تبلیغات یکی از فرآیندهای مهم بازاریابی برای کسب و کارهای آنلاین و یا آفلاین به شمار می رود. استفاده از تبلیغات سبب می شود مشتریان کسب و کار و بیزینس شما افزایش پیدا کند و در نتیجه به افزایش درآمد برسید. امروزه تبلیغات در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام بسیار جوابگو ظاهر شده است. در این مقاله به شما کمک می شود تا بدانید چگونه تبلیغات در اینستاگرام را شروع کنید و در آن موفق باشید.

چرا باید تبلیغات کنیم؟             

اصلی ترین دلیل تبلیغات افزایش دانش مشتری از محصولات و خدمات ارائه دهنده است. با تبلیغات می توان به مشتری جدید دست پیدا کرد و محصول بیشتری فروخت. تبلیغات کسب و کار را رونق بخشیده و تجارت را به روز و موفق می گرداند.

چرا اینستاگرام؟

امروزه اینستاگرام نرم افزار محبوب و مورد مردم شناخته شده است. در اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال وجود دارد که از این نرم افزار برای سرگرمی و یا برای راه اندازی کسب و کار استفاده می کنند. اینستاگرام دومین شبکه ی پرکاربرد بعد از فیسبوک است و همچنان این نرم افزار درحال رشد و ارتقا است.

طبق آمار منتشر شده تنها در یک ایالت در آمریکا بیش 170 میلیون کاربر اینستاگرام وجود دارد و روز به روز بر این آمار افزوده می شود. تاکنون در اینستاگرام بیش 50 میلیارد عکس بارگذاری شده است که این رقم واقعا چشمگیر می باشد.

با این تفاسیر تبلیغات در اینستاگرام به مانند نیرویی قوی برای کسب و کار به حساب می آید که باید روی آن حساب کرد.در فضای مجازی و در بین آپ های منتشر شده در جهان اینستاگرام، به مکانی عالی برای انتشار تصاویر، ویدئو ها، برند ها و زندگی روزمره ی افراد مشهور تبدیل شده است.

اینستاگرام با توجه به جلوه های جذاب بصری بستری مناسب برای کسب و کار و تبلیغات شناخته شده است. تبلیغات در اینستاگرام راهی پر درآمد برای برند ها و کسب و کار ها محسوب می شود و اگر پولی برای تبلیغات کنار گذاشته اید حتما سراغ اینستاگرام بروید.

لوگوی اینستاگرام بنفش رنگ

در آمار منتشر شده در جولای 2021 نزدیک به 30 درصد از مشتریان محصولات و نیاز های خود را از طریق شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام پیدا می کنند. 30 درصده کاربران اینستاگرام نزدیک به یک میلیارد نفر می شد که این رقم قابل توجه است.

تبلیغات در اینستاگرام چیست؟

تبلیغات در اینستاگرام به پست هایی گفته می شود که کسب و کارها با دادن هزینه آن را به کاربران معرفی و یا به نوعی تبلیغ می کنند. تبلیغات در اینستاگرام خود را به صورت تمام پست، استوری و یا کامنت نشان می دهد. پست تبلیغاتی با پست عادی در اینستاگرام تفاوت زیادی ندارد و تنها تفاوت آن داشتن حامی مالی می باشد.

بیشتر افرادی که تبلیغات در اینستاگرام انجام می دهند سعی بر این دارند که پست تبلیغاتی با پست عادی تفاوت چندانی نداشته باشد تا کاربران اینستاگرام به آن توجه کنند.

آیا همه ی تبلیغات در اینستاگرام زودبازده هستند؟

بازدهی همه ی تبلیغات در اینستاگرام یکسان عمل نمی کند بنابراین مهم است که قبل از شروع تبلیغ کسب و کار دانش کامل نسبت به فرآیند تبلیغات داشته باشیم. برای داشتن تبلیغات مفید باید با انواع تبلیغات اینستاگرامی آَشنایی داشت.

