همانطور که می دانید اینستاگرام دومین شبکه پر مخاطب پس از فیسبوک است. این رسانه ی اجتماعی پرطرفدار بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد که روزانه چیزی بین 500 میلیون نفر بازدید استوری دارد. اگر در اینستاگرام دارای کسب و کاری هستید و یا اگر می خواهید کسب و کار خود را اینترنتی شروع کنید با ادامه ی مقاله همراه باشید. ما در این مقاله نحوه ی اینستاگرام مارکتینگ (بازاریابی در اینستاگرام)را به شما آموزش خواهیم داد.

بازاریابی چیست و چرا باید انجام دهیم؟

بازاریابی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که در فضای کسب و کار، خدمات و محصولات تولیدی را از فروشنده به سمت مصرف کننده روانه می کند. و از جمله ی این فعالیت ها می توان به قیمت گذاری، معرفی و توزیع اشاره کرد. واز آنجایی که استراتژی ها و تاکتیک های هر فروشنده با دیگری متفاوت است نحوه ی  بازاریابی نیز متفاوت می شود.

از طریق بازاریابی محصولات خود می توان فهمید مشتریان از شما چه میخواهند؟ و یا مشتریان تا چه حد به محصولات شما اعتماد دارند. نحوه ی بازاریابی در کسب و کار است که تعیین می کند آیا شرکت شما موفق عمل کرده است یا نه.

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

برند ها و کسب و کار هایی که در این پلتفرم هستند روز به روز در حال افزایش است. در آمریکا چیزی حدود 71 درصد مشاغل از نرم افزار اینستاگرام برای معرفی و رونق کسب و کار خود استفاده می کنند. کسب و کارهای اینترنتی در سراسر جهان و به خصوص ایران، رو به افزایش است. به همین دلیل است که ضرورت کار با اینستاگرام و بازاریابی در آن به شدت احساس می شود.

در چند سال گذشته اینستاگرام به مکانی برای افرایش ثروت و اهداف تجاری تبدیل شده است. به همین دلیل است که باید فرصت های خرید و فروش که روز به روز در حال افزایش است را در نظر بگیریم. به همین منظور به معرفی بازاریابی در اینستاگرام می پردازیم.

اینستاگرام مارکتینگ و یا همان بازاریابی در اینستاگرام، به برند ها و یا کسب و کارها کمک می کند تا با مخاطبان زیادی ارتباط بگیرد و مخاطبان را از برند و معرفی محصولات و خدمات خود آگاه کند. همچنین اینستاگرام مارکتینگ فروش را نیز افزایش می دهد.

لوگوی زیبای اینستاگرام

یکی از مزیت های اصلی در بازایابی اینستاگرام این است که صاحبان کسب و کار ها را به طور آسان با مخاطبان گسترده ای که فعالانه با برند ها و کسب و کارهای اینترنتی در تعامل هستند را دسترسی آسان می دهد. اگر بخواهیم به طور خلاصه 4 مزیت اصلی برای تجارت در اینستاگرام در نظر بگیریم می توانیم به تقویت برند، فروش زیاد و فرصت های رشد اشاره کرد.

چرا به بازاریابی در اینستاگرام نیاز داریم؟

در اینجا به چند دلیل مهم برای راه اندازی بازاریابی در اینستاگرام  اشاره می کنیم.

 1.بازاریابی در اینستاگرام سبب جذب مشتری می شود.

برای تجارت و کسب و کار اینترنتی شما جذب مشتری بسیار اهمیت دارد. بازاریابی ابزاری برای جذب مشتری جدید است. در بازاریابی است که می توان اطلاعات جدید محصولات و یا خدمات تولیدی خود را به مشتری ارائه داد.

در بازاریابی شبکه ی اجتماعی اینستاگرام با ارائه ی محتوا تازه و خلاقانه می توان مشتری جدید جذب کرد.

یکی از موارد پرکاربرد در اینستاگرام مارکتینگ بارگذاری محتوای طنز و ویدئو های کوتاه است که برای کاربران این شبکه بسیار جذاب است.

