در این مقاله به بحث درباره رابطه طراحی گرافیک و طراحی سایت می پردازیم. در ادامه به شرح مهم ترین خصوصیات یک طراح گرافیک موفق و یک طراح سایت موفق و همچنین شرح مهم ترین تفاوت های این دو حیطه کاری تخصصی خواهیم پرداخت. در پایان نیز به ذکر مهم ترین نکات در خصوص همکاری و هماهنگی میان طراحان گرافیک و طراحان سایت می پردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

طراحی گرافیک در برابر طراحی سایت

خلاقیت واژه ای است که بسیار تکرار می شود. چه در خصوص یک طراح گرافیک موفق و چه در خصوص یک طراح سایت موفق. اما نتیجه انجام دادن کارهایی که در حوزه تخصص یک طراح نیست بدون شک به ترافیک اینترنتی نزدیک به صفر برای وب سایت منتهی خواهد شد. مساله این است که یک طراح گرافیک موفق و یک طراح سایت موفق هر دو در حیطه کاری خود استادند. اما هنگامی که یکی از آنها تصمیم می گیرد فعالیت تخصصی دیگری را انجام دهد، فاجعه رقم می خورد.

چنین چالشی منجر به ایجاد این نیاز ضروری می گردد که پیش از آغاز پروسه طراحی سایت حدود فعالیت هر یک از طراحان به روشنی مشخص شود. یک طراح گرافیک موفق و یک طراح سایت موفق هر دو برای یک وب سایت لازم می باشند. اما این دو، دو نقش متفاوت را بر عهده دارند. در نتیجه لازم است که برای هر کدام از این دو حدود فعالیت و وظایف به روشنی تعریف شود.

ممکن است اولین سوال در این زمینه این باشد که یک طراح گرافیک موفق چه نقشی در طراحی سایت بر عهده دارد؟ در ادامه به تفصیل و با جزئیات به ارائه پاسخ به این پرسش خواهیم پرداخت.( برای راه اندازی سایت می توانید به سایت ساز سایتی شو مراجعه کنید.)

یک طراح گرافیک موفق چه نقشی در طراحی سایت بر عهده دارد؟

پسری در حال طراحی گرافیک

طراحی گرافیک یک فرآیند خلاقانه محسوب می شود. این حوزه تخصصی یکی از جوانب اساسی برای هر وب سایتی می باشد. با این حال چند مساله ویژه وجود دارد که طراحان گرافیک و طراحان سایت می بایست پیش از شروع کار خود به روشنی به تعیین آنها بپردازند. با توجه و در نظر داشتن مهارت تخصصی طراحی جلوه های بصری، و توجه به تخصص گرایی و حرفه ای گری، طراحان گرافیک و طراحان سایت هرگز نباید وارد حیطه تخصصی یکدیگر شده و در کار هم دخالت کنند.

چند حوزه آشکار در طراحی سایت وجود دارند که نیاز مبرم به یک طراح گرافیک موفق دارند. در غیر این صورت وب سایت مورد نظر نتیجه ای جز یک شکست مفتضحانه نخواهد داشت. موارد زیر حوزه هایی از طراحی سایت می باشند که بدون وجود یک طراح گرافیک موفق به سرانجام نخواهند رسید.

حوزه های تخصصی طراحان گرافیک

طراحی لوگو:

همانطور که حتما می دانید لوگوها نقشی کلیدی در شکل دهی به وجهه یک برند بر عهده دارند. لوگوها طراحی می شوند تا به طور خلاصه به نمایش شخصیت یک کمپانی، جلوه ای از حرفه ای گری آن و جلب اعتماد مشتریان بپردازند.

طراحی لوگو یک هنر است و می بایست به دستان هنرمند یک طراح گرافیک موفق سپرده شود. این مورد یکی از کلیدی ترین نقش ها و وظایف طراحان گرافیک می باشد.

طراحی آواتار:

آواتارها امروزه در محیط کسب و کارهای اینترنتی بسیار رایج می باشند. بسیاری از اعضای سایت ترجیح می دهند از آواتارها به جای عکس برای معرفی خود استفاده کنند. برخورداری از جذابیت بیشتر و ایجاد حس صمیمیت بیشتر دو دلیل اصلی چنین ترجیحی می باشند.

طراحی مناسب آواتارها نیز تنها می تواند به یک طراح گرافیک موفق سپرده شود. در غیر این صورت نتیجه کار چنان مبتدیانه خواهد بود که بهتر است از همان عکس به جای آنها استفاده گردد.

طراحی آیکون ها:

یک طراح گرافیک موفق تنها گزینه برای طراحی یک آیکون خوب و استاندارد است. از اپلیکیشن های مبتنی بر وب گرفته تا شبکه های اجتماعی و کالاها و خدمات گوناگون، آیکون ها در نقاط مختلف یک وب سایت و در حوزه های مختلف مرتبط با یک کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی تصاویر:

خانمی در حال طراحی گرافیک

یک طراح گرافیک موفق می تواند به خوبی به طراحی تصاویری بپردازد که قدرت تحریک احساسات و جلب توجه بیننده را داشته باشند. گفته می شود که یک وب سایت بدون تصویر مثل یک موسیقی بدون ترانه است. تصاویر نقشی کلیدی در بهبود تجربه کاربری سایت دارند و طراحی یونیک، هنرمندانه و منحصر بفرد آنها تنها از یک طراح گرافیک موفق بر خواهد آمد.

در مجموع و به طور خلاصه باید گفت که زمینه های تخصصی طراحی لوگو، طراحی تصاویر، طراحی آواتارها و طراحی آیکون ها حتما می بایست در شمول وظایف طراحان گرافیک قرار بگیرند.