تبلیغات اینستاگرام باتوجه به محصول و یا اهداف کسب و کار متفاوت می شود به همین منظور است که باید تبلیغات مفید برای کسب و کار خود را بشناسید و بدون دانش و آگاهی قدم در این مسیر برندارید که جز از بین رفتن پول هیچ فایده ی دیگری ندارد.

تبلیغات در اینستاگرام به چند صورت انجام می پذیرد؟

برای داشتن تبلیغات موثر و زودبازده در اینستاگرام ابتدا باید با انواع تبلیغ های کاربردی در آپ اینستاگرام آشنا شویم.

قالب های اصلی تبلیغات در اینستاگرام به چه صورت است؟

برای تبلیغات در اپلیکیشن اینستاگرام برنامه های متفاوتی تعریف شده است که چند مورد از آن را به اختصار توضیح می دهیم. فقط این نکته را مدنظر باید قرار داد که دامنه ی تبلیغات در اینستاگرام وسیع است و شما باید قالب تبلیغاتی مناسب با هدف تجاری خود را انتخاب کنید.

تبلیغات تصویری

تبلیغات تصویری به کسب و کار تجاری شما این فرصت را می دهد که از طریق تصاویر برای محصولات، برند و خدمات خود استفاده کنید. تبلیغات تصویری اینستاگرام برای محصولات و یا برند هایی که دارای جذابیت بصری جذاب هستند، کاربرد دارد. برای مثال تبلیغات تصویری برای محصولات غذایی و یا برند های مد وفشن موثر است. تبلیغات تصویری باید از کیفیت و طراحی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند نظر کاربران اینستاگرام به خود جلب کنند.

تبلیغات ویدیوئی

تبلیغات ویدوئی مشابه تبلیغات تصویری است با این تفاوت که تبلیغات در ویدئو اینستاگرام این امکان را به کسب و کار ها می دهد تا زاویه ی دقیق تری از برند و یا محصولات و خدمات خود را در اختیار مشتری قرار دهند.

تبلیغات ویدوئی در اینستاگرام از 15 ثانیه درون استوری شروع می شود و تا 60 دقیقه IGTV نیز می تواند ادامه پیدا کند. در تبلیغات ویدوئی این نکته را باید توجه داشت که هرچه زمان ویدئو تبلیغاتی کوتاه تر باشد تاثیرگذاری اش بیشتر است.

تبلیغات در اینستاگرام از طریق لینک مستقیم

تبلیغات از طریق لینک مستقیم یکی از تبلیغات کاربردی اینستاگرام است که مشتری را مستقیم به سمت سایت و یا آپ شما هدایت می کند. در این تبلیغات که صورت مجموعه ای تصاویر و یا ویدئو هستند با کشیدن انگشت به راحتی می توان با وب سایت برندینگ و یا فروش محصولات و خدمات شما ارتباط برقرار کرد.

 تبلیغات در اینستاگرام با لینک مستقیم

تبلیغات چند قسمتی

تبلیغات چند قسمتی و یا همان تبلیغات تحریک کننده، مجموعه ای از عکس ها و استوری هایی نامیده می شود که به صورت سریالی محصولات و خدمات شما را معرفی می کند. این تبلیغات به مانند یک داستان چند قسمتی است که معرفی محصولات را انجام می دهد. این تبلیغات باید به قدری جذاب باشند تا مشتری تا انتها آن ها را دنبال کند.

تبلیغات در صفحه ی جست و جو

تبلیغات در قسمت جست و جو اینستاگرام یا همان سرچ، تبلیغات غیر مستقیمی است که کاربر با آن مواجه می شود زیرا پست های به روز شده در صفحه ی سرچ اینستاگرام براساس عادات کاربر به روز رسانی می شود. این بدان معناست که هرکاربری که بیشترین جست و جوی آن مربوط به موضوع خاصی باشد نرم افزار اینستاگرام بیشتر پست هایی مناسب با همان جست و جو در اختیار کاربر قرار می دهد.