2.اینستاگرام مارکتینگ باعث کسب شهرت و حفظ آن می شود.

طول عمر هر کسب و کاری بستگی به شهرت و یا رشد و کیفیت آن دارد. اینستاگرام رابطه ی مستقیمی با ایجاد شهرت برای کسب و کار شما دارد. در شهرت است که ارزش ویژه ی برند شما تعیین می شود و اکثر فعالیت های بازاریابی اینستاگرامی در جهت ارزش و شهرت برند و یا کسب و کار اینترنتی شما فعالیت می کند.

شهرت زمانی برای برند شما حاصل می شود که به طور موثر توقعات و نیاز های مشتریان خود را فراهم کنید.

3.بازاریابی در اینستاگرام باعث افزایش فروش می شود.

بازاریابان شرکت و یا سازمان شما از راه های مختلفی برای معرفی محصولات و خدمات شما استفاده می کنند. هنگامی که محصول جدیدی در اینستاگرام، تبلیغ و یا معرفی می شود در صف فروش قرار می گیرد و این شانس شما را برای فروش افزایش می دهد.

از طرفی نیز محصولات و خدمات با کیفیت شما اعتماد مشتری را جلب می کند و همین اطمینان جلب شده سبب می شود مشتریان شما هرکدام به سفیر برند شما تبدیل شوند و محصولات شما را به دیگران معرفی کنند. این معرفی می تواند به صورت دیدار حضوری باشد و یا به صورت استوری در اینستاگرام باشد.

افزایش فروش در اینستاگرام مارکتینگ

4.سبب می شود جامعه ی اماری هدف خود را بشناسید

اولین قدم برای بازاریابی مشخص کردن جامعه ی هدف است. اینکه محصولات و یا خدمات شما مناسب برای چه قشری از جامعه و یا برای چه سنی لازم است از اصول اولیه ی بازاریابی است. اینستاگرام مارکتینگ و یا همان بازاریابی در اینستاگرام سبب می شود جامعه ی اماری هدف خود را بشناسید و برای آن برنامه ریزی کنید.

همچنین اینستاگرام مارکتینگ می تواند به شما کمک کند چه پیام های تجاری می تواند مخاطبان شما را متقاعد می کند.شناسایی کاربران خود در فضای مجازی اینستاگرام سبب می شود محتوای تبلیغاتی و یا معرفی مناسبی را بتوان برای آنان ارائه داد و آنان را ترغیب به خرید و یا استفاده از محصولات کرد.

به طور مثال اگر کسب و کار فروش آنلاین لباس دارید برای معرفی محصولات خود می توانید از افراد بلاگر و یا اینفلوئنسر استفاده کنید تا لباس های شما را استفاده کنند و تبلیغات کنند.

5.اینستاگرام مارکتینگ سبب غلبه ی شما بر رقبا می شود.

هنوز هستند بسیاری از کسب و کارها که از شیوه های سنتی بازاریابی برای معرفی محصولات خود استفاده می کنند. شما می توانید با بهره گیری از شیوه های نوین اینستاگرام مارکتینگ از رقبای خوب پیشی بگیرید.

برای پیشی گرفتن از رقبا ابتدا باید انتظارات مشتری را شناسایی و سپس برای برآورده کردن انتظارات بهترین راه را بیابید.معرفی محصولات در اینستاگرام و بازاریابی در اینستاگرام نیز شما را تا حد زیادی کمک می کند.

6.سبب حفظ یک رابطه میان کسب و کار و مشتریان می شود.

صاحبان کسب و کار ها باید تلاش کنند که یک رابطه ای برپایه ی اطمینان میان خود و مشتریان ایجاد کنند.

ایجاد اطمینان و اعتماد مشتریان سبب وفاداری آنان به محصولات و خدمات شما خواهد شد. بازاریابی در اینستاگرام براساس تحقیقاتی که برای شناسایی جمعیت شناسی و رفتارشناسی مصرف کنندگان صورت میگیرد سبب برآورده شدن نیاز مشتریان می شود. همین برآورده شدن نیاز سبب وفاداری می شود.

