بازاریابی یا همان مارکتینگ به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که در جهت فروش، ایجاد ارتباط، مبادله ی انتقادات و پیشنهادات میان مشتریان و فروشنده صورت می گیرد. همچنین یکی از مهم ترین عناصر یک کسب و کار می باشد که سبب ایجاد آگاهی از برند می شود و حتی می تواند فروش را نیز افزایش دهد.

بازاریابی یا مارکتینگ به جذب مشتری جدید می پردازد و کسب و کار را رشد و توسعه می دهد و به راحتی می توان گفت بسیاری از عملکرد های مثبت و نتایج خوب تجاری از بازاریابی صحیح ناشی می شود. پس اگر دارای کسب و کاری هستید و یا در فکر راه اندازی شغلی هستید حتما برای رسیدن به موفقیت باید از بازاریابی استفاده کنید.

ما در این مقاله بازاریابی و ضرورت استفاده و چگونگی شروع آن را توضیح خواهیم داد. با ادامه ی مقاله همراه باشید.

چرا بازاریابی لازم و ضروری است؟

آیا می دانید مشتریان از شما راضی هستند یا نه؟

آیا فکر می کنید مشتریان به شما و محصولتان اعتماد دارند؟

بازخورد مشتریان مثبت است یا منفی؟

محصول تولیدی شما چه نیازهای از مشتریان را پاسخ می دهد؟

این ها سوالاتی هستند که هر صاحب کسب و کاری با آن سروکار دارد. برای پاسخ گویی به این سوالات باید سراغ بازاریابی رفت.

نحوه ی بازاریابی است که مشخص می کند آیا کسب و کار شما به سود می رسد یا نه

بازاریابی مسیر موفقیت را برای تجارت و بیزینس شما هموار می کند.

بسیاری از تجارت هایی که در کسب و کار موفق شده اند و به نتیجه ی دلخواهشان رسیده اند عنوان می کنند که بازاریابی به مانند ابزاری است که ارتباط، شهرت، رقابت، موفقیت، حفظ تقاضا و جذب مشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

تیم مارکتینگ در حال تحلیل بازار

بازاریابی چه مزایایی دارد؟

حال برای آن که بیشتر به ضرورت بازاریابی پی ببریم عوامل زیر را مورد بررسی قرار دهیم.

1.  جذب مشتری

یکی از مزیت های اصلی جذب مشتری است. بسیاری از کسب و کارهای تازه تاسیس برای ادامه ی تجارت خود نیاز به مشتری دارند و یا بسیاری از کسب و کار های قدیمی نیز برای آن که به سود بیشتر برسند نیاز به پیدا کردن مشتری دارند. بازاریابی این امکان را فراهم می کند که مخاطبان جدیدی پیدا کنید.

برای آن که بتوانید مشتری جدیدی پیدا کنید باید پیشنهادات و محصولات متفاوتی بدهید.

تعاملات خود را با مشتریان بالا ببرید و اطلاعات تازه از محصولات و خدمات خود در اختیار آنان قرار دهید.

2. حفظ محبوبیت و یا شهرت

حفظ عمر هر کسب و کاری بستگی به محبوبیت و شهرت آن، در میان مشتریان دارد. در واقع شهرت هر کسب و کاری است که ارزش برند آن را مشخص می کند.

جالب است بدانید یکی از وظایف اصلی بازاریابی، فعالیت در جهت حفظ نام و ارزش هر برندی است.

بازاریاب ها از تکنیک های ارتباط موثر، روابط عمومی و برند سازی برای شهرت سازی یک کسب و کاری استفاده می کنند

اما این نکته را باید بدانید که تجارت و کسب و کار شما زمانی مشهور می شود که بتوانید انتظارات مشتریان خود را فراهم کنید. در این صورت است که مشتریان به شما افتخار می کنند و شما را به دیگران معرفی می کنند.

3. بهبود رابطه میان مشتری و فروشنده

یکی از دلایل موفقیت برخی از کسب و کارها، شکل گیری رابطه ی تفاهم و اعتماد میان مشتری و فروشنده است.

بازاریابی یا مارکتینگ می تواند این رابطه را شکل بدهد. مارکتر ها با توجه به تحقیقاتی که در زمینه ی جمعیت شناسی، رفتار شناسی و علایق و سبک نیاز های جامعه آماری هدف انجام می دهند، می توانند این رابطه را شکل دهند.

