در این مقاله به معرفی مهم ترین ترندهای طراحی سایت در سال 2022 می پردازیم. همچنین توضیحات مختصری نیز درباره هر کدام از آنها ارائه خواهیم داد. دانستن اینکه چه رویکردهایی در حال حاضر در حوزه طراحی سایت با سایت ساز یا با دیگر ابزار، رواج جهانی دارند می تواند ایده های خوبی در جهت طراحی مطابق با مد و ترندهای جهانی در اختیار شما قرار دهد.

معرفی مهم ترین ترندهای طراحی سایت در سال 2022

بر طبق برآوردها روزانه پانصد هزار وب سایت جدید روی شبکه اینترنت قرار می گیرد. در نتیجه برای حفظ توان رقابت پذیری خود در این حوزه لازم است که با جدیدترین تکنیک های طراحی سایت آشنایی داشته باشید. در ادامه به معرفی چند مورد از مهم ترین ترندهای طراحی سایت در سال 2022 خواهیم پرداخت.

افزایش میزان وضوح و شسته رفتگی

ترندهای طراحی سایت در سال 2022 مولفه هایی نظیر ماکسیمالیسم را به حاشیه رانده است. امروزه بیشتر بر جنبه های مینیمال طراحی سایت تاکید می شود و برخورداری از اوزان ظریف بصری یک امتیاز در این زمینه محسوب می گردد. اولویت این است که از شلوغی های غیر ضروری در سایت جلوگیری گردد و تجربه کاربری سایت دلپذیرتر شود. مهم ترین مزیت طراحی های مینیمال امکان برجسته سازی بیشتر قسمت های مهم سایت است. به طور مثال وقتی در طراحی سایت حتی الامکان استفاده کمی از رنگ صورت گیرد، معدود نقاطی که از رنگ در آنها استفاده شده است نظیرگیرتر می شوند و برجسته تر می گردند.

طراحی اولیه سایت با ابزار مختلف

این رویکرد را می توان اصلی ترین ویژگی طراحی سایت در سال 2022 دانست. در واقع می توان گفت باقی رویکردهایی که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت نیز در راستای همین رویکرد اصلی هستند. ارائه محتوا به شکلی شسته رفته اولویت اصلی طراحان سایت در حال حاضر می باشد.

لایه های متقارن

یک وب سایت خوب پیش از هر چیز نیاز به اجزایی منسجم دارد. بر طبق اصول طراحی، تعادل می تواند از دو طریق حاصل گردد: استفاده از لایه های متقارن و استفاده از لایه های نامتقارن. باید گفت که استفاده از لایه های متقارن از جمله مهم ترین ترندهای طراحی سایت در سال 2022 می باشد.

لایه های متقارن به طراحان سایت امکان می دهد که توجه بیننده را به نقاط مشخصی معطوف کنند. این تکنیک همچنین به افزایش انسجام و جلوگیری از شلوغی و پراکندگی در سایت نیز کمک می رساند. به عنوان مثال اگر بخواهیم یک صفحه وب را به دو بخش محتوای متنی و محتوای بصری تقسیم کنیم از طریق بکارگیری تکنیک های مربوط به لایه های متقارن می توان این دوگانگی را از میان برد و شکل منسجم تری به سایت بخشید.

فونت سریف و تایپوگرافی کم وزن

فونت های سریف از اجزای اصلی ترندهای طراحی سایت در سال 2022 هستند. فونت سریف به فونتی گفته می شود که دارای یک کشیدگی اضافی در قسمت های انتهایی یا گوشه های هر حرف می باشد. فونت های سریف جزو انواع کلاسیک و رسمی فونت ها می باشند و معمولا برای چاپ و پرینت از این نوع از فونت ها استفاده می شود. فونت های Times New Roman و Garamond و Georgia نمونه هایی از فونت سریف می باشند.

امروزه اغلب برندها رو به بهره گیری از وقار و شمایل کلاسیک فونت های سریف آورده اند. در کنار این امر استفاده از تایپوگرافی های کم وزن تر و ظریف تر نیز از دیگر ترندهای طراحی سایت در سال 2022 می باشد.

مقاله مرتبط:”بهترین فونت برای طراحی سایت چیست؟

استفاده از رنگ های اصلی

بازگشت به سه رنگ اصلی یکی دیگر از ترندهای طراحی سایت در سال 2022 می باشد. البته در این خصوص همچنان جای پالت های نئونی محفوظ است. اما تاکید اصلی بر استفاده از سه رنگ اصلی می باشد. این رویکرد را نیز می توان در ادامه رویکرد افزایش سادگی و شسته رفتگی در طراحی سایت محسوب نمود.

تصاویر اشخاص حقیقی و انسان های واقعی

ایده آل های زیبایی دهه به دهه و عصر به عصر دستخوش تغییر می شوند. استانداردهای جدید در این زمینه که تاثیر پذیرفته از فرهنگ، تاریخ و جامعه هستند اثرگذار بر ترندهای طراحی سایت در سال 2022 نیز می باشند.

دوربین عکس برداری

استفاده بیشتر از تصاویر انسان های واقعی جهت برقراری ارتباطی موثرتر با نژادها، سنین و گروه های مختلف از دیگر رویه های رایج در طراحی سایت است. امروزه در تمام حوزه ها سعی بر این است که به جای نمایش انسان هایی بی نقص، انسان های واقعی به معرض نمایش گذاشته شوند. مانکن های لاغر و زیبا جای خود را به زنان چاق سیاه پوست داده اند. این رویکرد تازه می تواند رنگی از واقعیت به وب سایت شما ببخشد. این رویکرد حتی در استفاده از مدل های فشن و مد نیز غالب شده است. امروزه به طور فزاینده ای از انسان های واقعی و معمولی جهت تبلیغ محصولات مرتبط با مد و فشن استفاده می گردد.