در اینستاگرام چگونه بازاریابی کنیم؟

از آنجایی که اینستاگرام دارای تفاوت زیادی با دیگر سایت ها و نرم افزارها دارد چگونگی بازاریابی در آن نیز متفاوت می شود.همانطور که می دانید اصلی ترین مزیت اینستاگرام ماهیت بصری آن است بنابراین تبلیغات و بازاریابی در آن نیز باید با توجه به همین مزیت باشد.

ویدئو، عکس، کلیپ، استوری و پست همگی محتوای مناسبی برای اینستاگرام مارکتینگ می باشد. اما در نهابت نوع محصول و خدمات شما است که مشخص می کند چه محتوایی و در چه ساعتی و یا هرچند وقت یکبار در اینستاگرام انتشار دهید.

بازاریابی اینستاگرامی

برای داشتن یک اینستاگرام مارکتینگ موفق باید مراحل زیر را طی کرد.

1.هدف شما از حضور در اینستاگرام چیست؟

در اول راه باید از خود بپرسید چرا کسب و کار خود را به اینستاگرام آورده ام؟

آیا چون همه در اینستاگرام هستند من هم باید باشم؟

برای آنکه بتوان کسب و کار خود را در اینستاگرام رشد و توسعه دهید باید جواب قانع کننده ای داشته باشید. برخی از کسب و کارهای بزرگ برای آنکه جایگاه خود را تثبیت کنند وارد اینستاگرام می شوند.

برخی از کسب و کار های نوپا برای جذب مشتری و یا معرفی محصولات خود وارد اینستاگرام می شوند.

و برخی دیگر نیز برای افزایش فروش پا به اینستاگرام می گذارند.

شما نیز برای حضور خود در این شبکه اجتماعی و تبلیغات در اینستاگرام باید هدف خود را مشخص کنید.

2.مشتریان بازاریابی خود پیدا کنید.

قبل از صرف هزینه و انرژی برای بازاریابی و یا تبلیغات در اینستاگرام، باید مصرف کنندگان خود را پیدا کنید تا بتوانید با ارائه ی محتوای مناسب نظر آنان را برای خرید محصول جلب کنید.

اطلاعات مورد نیاز مخاطبان شما جنسیت، سن، درآمد و سلیقه می باشد. برای کسب اطلاعات از مشتریان خود می توانید هشتگ ها و ترند مربوط به کسب و کار خود را بررسی کنید. این گونه متوجه می شوید چه هشتگ هایی پر مخاطب است ویا اینکه چه سن و جنسی از آن ها استفاده می کنند.

3.رقبا خود را بشناسید.

بعد از آن که مشتریان و علایق مخاطبان خود را شناختید می توانید رقبای خود را زیر نظر بگیرید.

در نظر گرفتن رقبا سبب می شود که وارد فاز رقابت شوید و این برای رشد و راه اندازی کسب و کار شما بسیار خوب است.

برای آن که رقبای خود را شناسایی کنید ابتدا کسب و کار خود را در اینستاگرم در صفحه ی سرچ جست و جو کنید. سایر پیج ها با کسب و کار مشابه شما نمایان می شود. در مرحله ی بعد می توانید بررسی کنید چه پست هایی و چه محتواهایی را ارائه می دهند و یا اینکه از چه هشتگ های پرطرفداری استفاده می کنند.

تعامل پیج را بررسی کنید و یا می توانید مشاهده کنید برای معرفی محصولات خود از چه کپشن هایی استفاده می کنند. فقط در این قسمت نباید خلاقیت و ارائه ی محتوای منحصر به فرد را فراموش کنید زیرا خلاقیت است که سبب تمایز شما از دیگران می شود.

4.خلق یک برند و زیبا سازی پیج

از جمله نکات مهم برای اینستاگرام مارکتینگ زیبایی پیج و ایجاد برند مخصوص به خودتان است. محتواهای متفاوت و بی ربط و یا پست های بدون نام و نشانی سبب ریزش فالوور هایتان می شود. و یا پست های بدون لوگو و نام سبب کپی برداری دیگران می شود. برند و لوگوی خود را با توجه به نوع محصولاتان طراحی کنید.

