برخورداری از بهترین عملکردهای اجرایی یاری کند:

  • صرف نظر از عکس هایی که به شکلی استثنایی دارای کیفیتی خارق العاده هستند، در خصوص باقی عکس ها باید بگوییم که تنظیم کیفیت بالای نود برای آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود. این امر تنها موجب افزایش سایز عکس و حجم نهایی فایل آن می شود. بدون آنکه تاثیر خاصی بر میزان کیفیت نمایش آن بر روی گوشی یا دسکتاپ ایجاد کند.
  •  شما آزادی عمل کامل در تنظیم مولفه های تکنیکی عکس هایتان دارید. اما به این نکته توجه کنید که هرچه اندازه رادیوس و عناصر آستانه ای عکس را روی میزان کمتری تنظیم کنید شدت افکت شارپنینگ برای عکس شما بیشتر خواهد بود. پس در این مورد توقعات خود در خصوص عکس خروجی را مدنظر قرار دهید. اگر تمایلی به شارپنینگ بالا برای عکس خود ندارید آیتم رادیوس و همچنین عناصر آستانه ای را روی میزان بالاتری تنظیم کنید.
  • اگر تسلط و آشنایی به اصطلاحات و اجزای تکنیکی مربوط به عکاسی ندارید به هیچ وجه تنظیمات دیفالت کامپیوترهای بهینه ساز Wix را تغییر ندهید. هر کدام از این آیتم ها و فاکتورها منجر به ایجاد تغییرات گسترده در هر عکس می شوند و تنظیمات آنها بدون داشتن آگاهی و آشنایی با جزئیات امر می تواند موجب نابودی کیفیت عکس ها گردد.

سخن پایانی

در این مقاله به بحث درباره بهینه سازی عکس برای وب سایت پرداختیم. اهمیت این موضوع همانطور که گفتیم از دو حیث قابل اشاره می باشد. اول کیفیت عکس ها و دوم کیفیت عملیات اجرایی وب سایت. در این مقاله تلاش نمودیم به ارائه توصیه ها و راهنمایی هایی در جهت برقراری تعادل میان این دو فاکتور بپردازیم. امیدواریم مطالب ارائه شده در مقاله منجر به افزایش آگاهی شما در این زمینه و کمک به شما در جهت بهینه سازی عکس برای وب سایت خود شده باشد.