انجام این تحقیقات سبب می شود تا نیاز های مخاطبان شناسایی و همچنین مشکلات آنان نیز حل شود.

اگر مشتری به کسب و کاری اعتماد کند مطمئن می شود کسب و کار آن چه را که وعده داده است عمل می کند و این نیز سبب وفاداری به برند نیز می شود.

مشتریان وفادار پیش یکدیگر به نوعی برای کسب و کار تبلیغ می کنند و این امر سبب فروش بیشتر خواهد شد.

4. کانال اطلاعاتی

بازاریابی را می توان یک کانال ارتباطی دید که میان مشتریان و فروشنده ارتباط برقرار می کند. بازاریابان در مورد محصول و یا خدمات تولیدی شما به مشتریان اطلاعات می دهند.

مشتریان از طریق بازاریابان یا همان مارکترها در مورد ارزش محصول، نحوه ی استفاده و یا هر اطلاعاتی که مشتری لازم است بداند آگاهی پیدا می کنند.

و به طور کلی می توان گفت که بازاریابان صدای صاحبان کسب و کارها خواهند شد زیرا می توانند مشتریان را متقاعد کنند و از تخفیفات و جشنواره های فروش، آن ها را مطلع کنند.

5. افزایش فروش

بازاریابی یکی از راه های افزایش فروش محسوب می شود زیرا بازاریابان تلاش می کنند محصولات و خدمات را از راه های گوناگون به مشتریان معرفی کنند.

6. ارائه ی اطلاعات مفید

به کمک بازاریابی می توان محتواهای مناسبی را در اختیار مشتریان قرار داد.

استراتژی های بازاریابی به شما کمک می کند تا بتوانید متوجه شوید چه نوع پیام های تجاری مشتریان را متقاعد به خرید می کند.

در این قسمت شما با کمک بازاریابان پیام های تبلیغاتی و تحریک کننده را تست کرده و متوجه می شوید چه نوع پیام تبلیغی بر مخاطب اثر می گذارد.

7. حفظ ارتباط پایدار میان مشتری و فروشنده

بسیاری از کسب و کار های موفق فکر می کنند که همیشه در ذهن مشتری تحت عنوان یک برند باقی می مانند زیرا تاکنون هیچ مشتری اعلام نارضایتی نکرده است. اما باید گفت این طرز تفکر اشتباه است. همیشه باید نگران از دست دادن مشتری باشید.

بازاریابی به شما کمک می کند که رابطه ی خود را با مشتریان پایدار کنید.

8. تصمیمات آگاهانه

هر کسب و کاری در شروع کار ابتدا با سوالاتی نظیر اینکه چه مقدار، کی، چقدر هزینه و برای چه کسی مواجه می شود. این ها یکسری سوالات اساسی هستند که بقا و رشد هر کسب و کاری را تضمین می کنند.

برای پاسخ گویی به این سوالات باید سراغ بازاریابی رفت. با بازاریابی می توان نیاز بازار، میزان تقاضا، قیمت اولیه ارزان و مقدار تولید را سنجید.

تصمیم گیری در بازاریابی

آیا میان بازاریابی با ویزیتوری تفاوتی وجود دارد؟

بازاریابی و ویزیتوری دو شغل متفاوت از هم هستند که متاسفانه در برخی این دو شغل را یکی می دانند. برای آنکه تفاوت میان این دو شغل مشخص شود ابتدا باید تعریف جداگانه ای از هرکدام ارائه داد.

ویزیتور ها یا sales man به افرادی گفته می شود که وظیفه ی فروش و قبول سفارش از مشتریان را برعهده دارد. ویزیتور ها در محل مشتریان حاضر شده و سفارش کالا و خدمات قبول می کنند.

ویزیتورها در تعیین قیمت ها نقشی ندارند و هرآنچه را که از شرکت و یا سازمان به آن ها دستور رسیده است را اجرا می کنند.

اما بازاریاب ها نقش و وظیفه ی سنگین تری برعهده دارند. بازاریاب ها یا همان مارکترها نقش شناسایی بازار هدف، کشف بازارهای جدید، جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با آنان را برعهده دارند.

درست است که این دو شغل عملکرد تجاری متفاوتی دارند اما هر دو یک هدف مشترک دارند، آن هم فروش محصولات و یا خدمات و کسب درآمد برای شرکت و یا سازمان است.

بازاریاب و ویزیتور بر تولید و درآمد تاثیر می گذارند. بازاریاب ها وظیفه دارند با استفاده از دانش و ابزار های خود، مردم را ترغیب به خرید کنند و ویزیتور ها محصولات را به آن ها می فروشند.