5.افزایش تعداد فالوور

بعد از آنکه برای پیج خود نام و لوگو طراحی کردید باید فالووران خود را افزایش دهید.

افزایش تعداد فالوور در اینستاگرام مارکتینگ

برای جذب فالور جدید هیچ گاه فالور نخرید زیرا خرید فالور شاید تعداد فالوران شما را به ظاهر بالا ببرد اما تعامل در پیج شما پایین می ماند و این برای صفحه ی کسب و کار شما اصلا خوب نیست.

برای جذب فالوور جدید رعایت نکات زیر ضروری است:

  • انتخاب نام کاربری آسان و قابل جست و جو
  • نوشتن بیو زیبا و مرتبط با کسب و کار
  • پر کردن پیج خود با بارگذاری پست های زیبا حداقل 15 پست
  • فالو کردن افرادی که پست های مشابه کسب و کار شما را لایک و یا فالو کرده اند.
  • تبادل زدن با دیگر کسب و کارها
  • کامنت گذاری زیر پست های ترند شده و یا پیج های بزرگ و پربازدید

اینستاگرام مارکتینگ خود را چگونه آغاز کنم؟

با انجام مراحل بالا شما برای خود یک حساب مناسب برای اینستاگرام مارکتینگ ایجاد کرده و شروع به جذب فالور کرده اید. حال شما باید با انجام مراحل زیر فالور های جذب شده را تبدیل به فروشنده کنید.

تصاویر

معمول ترین و رایج ترین پست در اینستاگرام بارگذاری عکس است. شما برای آنکه بخواهید محصول و یا خدمات خود را به دیگران معرفی کنید باید با اشتراک گذاری عکس آن را معرفی کنید. سعی کنید عکس های خود را با کیفیت و تنوع بالا پست کنید زیرا این امر نشان دهنده ی برند متنوع و پرقدرتمند شما است.

عکس ها حدالامکان واقعی باشند زیرا مخاطب تبلیغات آشکار را نمی پذیرد شما می توانید از محصول استفاده شده توسط دیگران عکس بگیرید به طوری که محصول خود را در بین زندگی مردم نشان دهید.

 تبلیغات

تبلیغات، تخفیف ها و یا سایر پیشنهادات عالی راهی موثر برای فروش بیشتر محصولات و خدمات شما می باشد. می توانید تخفیفات پاییزه، آخرفصل و یا بلک فرایدی را اعمال کنید و برای احساس فوریت در بین فالور های خود مهلتی تعیین کنید تا در بین زمان مشخص شده اقدام به خرید نمایند.

مسابقه

مسابقات اینستاگرامی راهی عالی برای معرفی پیج و کسب و کار اینترنتی شما به دیگران است. شما می توانید از فالوران خود بخواهید که در زیر پیج شما هشتگ گذاری و یا دیگران را تگ کنند.

لایو اینستاگرام

شما می توانید محصول جدید خود را در لایو اینستاگرام معرفی کنید و یا همچنین و طرز استفاده از محصول و خدمات خود را در اینستاگرام آموزش دهید. شما می توانید با قرار دادن لینک خرید در بیو اینستاگرام خود فالووران خود را تشویق به خرید کنید.

لایو اینستاگرام

استوری

یکی از راه های اینستاگرام مارکتینگ پربازده نشان دادن تیزر در استوری است زیرا استوری با قابلیت 15 ثانیه ای که دارد از حوصله ی مخاطب خارج نمی شود و مخاطب آن را تا انتها نگاه می کند. و یکی دیگر از مزیت های استوری این است که به صورت مستقیم با فالوران شما در ارتباط است. و اما به عنوان آخرین نکته قرار دادن لینک خرید در استوری فراموش نشود.

خیریه

بسیاری از مشتریان شما از کمک شما به خیریه ها احساس رضایت دارند شما می توانید برخی فروش برخی از محصولات خود را که در پست ها مشخص کرده اید را به خیریه ها اختصاص دهید.

معرفی چند ابزار کاربردی در اینستاگرام مارکتینگ

در ادامه چند ابزار کاربردی برای بازاریابی در اینستاگرام معرفی می کنیم.