مقاله مرتبط:“معرفی نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی 

تفاوت های طراحی گرافیک و طراحی سایت

طراحی گرافیک و طراحی سایت دو حوزه کاری هستند که معمولا با یکدیگر تداخل پیدا می کنند. دلیل این امر آن است که هر دو روی طراحی تمرکز دارند و اغلب نیز طراحان گرافیک و طراحان سایت با هم روی یک پروژه کار می کنند. اما این هرگز به آن معنی نیست که این دو حوزه با هم یکی هستند. در واقع آگاهی به تفاوت های طراحی گرافیک و طراحی سایت و تعیین حدود دقیق این دو زمینه از مهم ترین ملزومات در پیش بردن یک پروژه طراحی وب می باشد.

برای انجام چنین پروژه ای شما نیاز به همکاری یک طراح گرافیک موفق و یک طراح سایت موفق خواهید داشت. طراحی گرافیک اشاره دارد به حوزه ساخت جلوه های تصویری، طراحی تایپوگرافی، فتوگرافی و همچنین قالب ها و تمپلیت ها.

یک طراح گرافیک موفق نیاز به چیزی بیشتر از مهارت نقاشی و تصویرسازی دارد. او نیازمند برخورداری از دانش کافی در زمینه تئوری رنگ است. به اینکه چگونه رنگ ها با یکدیگر ترکیب می شوند و با هم ارتباط می یابند.

یک طراح گرافیک موفق همچنین می بایست به حوزه روانشناسی نیز تسلط کافی داشته باشد. او می بایست بداند که چگونه تصاویر و جلوه های بصری می توانند بر رفتار کاربران تاثیر بگذارند. او همچنین می بایست قادر به اولویت بندی و طراحی یک سلسله مراتب برای جلوه های بصری مورد استفاده در وب سایت باشد.

طراحی سایت اشاره دارد به مهارت ها و روش هایی جهت ساخت و مدیریت یک وب سایت. این حوزه دربرگیرنده مهارت های فنی و مهارت های مرتبط با طراحی به طور همزمان می باشد. منظور از مهارت های فنی مهارت هایی از قبیل کدینگ و یا بهینه سازی موتور جستجو است. مهارت های مرتبط با طراحی نیز مواردی از قبیل طراحی رابط های کاربری و همچنین طراحی و بهبود تجربه کاربری می باشند.

یک طراح سایت موفق پیش از هر چیز می بایست بداند که هدف وب سایتی که در حال طراحی آن است چه می باشد. او همچنین می بایست بداند که کاربران چگونه با وب سایت مورد نظر ارتباط برقرار خواهند کرد.

مقاله پیشنهادی:”نکات طراحی لندینگ پیج برای داشتن بیشترین نرخ تبدیل

حیاتی ترین موارد در زمینه همکاری طراحان گرافیک و طراحان سایت

در یک وب سایت سایز و حجم بزرگتر فایل ها به معنی سرعت پایین تر لود شدن آنها، زمان طولانی تر مورد نیاز برای دانلود آنها و بسیاری مشکلات اجرایی دیگر در زمینه عملکرد وب سایت می باشد. این مشکلات هم در خصوص بهینه سازی موتور جستجو و هم در خصوص تجربه کاربری سایت چالش هایی جدی ایجاد خواهند کرد. کاربران معمولا در صورت مشاهده کندی و اختلال در عملکرد یک وب سایت به سرعت آن را ترک می کنند.

همکاری و هماهنگی میان طراحان گرافیک و طراحان سایت در این خصوص ضروری می باشد. از طرفی لازم است که وب سایت از لحاظ کیفیت بصری و گرافیکی در سطح بالایی قرار داشته باشد و از دیگر سو بسیار مهم است که مطالب آن با سرعت بالا لود شوند.

در این خصوص اولا لازم است که طراحان گرافیک تا حد امکان از بزرگ شدن غیر ضروری حجم فایل ها جلوگیری نمایند و ثانیا طراحان سایت می بایست از انواع روش ها و ترفندهای موجود جهت کاهش حجم فایل ها در عین حفظ کیفیت آنها استفاده کنند.

مورد حیاتی دیگر این است که تصاویر طراحی شده توسط طراحان گرافیک قرار نیست در یک مقیاس واحد و یک صفحه با حدود و اندازه های مشخص بارگذاری شوند. در فضای وب ما با انواع صفحه ها و با انواع مختلف ابعاد طرفیم. و یک تصویر واحد در دو بستر متفاوت کیفیت های متفاوتی خواهد داشت.

در این زمینه طراحان سایت می بایست به ایجاد ساختارهایی در وب سایت بپردازند که سبب شود عکس ها و تصاویر به طور داینامیک و خودکار با ابعاد صفحه ای که در آن بارگذاری می شوند سازگار و آداپته گردند.

در عین حال لزوم هماهنگی میان طراحان گرافیک و طراحان سایت در این خصوص بسیار ضروری است. طراحان گرافیک می بایست به شکل مرتب طراحی های مقدماتی خود از تصاویر و تایپوگرافی ها را در اختیار طراحان سایت قرار دهند تا مشخص شود که آیا این طراحی ها برای استفاده در وب سایت مناسب هستند یا خیر. به عنوان مثال آیا تایپوگرافی طراحی شده در صفحات کوچک موبایل خوانش پذیری خود را از دست نخواهد داد؟

در این مقاله به بحث درباره روابط میان یک طراح گرافیک موفق و یک طراح سایت موفق پرداختیم. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما مفید فایده واقع شده باشد.