بازاریابی با استفاده از تحقیقات و تحلیل بازار علایق مشتریان را شناسایی می کند و بر روی آن ها برنامه ریزی می کند.

طرح های ارائه شده توسط بازاریان مشخص می کند که محصول تولیدی چیست، به چه کسانی فروخته شود و قیمت آن را نیز مشخص می کند.

بازاریابی می تواند شرکت، محصول و یا خدمات شما را بزرگ جلوه دهد و در صدد رفع نیاز مشتریان راهکار ارائه دهد.

و در پایان ویزیتور ها محصول نهایی تولید شده را با استفاده از روش های متقاعد سازی و ترغیب به مشتریان می فروشد.

برای بازاریابی از کجا شروع کنیم؟

بسیاری از کسب و کار ها به دلیل نداشتن برنامه ی بازاریابی در کسب و کار خود دچار شکست می شوند. و یا اینکه نمی دانند برای بازاریابی از کجا شروع کنند. پس برای آشنایی با مراحل بازاریابی با تکنیک های بازاریابی َآشنا شوید.

بازار نیاز را شناسایی کنید.

اگر محصول و یا خدمات تولیدی شما فروش نمی رود یکی از دلایل آن می تواند اشباع بازار باشد. یکی از اشتباهات کسب و کارهای تازه این است که بدون آن نیاز بازار را شناسایی کنند اقدام به تولید می نمایند که این امر قطعا منجر به شکست می شود.

زمانی می توانیم بگوییم که یک بازار سودآور است که مشتریان در آن، یکسری نیاز هایی دارند که هنوز پاسخ داده نشده است. اگر شما بتوانید آن نیاز ها را شناسایی کنید نبض بازار را به دست گرفته اید.

شناسایی مشتریان

در قدم بعدی باید مشتریان خود را دقیق بشناسید. باید نیاز های مشتریان این که چه چیزی می خواهند، چه مقدار هزینه صرف می کنند، و چه چیزی به آنان انگیزه ی خرید می دهد را شناسایی کنید.

بر روی پیام های بازاریابی تمرکز کنید

پیام های بازاریابی مخاطبان را متقاعد می کند که مشتری شما شوند و از محصولات و یا خدمات شما استفاده کنند. شما باید در ارسال پیام های بازاریابی ابتکار عمل به خرج دهید تا مخاطبان در مرحله ی اول جذب شما شوند.

رسانه های بازاریابی خود را با دقت انتخاب کنید

یکی از مراحل مهم بازاریابی انتخاب رسانه است. شما از این رسانه برای انتقال پیام بازاریابی به مخاطبان خود استفاده می کنید پس مهم است که یک رسانه ای انتخاب شود که بیشترین بازده را برای کسب و کار شما  داشته باشد.

یکی از نشانه های رسانه ی خوب در بازاریابی این است که شما باید رسانه ای را برای انتقال پیام استفاده کنید که با صرف کمترین هزینه بیشترین جذب مشتری را داشته باشد.

رسانه های بازاریابی شامل تماس های تلفنی، استفاده از شبکه های مجازی، انجام تبلیغات و یا سخنرانی های عمومی باشد.

بودجه ای برای بازاریابی اختصاص دهید.

اگر کهنه کار در تجارت هستید می توانید سریع میزان هزینه ی جذب یک مشتری و یا هزینه ی فروش یک محصول را اندازه گیری کنید. اما اگر دارای کسب و کار تازه ای هستید می توانید این کار را با اعداد تقریبی بدست آورید.

به دست آوردن این اعداد به کسب و کار شما کمک می کند تا بفهمید برای معرفی یک محصول به دیگران چه مقدار هزینه ای را باید صرف کنید.

 مردی در حال محاسبه بوجه

به چه فعالیت هایی بازاریابی می گوییم؟

  • شناسایی و شناخت انواع مشتری و اولویت قرار دادن آن
  • برنامه ریزی و تبیین استراتژی به منظور توسعه ی کسب وکار
  • اختصاص دادن و شناسایی میزان هزینه برای دستیابی به اهداف تجارت

اجزای اصلی و کلیدی بازاریابی چیست؟

هویت اصلی بازاریابی بر روی تحقیق و تحلیل عمیق است. بازاریابی می تواند به شناسایی عواملی که سبب رشد و توسعه ی کسب و کار شما می شود را بپردازد.

