بسیاری از مردم، سرمایه چندانی ندارند و اغلب به دنبال روش‌هایی برای راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان یا حتی پایین‌تر هستند. چه بخواهید رئیس خود باشید و چه صرفاً سرمایه کافی برای یک شغل بهتر را نداشته باشید کسب و کارهای ارزان برای شما بهتر هستند. خوشبختانه مشاغل زیادی وجود دارند که می‌توانید با پول های کم (در حدود 10 میلیون تومان) آنها را شروع کنید. مطمئناً، با این گونه مشاغل یک شبه به فیس‌بوک یا اپل بعدی تبدیل نمی‌شوید اما می‌توانید وضعیت درآمد و معیشت خود را بهتر کنید.

نکاتی که قبل از راه اندازی کسب و کار، باید مورد توجه قرار گیرند

فرصت های تجاری زیادی برای راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان وجود دارند. اما قبل از اینکه دست به کار کنید، باید مطمئن شوید که ایده کسب و کار درستی را دارید. این بدان معنا نیست که شما به یک طرح تجاری 20 صفحه ای نیاز دارید، اما باید به کاری که راه اندازی می کنید اشتیاق یا علاقه داشته باشید. این همان دلیلی است که سبب موفقیت شما می شود. شروع یک کسب و کار با پول کم به این معنا نیست که شما بی پروا وارد کار شوید. هر کارآفرین باید رویکردی سنجیده در شروع کسب و کار جدید خود داشته باشد و به خوبی بازار و مصرف کننده خود را بشناسد.

چند کسب و کار ارزان که می توانید با 10 میلیون تومان شروع کنید

برای راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان، فهرستی از گزینه ها را در متن زیر می توانید ببینید. این موارد می‌توانند برای شما الهام بخش باشند.

 اولین کسب و کار ارزان: فروشندگی آنلاین

فروشندگی آنلاین جزو مشاغل ارزان است. اگر بخواهید پوشاک، کلکسیون یا هر چیز دیگری بفروشید، می‌توانید به‌راحتی، به‌صورت آنلاین و با سرمایه پایین شروع به کار کنید. شبکه های اجتماعی مختلف از جمله تلگرام و اینستا به شما این امکان را می دهند که محصولات خود را به آسانی بفروشید. خرید موجودی اولیه شما به پول زیادی نیاز ندارد. می توانید اقلام اولیه را به صورت عمده از یک فروشگاه تخفیف محلی خریداری کنید. یا حتی می‌توانید برای شخص دیگری کار کنید و هیچ سرمایه ای را صرف خرید اولیه نکنید.

فروش صنایع دستی و غذاهای خانگی، یکی از دیگر مشاغل ارزان است

سفال گری

اگر همه‌گیری کرونا چیزی به ما آموخته باشد، این است که ایرانی ها مدبر و مبتکر هستند. در بسیاری از شهر ها تعداد زیادی از مردم، مشاغل مرتبط با فروش صنایع دستی، غذا و دسر راه اندازی کردند. آنها به این روش از همه گیری استفاده کردند. تنها هزینه ای که این مشاغل دارند برای موادی است که برای آنها به صورت روزانه صرف می‌شود. این هزینه های روزانه بعد از فروش محصولات به جیب شما باز می گردند و به ندرت به 10 میلیون تومان می رسند. می‌توان برای بازاریابی اینگونه مشاغل از شبکه های اجتماعی نیز کمک گرفت.

مربیگری مجازی، یکی دیگر از انواع کسب و کار ارزان

یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان این است که اگر استعدادی خاص دارید آن را آموزش دهید. در این اواخر ملیسا اشنایدر، معاون بازاریابی شرکت GoDaddy یک گفت و گوی تلویزیونی داشت. وی به سرآشپزی در ایالت تنسی اشاره کرد که در طول همه‌گیری کرونا از کار اخراج شد. اما با استفاده از عشق و دانش آشپزی، شروع به برگزاری کلاس های آنلاین آشپزی کرد. هزینه راه اندازی این کسب و کار خیلی زیاد نبود و به یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت محدود می‌شد. در ایران نیز چنین کاری امکان پذیر است و شاید بتوانید با صرف کمتر از 10 میلیون تومان، چنین دوره های آنلاینی را برگزار کنید.