به طور مثال اگر فردی بیشتر به پست هایی مربوط طنز و لطیفه را لایک و یا سیو کند شبکه ی اجتماعی اینستاگرام پست های زیادی با این مظمون در اختیار او قرار می دهد.بنابراین صفحه ی جست و جوی اینستاگرام مکان مناسبی برای صاحبان کسب و کار اینترنتی است زیرا به صاحبان مشاغل آنلاین این اجازه را می دهد که در کنار محتواهای پرطرفدار نشان داده شوند.

تبلیغات در استوری

تبلیغات استوری اینستاگرام، تبلیغات تصویری و ویدوئی هستند که به صورت استوری در صفحه ی گوشی ظاهر می شوند. استوری در اینستاگرام یکی از بخش های پرطرفدار است که روزانه کاربران زیادی وقت خود را صرف تماشای آن می کنند.

یکی از دلایل توجه زیاد صاحبان کسب و کار های اینترنتی به استوری تبلیغاتی، فرمت آن است. استوری با قابلیت تمام صفحه بودن سبب پوشش کل صفحه ی گوشی می شود که این خود موجب اثرگذاری بیشتر است.

بهترین تبلیغات استوری اینستاگرام آنهایی هستند که شبیه به استوری عادی هستند و کاربر با تماشای آن احساس تبلیغاتی بودن به آن دست نمی دهد. هنگام طراحی تبلیغات در استوری باید به استفاده از گیف ها، متن ها و استیکر های تعاملی توجه شود.

تبلیغات از طریق پست

ساده ترین راه برای شروع تبلیغات دراینستاگرام ، تبلیغ یکی از پست های موجود در اینستاگرام است. این پست باید از نظر طراحی و محتوا عالی باشد تا بتواند افراد زیادی را به پیج کاری شما سرازیر کند. برای آن که بتوان پست تبلیغاتی وارد صفحه جست و جو شود باید حساب کاربری خود را تجاری کنید.

معرفی چند نوع تبلیغات متداول در اینستاگرام

در ادامه مقاله با انواع تبلیغات در اینستاگرام می پردازیم.

تبلیغات از طریق ربات های اینستاگرام

ربات های اینستاگرام یک نوع سیستم فروش افزایش لایک و فالوور است اما بیشتر از این ربات های برای حذف فالوبک هایی که پیج کسب و کار شما را فالو نکرده اند به کار می برد. این نوع از تبلیغات در اینستاگرام جوابگو نیست و برای کسب و کار اینترنتی موثر واقع نمی شود زیرا خود آپ اینستاگرام پیج هایی را که از طریق این ربات ها فالوور جذب کرده اند را به عنوان پیج فعال و پربازدید محسوب نکرده و آن را کمتر نمایش می دهد.

تبلیغات در اینستاگرام با ربات

تبلیغات از طریق اینفلوئنسر ها و سلبریتی ها

در این مدل از تبلیغات در اینستاگرام صاحبان کسب و کار ها سراغ صفحه هایی از اینفلوئنسرها و یا سلبریتی ها مشهور در اینستاگرام می روند. این افراد مشهور می توانند بازیگران، خواننده ها و یا افراد پرطرفدار در اینستاگرام باشند. صفحه ی افراد مشهور در اینستاگرام دارای فالوور و یا همان دنبال کننده ی زیادی است که با تبلیغات این افراد می توان گفت کسب و کار تا حدود زیادی رونق پیدا می کند.

برای دادن تبلیغات به این گونه از افراد باید دقت زیادی به خرج داد زیرا حوزه ی فعالیت این اینفلوئنسر با حوزه ی کسب و کار تبلیغات باید همخوانی داشته باشد به نوعی این افراد باید با موضوع تبلیغات ارتباط داشته باشند تا تبلیغ اثر گذار باشد.