به این طریق مشتریان بالقوه شما تصاویر کسانی را در سایت می بینند که شبیه خودشان هستند. این مساله می تواند منجر به ارتباط برقرار کردن بیشتر آنها با محتوا یا محصول ارائه شده گردد.

بهره گیری از مولفه های سه بعدی

این مورد از ترندهای طراحی سایت در سال 2022 از سال های پیشین عضو ثابت ترندهای طراحی سایت است. بهره گیری از مولفه های سه بعدی در طراحی هر روز با شتاب بیشتری در حال افزایش است. حتی با وجود تاکید بیشتر بر جنبه های مینیمال در سال میلادی جدید هم این مورد همچنان بر قرار خود باقی مانده است. در واقع باید گفت بهره گیری از مولفه های سه بعدی لزوما در تضاد با مینیمالیسم قرار ندارد. بلکه می توان با استفاده از این مولفه ها به مینیمالیسم طراحی های خود شکل و فرمی خاص بخشید. البته باید گفت اجرایی نمودن چنین چیزی نیاز به مهارت و خلاقیت بالایی نیز دارد. مولفه های سه بعدی دارای این ظرفیت هستند که به راحتی تمامی تلاش های طراحان جهت مینیمال سازی و افزایش ظرافت فضای سایت را بر باد دهند. در نتیجه در استفاده از این مولفه ها لازم است که دقت و تمرکز زیادی به کار گرفته شود.

استفاده از ترکیبات بصری سورئال

بسیاری از وب سایت ها در تلاش اند تا از عادی بودن فاصله بگیرند. این یکی از بارزترین ترندهای طراحی سایت در سال 2022 می باشد. استفاده از افکت های شگفت آور و ترکیبات بصری سورئال نیز ادامه همین روند هستند.

استفاده از این جنبه های فرازمینی تاثیر بسزایی در جلب توجه بازدید کنندگان سایت خواهد داشت. استفاده از تصاویر در حال حرکت، بهره گیری از عنصر غافلگیری و تاکید مضاعف بر عنصر خیال انگیز بودن مهم ترین رویکردها در این زمینه هستند.

البته باید گفت این مورد مناسب برای تمامی برندها نمی باشد. در این زمینه حتما لازم است که آهنگ برند و نوع خاص مشتریان شما با نهایت ظرافت در نظر گرفته شود. بسیار حائز اهمیت است که بازدید کنندگان سایت شما با محتوایی مواجه نشوند که مطابق سلیقه آنها نیست و آن را پس بزنند.

استفاده از افکت های محو و مبهم

استفاده از افکت های محو و غیر واضح نیز یکی دیگر از ترندهای طراحی سایت در سال 2022 می باشد. این افکت ها از تنوع فوق العاده زیادی برخوردار هستند. ایده بنیادی در این خصوص این است که انسان به هر چیزی که به طور کامل در سیستم شناختی خود تجزیه و تحلیل و درک نکرده توجه بیشتری نشان می دهد. در طراحی و بکارگیری این مورد حتما می بایست به محتوایی که قرار است ویژگی محو بودن در مورد آن اعمال شود توجه ویژه داشت.

استفاده از افکت های محو و مبهم نیز یکی دیگر از روش های جلب توجه مخاطب است. علاوه بر این استفاده از چنین افکت های در افزایش زیبایی و ظرافت طراحی سایت نیز موثر خواهند بود.

استفاده از ترکیب رنگ سیال

این مورد می تواند وب سایت شما را از یکنواختی خارج کند. تصور کنید رنگ پس زمینه در سایت مدام و به تدریج تغییر پیدا کند. این امر موجب افزایش ظرافت وب سایت شما و جلب توجه بیشتر از سوی بازدید کنندگان آن خواهد شد.

افزایش عنصر غافلگیری

امروزه بسیاری از طراحان سایت از ابزارها و عناصر متحرک جهت غافلگیر کردن بازدید کنندگان سایت استفاده می کنند. استفاده از جلوه های انیمیشنی غافلگیر کننده یکی دیگر از ترندهای طراحی سایت در سال 2022 می باشد.

به عنوان مثال طراحان می توانند اطلاعات مشخصی را در پشت اجزای بصری خاصی پنهان کنند. این اطلاعات می توانند با ورود مخاطب به آن بخش از سایت ناگهان آشکار شوند. البته لازم است که اولویت اصلی در این زمینه حفظ یکپارچگی ارائه اطلاعات باشد. در واقع عنصر غافلگیری نباید به ارائه کامل محتوا توسط سایت ضربه وارد کند. خصوصا در مورد محتواهای حساس و حیاتی.

نتیجه گیری

آنچه در این مقاله برشمردیم مهم ترین ترندهای طراحی سایت در سال 2022 بودند. در نهایت باید گفت که ظرافت هر وب سایت ریشه در طراحی منحصر بفرد آن دارد. در نتیجه توصیه می کنیم در عین اینکه تلاش کنید از آنچه ترند و رایج است عقب نمانید، در عین حال از روی دست کسی هم کپی نکنید. سعی کنید خلاق باشید و ایده های منحصر بفردی را در طراحی سایت به اجرا دربیاورید. البته که لازم است از تکنیک های روز دنیا نیز عقب نمانید.