مقاله مرتبط:”نکات مهم در راه اندازی کسب و کار چیست؟ 

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی برای راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان مکان هایی ایده آل هستند. رسانه‌های اجتماعی به ابزاری قدرتمند برای انتشار اخبار تبدیل شده‌اند. اگر در رسانه های اجتماعی فعال هستید، هزاران کسب و کار وجود دارند که به دنبال تخصص شما هستند. شما می‌توانید به آنها کمک کنید تا استراتژی‌های بازاریابی را توسعه دهند. در شبکه های اجتماعی به طور منظم محتوای تبلیغاتی پست کنند و از این طریق تعداد دنبال کنندگان و فروش خود را افزایش دهند. دانش و مهارت ( نه پول) کلید راه اندازی این تجارت کم هزینه است.

نویسندگی، شغلی که همیشه تقاضا دارد.

اگر در ویرایش و یا نوشتن مهارت دارید، می توانید تخصص خود را به یک کسب و کار ارزان تبدیل کنید. با گسترش محتوای آنلاین و رسانه های اجتماعی، فرصت های زیادی برای دریافت پول از نوشتن و ویرایش وجود دارد. شروع به کار در این مشاغل به پول کمی نیاز دارد، اما باید با تلاش و پشتکار، ارزش خود را به مشتریان ثابت کنید.

گزینه بعدی برای راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان: ارائه خدمات مشاوره ای

یکی دیگر از مشاغل ارزان، مشاوره دادن است. بسیاری از کسب و کارها به مشاور نیاز دارند، اما همه آنها نمی خواهند یک کارمند تمام وقت استخدام کنند. اینجاست که می‌توانید به عنوان یک شغل پاره وقت به مشاوره نگاه کنید. از پیشینه و تخصص خود برای یافتن زمینه هایی استفاده کنید که بیشترین پتانسیل درآمدزایی را دارند. این زمینه‌ها می‌توانند شامل مواردی مثل بازاریابی، حسابداری، مهندسی، فناوری اطلاعات یا هر حوزه دیگری باشند. اگر خدمات مشاوره ای خوبی را با هزینه مناسب ارائه دهید، شهرت شما افزایش می یابد. این شهرت به شما امکان می دهد تجارت خود را گسترش دهید.

ترجمه، یکی دیگر از مشاغل ارزان که به سرمایه اولیه چندانی نیاز ندارد

اگر به زبان دیگری مسلط هستید، می توانید به راحتی و به عنوان یک کسب و کار ارزان، یک سرویس ترجمه راه اندازی کنید. از سوی جوامع پزشکی، حقوقی، انتشارات و مشاغل کوچک، تقاضای زیادی برای ترجمه وجود دارد. یک کسب و کار ترجمه فریلنسری جزو مشاغلی است که تنها به یک لپ تاپ نیاز دارد. یک لپ تاپ استوک و ارزان قیمت (در حدود 10 میلیون تومان) نیز کار شما را راه می اندازد.

کلام آخر

اکثر مشاغل، به سرمایه زیادی نیاز دارند اما برای راه اندازی کسب و کار با 10 میلیون تومان یا کمتر نیز فرصت‌های زیادی وجود دارد. در این نوشته به تعدادی از این فرصت ها اشاره شد. همانطور که متوجه شده‌اید اغلب مشاغلی که آسان و ارزان شروع می‌شوند جزو مشاغل اینترنتی و دورکاری هستند. اگر شما نیز به این مشاغل علاقمندید از همین الان می‌توانید شروع به کار کنید.