یکی دیگر از هویت های بازاریابی تبیین اهداف برای کسب و کار است. بازاریابی اهداف محدود و قابل اندازه گیری را برای شما مشخص می کند و از اهداف کلی کسب و کار شما حمایت و پشتیبانی می نماید.

بازاریابی به چند صورت است؟

در ادامه به معرفی چند مدل از فعالیت های بازاریابی می پرداریم.

1.  بازاریابی سنتی و قدیمی

این نوع بازاریابی که به بازاریابی آفلاین نیز شناخته می شود در قبل از ظهور اینترنت وجود داشته است و امروزه نیز ادامه دارد. در بازاریابی سنتی به تبلیغ و معرفی برند بر روی بیلبورد ها و بنر ها و یا شبکه های رادیویی می پردازیم.

2. بازاریابی برون گرا

مارکتینگ برون گرا به تبلیغات بیرونی از قبیل ارسال ایمیل، چاپ و توزیع بروشور می توان اشاره کرد.

در این نوع از بازاریابی علاقه ی مشتری در نظر گرفته نمی شود و صرفا پیام تبلیغاتی به آن ارسال می شود.

این پیام تبلیغاتی می تواند شامل معرفی برند و یا توضیح درباره ی خدمات و یا محصولات باشد.

3. بازاریابی درون گرا

مارکتینگ درون گرا برخلاف بازاریابی برون گراست و بیشتر در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد. در این نوع از بازاریابی مشتریان بر اساس نوع علایق و سلیقه ی خود محصول انتخاب می کنند.

4. دیجیتال مارکتینگ

در دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتالی از دستگاه های الکتریکی به روز در حوزه ی فناوری استفاده می کند. به طور کلی می توان گفت تمام فعالیت های آنلاین در حوزه ی بازاریابی را دیجیتال مارکتینگ می توان نامید.

5. بازاریابی متنی

این نوع بازاریابی که در زیر مجموعه ی دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود به بازاریابی های متنی و تبلیغاتی که در وب سایت ها و سایت ها وجود دارد گفته می شود.

6. بازاریابی برند

برند سازی و حک آن در ذهن مخاطب یکی از فعالیت های بازاریابی می باشد. بازاریابی برند شما را به دیگران معرفی می کند و میان برند شما و مشتری از طریق خلق داستان، تحریک احساسات رابطه ی عاطفی ایجاد می کند.

بازاریابی می تواند برند شما را در ذهن مشتری خاطره ساز کند.

7. بازاریابی مخفی

در این نوع از بازاریابی که بیشتر برای فیلم ها و برنامه های تلوزیونی جذاب کاربرد دارد زمانی اتفاق می افتد که شرکت ها و یا برند ها نام و محصولات خود را در برنامه های تلوزیونی و یا کلیپ ها، بدون آن که مخاطب متوجه شود مخفی می کنند.

بدین صورت نام تجاری کسب و کار در ضمیر ناخودآگاه مخاطب ثبت خواهد شد.

8. بازاریابی بومی

در این نوع از بازاریابی شرکت ها و کسب و کار ها باید تبلیغات خود را متناسب با ظاهر، فرهنگ همان منطقه انجام دهند تا تاثیر گذاری آن افزایش پیدا کند.

9. بازاریابی وابسته

هنگامی که یک کسب و کاری از طریق شرکت و یا برند دیگری اقدام به تبلیغ و یا فروش محصولات خود می نماید بازاریابی وابسته گفته میشود.

بازاریابی وابسته زمانی رخ می دهد که برخی از شرکت ها به دلیل نداشتن بودجه کافی خود را به کسب و کارهای بزرگ می چسبانند تا بهتر دیده شوند.

این روشی آسان برای کسب و کار های تازه و نوپا نیز محسوب می شود زیرا خیلی سریع می توانند به جامعه ی آماری گسترده و زیاد دسترسی پیدا کنند. مارکتینگ وابسته یک روش مقرون به صرفه به حساب می آید.

10. کمپین مشترک

در این نوع از بازاریابی چندی از شرکت ها و یا کسب و کارها با یکدیگر شریک شده و اقدام به بازاریابی می نمایند. در این نوع از بازاریابی نتایج مشترک است.

افرادی که دست بر روی دست هم گزاشته اند برای عهد بستن ببرای اجرای کمپین مشترک

این نوع از بازاریابی برای بسیاری از کسب و کارهایی که هنوز جامعه ی آماری خود را گسترش نداده اند و یا به برخی هنوز دسترسی پیدا نکرده اند مفید می باشد.