تبلیغات از طریق پیج های پر بازدید در اینستاگرام

تبلیغات در اینستاگرام از طریق پیج های پربازدید تا حدودی شبیه تبلیغات در پیج های اینفلوئنسر هاست با این تفاوت که صاحبان این پیج ها افراد مشهور ویا محبوبی نیستند. به عنوان مثال از پیج های خبری و یا پیج های پربازدید آشپزی می توان نام برد.این پیج ها دارای بازدید و یا به اصطلاح ویو بالایی هستند که می توانند تبلیغات بپذیرند. قبل از آنکه پیشنهاد تبلیغات به این صفحه ها داده شود باید دو نکته را منظر قرار داد.

نکته ی اول: نزدیک بودن فالوورها به جامعه تبلیغاتی هدف

دنبال کنندگان و یا همان فالووران صفحه های پربازدید به جامعه ی هدف تبلیغاتی نزدیک باشند. به طور مثال به صفحه های بزرگ و پربازدید آشپزی نمی توان تبلیغات فروش ماشین و یا زمین داد.

نکته ی دوم: دارا نبودن فالوور فیک

این پیج ها دارای فالوور فیک نباشند. یکی از راه های تشخیص فالوور اصل هماهنگی میزان لایک ها و کامنت ها با تعداد فالووران باشد. اگر تعداد فالووران صفحه ای با تعداد لایک و کامنت های آن تفاوت فاحشی وجود داشته باشد می توان گفت بیشتر فالوران آن صفحه فیک هستند. تبلیغات به این گونه از پیج ها اثرگذار نخواهد بود.

انتخاب بهترین نوع تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کار من چیست؟

انواع مختلفی از تبلیغات در اینستاگرام در این مقاله معرفی شد اما قسمت سخت زمانی آغاز می شود که قالب تبلیغاتی متناسب با کسب و کار اینترنتی خود را انتخاب و در آن هزینه کنیم. قبل از صرف هزینه ی زیاد در تبلیغات می توانیم با چند راهکار ساده دامنه ی انتخاب خود را محدودتر و در نهایت بهترین تصمیم گیری را داشته باشیم.

قدم اول: هدف

هدف من از تبلیغات چیست؟

با پاسخ دادن به سوالات زیر می توان هدف خود را از تبلیغات کسب و کار اینترنتی مشخص کرد.

  • افزایش فروش محصولات؟
  • افزایش بازدید های ویدوئی پست ها؟
  • افزایش تعداد فالوور؟
  • افزایش آگاهی از برند برای معرفی کسب و کار جدید؟

تعیین هدف و استراتژی در اینستاگرام

پس از مشخص کردن اهداف خود در تبلیغات اینستاگرامی می توان قالب های متناسب با کسب و کار خود را مشخص کنید. به طور مثال برای افزایش بازدید های ویدوئی قالب های تبلیغات تصویری از طریق استوری، IGTV بهتر است.

قدم دوم: مخاطب شناسی

مخاطبان هدف تبلیغاتی من چه کسانی هستند؟

مشخص کردن جامعه ی هدف برای تبلیغات یکی از راه های موفق برای تاثیر گذاری است. به طور مثال بیشتر کاربران اینستاگرام را زنان و جوانان تشکیل می دهد که شناخت این گروه از جامعه ی آماری برای ارائه ی کسب و کارها در فضای اینستاگرام لازم و ضروری است.

چند نکته کلیدی و کاربردی قبل از شروع تبلیغات در اینستاگرام

چند نکته کلیدی و کاربردی قبل از شروع تبلیغات در اینستاگرام عبارتند از:

  • برای آن که بتوان تبلیغات موثر و زودبازدهی در اینستاگرام داشت باید قبل از انجام هزینه برای آن، برنامه ریزی و طراحی دقیق انجام داد تا بتوان نتیجه دلخواه را دریافت کرد.
  • قدم اول قبل از شروع تبلیغات مشخص کردن بودجه و هدف گذاری است. حداکثر و یا حداقل میزان هزینه ی تبلیغات به صورت سالانه و یا ماهانه را برای خود مشخص کنید.
  • قدم دوم اگر دارای برند تجاری هستید سعی کنید قبل از دادن تبلیغات، برند و یا محصول خود را تا حدودی به کاربرانی که تا به حال با نام برند و یا محصول شما آگاهی ندارند، معرفی کنید.
  • قدم سوم برای نشان دادن تبلیغ خود جامعه ی آماری گسترده تری را درنظر بگیرید این بدان معناست تبلیغ خود را تا حدامکان به افراد بیشتری ازمخاطبان خود نشان دهید.
  • قدم چهارم دسترسی پیج تبلیغاتی خود را بالا ببرید. برای این کار بهتر است لینک سایت ها و وب سایت ها، برنامه ها و نرم افزارها، URL در پیج ها و یا پست تبلیغاتی خود اعمال کنید.
  • قدم پنجم تعاملات در پیج و یا همان صفحه ی کسب و کار اینترنتی خود را بالا ببرید. کاربران را تشویق به اجرای لایک، کامنت و یا سیو پست های خود کنید. اشتراک گذاری و پاسخ به رویداد های پیج نیز از تعاملات بالایی برخوردار است.
  • پیام زیاد یا همان دایرکت نیز می تواند پیج را فعال نشان دهد. کاربران را وادار کنید تا به شما پیام دهند.
  • قدم ششم طراحی بینظیر، یکی از گزینه های بسیار مهم در تبلیغات اینستاگرام است. رنگ بندی پیج و یا صفحه ی کاری، نحوه ی چینش پست ها و یا ترکیب رنگ آن ها از نکات کلیدی تبلیغات در اینستاگرام است.
  • پست و یا استوری تبلیغاتی باید از جذابیت بصری بالایی برخوردار باشد تا بتوان کاربر را جذب خود کند.
  • قدم هفتم بارگذاری فیلم ها و عکس های با کیفیت و وضوح بالا
  • قدم هشتم خلاصه نویسی و تیتروار کردن متن تبلیغات نیز یکی از نکات ریز ولی حیاتی در تبلیغات است. امروزه کاربران فضای مجازی بیشتر جذب متن های خلاصه و بدون درازگویی می شوند زیرا حوصله ی خواندن متن های طولانی را ندارد.
  • متن ها و کپشن های تبلیغاتی در اینستاگرام و یا عکس نوشته ها باید به قدری کوتاه و کامل باشد تا مخاطب با یک نگاه انداختن متوجه کل تبلیغات بشود.
  • قدم نهم هشتگ گذاری یکی از نکات ضروری در اینستاگرام است. گذاردن هشتگ در پست ها و استوری های تبلیغاتی سبب نشان دادن بهتر تبلیغات می شوند. هشتگ گذاری پست تبلیغاتی را هم جریان و هم سو دیگر پست های اینترنتی قرار می دهد. هشتگ گذاری مناسب سبب تبادل بیشتر پست تبلیغاتی می شود.
  • در هشتگ گذاری رعایت این نکته ضروری است که تعداد هشتگ ها نباید از 11 عدد بیشتر شود زیرا پست تبلیغاتی از سرچ اینستاگرام خارج می شود. استفاده ی بی رویه و نا مناسب از هشتگ نیز می تواند اثر مخربی بر روی پیج داشته باشد.

هشتک گزاری در اینستاگرام

  • قدم دهم استفاده از تجربه دیگران و جلب اعتماد کاربران دو گزینه ی عالی برای جهش بی نظیر در مسیر تبلیغات اینستاگرام است. آنچه برای موفقیت تبلیغات نیاز است استفاده از تجربه و دانش افرادی است که در این مسیر موفق بوده اند.
  • با نگاه کردن و رصد کردن پیج های بزرگ کسب و کار می توان از آن ها الگو گرفت اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که کپی برداری گزینه ی مناسبی نیست.برای رسیدن تبلیغات موثر باید از تجربه دیگران به همراه چاشنی خلاقیت استفاده کرد.
  • اعتماد کاربران نیز یکی از موارد ضروری برای نتیجه گیری از تبلیغات است. برای آنکه بتوان از تبلیغات اعتماد ایجاد کرد باید از محتواهای تولید شده توسط خود کاربران استفاده کرد. پیام ارسالی در دایرکت مبنی بر رضایت از محصول و یا توصیه و معرفی در اینستاگرام از موارد اعتماد مشتری می باشد.

