اگر شما هم از افراد معتقد هستید که برایتان مهم است چه نوع پولی را وارد زندگی خود می کنید، حتما تابه حال به این موضوع فکر کرده اید که؛ آیا کسب و کارهای اینترنتی حلال است؟

امروزه احکام تجارت اینترنتی و کسب در آمد در فضای مجازی، برای کسب و کارهای اینترنتی از مسائل پراهمیت محسوب می شود. در این مطلب می خواهیم بررسی کنیم که آیا در فضای مجازی نیز کسب درآمد حلال مطابق با موازین شرعی امکان پذیر است؟

آیا کسب و کارهای اینترنتی حلال است؟ یا نه؛

احکام تجارت چه در فضای مجازی و چه حقیقی یکسان است. امروزه کسب و کارهای اینترنتی بسیار متداول است اما متاسفانه گاهی افراد هیچ توجهی به ماهیت درآمد و حلال بودن آن ندارند. درآمدی که از فضای مجازی بدست می آورید کاملا مرتبط با سلامت فضای کار و نوع خدمات آن می باشد. به طور مثال گفته می شود افرادی که از فروش فیلتر شکن درآمد های سنگینی بدست می آورند، درآمد حرام وارد زندگی خود می کنند که مسلما در زندگی آنها تاثیر گذار خواهد بود.

مردی که از اینترنت کسب درآمد می کند

در نگاهی دقیق تر حتی خیلی از جنبه های مختلف تجاری و بیزنسی در فضای مجازی توسط آدم های مقید هم ممکن است لحاظ نشود. گاهی برای فروش محصولات دروغ در لا به لای محتوا نوشته یا گفته می شود. یا از تصاویر خانمها برای جلب مشتری و جذابیت تبلیغات استفاده می شود که ممکن است جوانان را به انحطاط و گمراهی بکشاند. استفاده از این رزق برکتی ندارد و اثر مخربی بر زندگی آدم ها خواهد داشت.

مقاله پیشنهادی :”کسب و کارهای اینترنتی جدید در دنیا

کسب درآمد مجازی از نگاه قرآن و علمای دین

طبق مضامین قرآنی و نظر فقیهان، پیش روی در هر کاری که بستر گناه را فراهم می کند و زمینه ساز خطا می شود، جایز نیست. لذا علمای دینی هرگونه قراردادی را که مصداق گناه و تعدی باشد حرام می دانند. چه بسا کسب و کارهایی که منفعت نامشروع دارند، چشم های شخص و دیگران را آلوده به گناه می کنند. رونق دادن به چنین بازاری، بازار مسلمانان را کساد و روزی آنها را کم می کند.

در مورد این که آیا کسب و کارهای اینترنتی حلال است، می توان به آیه شریفه قرآن در سوره مائده اشاره کرد؛

که می فرماید: “وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ”

یعنی: و در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید ولی در راه گناه و تعدی همکاری نکنید و از خدا بپرهیزید که مجازاتش شدید است.

سخن آخر

بنابراین هدف کسب و کار و نوع اجرا شدن آن حائز اهمیت است. همانطور که گفتیم درآمد اینترنتی در صورتی که به گناه و دروغ آمیخته نباشد، مشکلی ندارد. بر اساس این اصول اسلامی که سراسر مسائل اجتماعی، حقوقی و اخلاقی را شامل می شود، با توجه به نوع درآمد خودتان می توانید تشخیص دهید آیا کسب و کارهای اینترنتی حلال است یا خیر. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.