در بازاریابی کمپینی این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که کسب و کارهایی می توانند با یکدیگر شریک شوند که دارای اهداف یکسان باشند و یا محصولات و خدمات مشابهی داشته باشند

11. بازاریابی وفاداری

در این نوع از بازاریابی هدف دیگر جذب مشتریان جدید نیست بلکه باید مشتریان فعلی را حفظ کرد.

در این نوع از بازاریابی باید به گونه ای عمل شود که مشتریان فعلی تبدیل به حامیان برند و تجارت شوند.

همانطور که می دانید هزینه ی جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از نگهداری مشتریان قدیم است پس به صرفه است که بر روی بازاریابی مشتریان قدیم فعالیت شود.

در  این مدل از بازاریابی باید مشتریان را راضی نگه دارید، موانع خرید را از سر راه بردارید، نرم افزارهای خدمات مشتری طراحی کنید و یا حتی پیشنهادات ویژه ی خرید برای مشتریان قدیمی ارائه دهید.

12. بازاریابی توسط خود مشتریان

این بازاریابی بر خلاف دیگر همه ی بازاریابی ها توسط خود مشتری صورت می گیرد. در این بازاریابی برند ها و صاحبان کسب و کارها از خود مشتریان برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می کنند.

در این بازاریابی می توان از مشتریان درخواست ارسال فیلم یا عکس، همراه با محصول خریداری شده باشد و یا مشارکت در هشتگ گذاری در فضای مجازی باشد.

13. بازاریابی محیط زیست

گلدانی میان لبتاب ها و برگه های امارای بازار در بازاریابی محیط زیست

بازاریابی سبز و یا همان محیط زیست به بازاریابی محصولات و یا خدماتی می پردازد که رابطه ی مستقیمی با طبیعت و محیط زیست دارند.

در این نوع از بازاریابی می توان به محصولاتی اشاره کرد که برای محیط زیست ایمن هستند. این محصولات می تواند شامل صنایع بسته بندی، ظرف و ظروف و یا حتی کمپین های حفاظتی باشد.

14. بازاریابی محلی و یا مجاورتی

یکی از بازاریابی های هدفمند بازاریابی مجاورتی و یا محلی می باشد. در این نوع از بازاریابی موقعیت مکانی و محلی مشتریان قابل توجه است.

این مدل از بازاریابی از موقعیت جغرافیایی مشتریان برای نمایش محصولات و خدمات استفاده می کند.

15. بازاریابی بین المللی

در این نوع از بازاریابی شما جامعه ی بین المللی را هدف قرار می دهید.

در این نوع از بازاریابی که نیاز به تلاش و تحقیقات جهانی دارد سبب می شود سود زیادی نیز عاید کسب و کار شود.

تحقیقات در این زمینه باید برای شناسایی محصول مورد علاقه ی مشتریان بین المللی صورت بگیرد.  همچنین باید توجهات ویژه ای در زمینه ی نحوه ی بسته بندی، آِیتم های فهرست، قیمت گذاری و نحوه ی تبلیغات شود.

16. بازاریابی اینفلوئنسر

در این روش از افرادی استفاده می شود که بر روی مردم ویا بر بازار اثرگذار هستند. اینفلوئنسر ها که افراد محبوب و یا مشهوری در فضای مجازی هستند می توانند به تبلیغ و بازاریابی برای برند ها و کسب و کار ها بپردازند.

17. بازاریابی انجمنی

در این بازاریابی هدف دانشجویان و محیط دانشگاهی می باشد. بازاریابی انجمنی به بازاریابی گفته می شود که محصولات و یا خدمات توسط خود دانشجویان و در محیط خود دانشگاه تبلیغ می شود.

در کل می توان گفت در این مدل از مارکتینگ کسب و کارها دانشجویان را سفیران برند خود می کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله به توضیح بازاریابی و ضرورت انجام آن برای کسب و کار ها پرداختیم. بازاریابی به مجموعه فعالیت هایی که برای انتقال، ارسال و تولید یک محصول به دست مشتریان صورت بگیرد، بازاریابی می گویند.

بازاریابی به جذب مشتریان جدید می پردازد و فرصت ها و پتانسیل های فروش بیشتر را بررسی می کند. همچنین به برنامه ریزی بر روی نکات پرسود می پردازد و کسب و کار را رشد و توسعه می دهد.