پاسخ گویی به سوالات متداول

در زیر به برخی از سوالات متداول پاسخ می دهیم.

کمپین های تبلیغاتی چیست؟

بسیاری از شرکت ها و دفتر های تبلیغاتی برنامه های گسترده ی تبلیغاتی برگذار می کنند با هزینه های بسیار گزاف که به آن کمپین های تبلیغاتی می گویند.

این کمپین ها با هدف، جامعه ی آماری، برنامه ریزی دقیق و مشخص پیام تبلیغاتی خود را در زمان مناسب برای مخاطب ارسال کند.

این کمپین های تبلیغاتی ممکن است در بیلبورد های سطح شهر، همکاری با صدا و سیما و یا در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام باشد.

کمپین های تبلیغاتی اینستاگرام اگر اصولی برگذار شوند بسیار تاثیرگذار خواهند بود زیرا کاربران اینستاگرام اگر محتوای جالبی از یک برند دریافت کنند، پیگیر دیگر فعالیت های برند می شوند.

تعرفه ی تبلیغاتی پیج ها با ویو بالا به صورت است؟

در هیچ یک از کشورها تعرفه ی تبلیغات اینستاگرام ملاک ثابتی برای تعیین قیمت وجود ندارد و هر صفحه ای با توجه به تعداد فالووران خودش بودجه ای تعیین می کند. در ایران نیز به همین گونه است. هزینه ی تبلیغات با توجه به تعداد فالوور سنجیده می شود که این اصلا عادلانه نمی باشد زیرا تعداد بسیاری از فالووران این پیج ها غیرفعال و یا همان فیک هستند.

ایمپرشن چیست؟

ایمپرشن یکی از اصطلاحات تخصصی در حوزه ی اکانت های تجاری در اینستاگرام است. برای آن که بتوانید امپرشن پیج خود را مشاهده کنید باید اکانت اینستاگرام به پیج فیسبوک متصل شود. ایمپرشن در واقع تعداد دفعات بازدید شده از محتوای پیج می باشد. گاهی اوقات اگر پست تبلیغاتی که انتشار داده اید دارای محتوای مطلوبی باشد ایمپرشن پیج افزایش پیدا می کند.

ریچ چیست و تفاوت آن با ایمپرشن؟

ریچ تعداد افرادی است که از پیج شما بازدید می کنند. بر طبق آمار تعداد فالوورانی که از پست های شما بازدید می کنند با تعداد ریچ برابری می کند.

فرق ریچ با ایمپرشن این است به عنوان مثال پستی در پیج خود بارگذاری می کنید از 100 نفر فالوور خود 100 نفر بازدید می کنند که در این صورت می توان گفت ریچ پیج 100 است اما اگر تعداد بازدید از پیج شما از تعداد فالووران بالاتر رود ایمپرشن نیز افزایش پیدا می کند.

مقالات مهم:
کسب درآمد اینترنتی
کسب و کار خانگی
آموزش اینستاگرام
اینستاگرام مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

نتیجه گیری

در این مقاله از مزایای تبلیغات برای کسب و کار ها به خصوص تبلیغات در اینستاگرام توضیح داده شد. اینستاگرام شبکه ی اجتماعی محبوب، با بیش از یک میلیارد کاربر فعال بستر مناسبی برای معرفی و بازاریابی برای مشاغل می باشد. قبل از انجام هزینه ی تبلیغات در اینستاگرام باید قالب متناسب با محصول و یا برند تبلیغاتی درست انتخاب شود تا تبلیغات تاثیرگذار باشد. مشارکت در کمپین های تبلیغاتی نیز باید با آگاهی صورت بگیرد تا شاهد هدر رفت هزینه مان نباشیم.