پست های پشت پرده

این پست ها که می تواند شامل لایو و یا ویدئو در استوری باشد، پشت پرده کسب و کار شما را نشان می دهد. یعنی باید آن قسمت از کسب و کار خود را نشان دهید که مردم نمی بینند. مثلا از نحوه ی ساخت محصولات و یا کار کردن کارکنان خود.

این گونه تولید محتوا در اینستاگرام مارکتینگ بسیار تاثیرگذار است. به طور مثال اگر به پیج های بزرگ صنعت مد و فشن سر بزنید تیزر های تبلیغاتی از خیاطان و یا طراحان خود در پشت پرده ی فشن شو ها خواهید دید.

پست های آموزشی

پست های آموزشی که نکات مهمی را از نحوه ی استفاده از محصولات و یا خدمات شما نشان می دهد برای مشتریان شما جذاب می باشد. مشتریان شما با استفاده از دستورالعمل های ارائه شده از سمت شما محصولات شما را می توانند سریع و آسان استفاده کنند. پست های آموزشی برای محصولات آرایشی بهداشتی و یا محصولات آشپزخانه بسیار کاربرد دارد.

پست های اینفلوئنسر

یکی از ترفند های پربازده در اینستاگرام مارکتینگ استفاده از سلبریتی ها اینفلوئنسر ها است. این افراد که دارای شهرت در فضای مجازی هستند می توانند بازیگران، خواننده ها و یا ورزشکاران و یا افراد محبوب در اینستاگرام باشند.

شما می توانید از این افراد مشهور برای معرفی برند خود استفاده کنید. این افراد می توانند محصولات تبلیغی شما را در قالب پست و یا استوری معرفی و تبلیغ کنند.

هشتگ گذاری

هشتگ گذاری در اینستاگرام مارکتینگ یکی از استراتژی های مهم برای کسب و کار اینترنتی شماست.  هشتگ ها راه مهمی برای افزایش فالوور و دسترسی بیشتر به پیج شماست.هشتگ ها را می توان در کپشن پست ها و یا در استوری ها نشان داد.

اگر از هشتگ ها به درستی استفاده شود می تواند پست های شما را به تعداد افراد بیشتری نشان دهد. اما اگر از هشتگ ها به نادرستی استفاده شود می تواند فالوور شما را آزارداده و یا جریمه شدن توسط الگوریتم های اینستاگرام را به دنبال دارد.

برای آنکه پست های شما در انبوهی از هشتگ ها گم نشود می توان ترکیبی از هشتگ های محبوب در کنار هشتگ های مربوط به کسب و کار خود را استفاده کنید. برای معرفی محصولات و یا خدمات خود از هشتگ های کلیدی استفاده کنید. مثلا اگر در کار کیف دستی هستید از این هشتگ # کیف دستی استفاده کنید.

برای استفاده از هشتگ ها محدودیت خاصی وجود ندارد و تا 30 عدد می توان هشتگ گذارد اما این به این معنی نیست که حتما 30 هشتگ بگذارید بلکه شما با توجه به کسب و کار خود هشتگ گذاری کنید. برای کسب و کار ها معمولا بین 1 تا 11 هشتگ گذاشته می شود.

بومرنگ ها

بومرنگ یکی از ترفند های اینستاگرام مارکتینگ می باشد که می تواند ویدئو و یا عکس های تبلیغاتی شما را زیباتر کند. با استفاده از بومرنگ می توان عکس های بیشماری را به یکدیگر پیوند داد و یک ویدئو کوتاه ساخت. استفاده از بومرنگ برای بارگذاری پست تبلیغاتی مانند پریدن، بریدن و یا شکستن جذاب می باشد.

مقالات مهم:
کسب درآمد اینترنتی
کسب و کار خانگی
آموزش اینستاگرام
دیجیتال مارکتینگ

نتیجه گیری

همانطور که می دانید با ظهور اینستاگرام در فضای مجازی انقلابی در شبکه های اجتماعی بوجود آمد. اینستاگرام با ظرفیت های بصری جذابی که دارد بستری برای تجارت ایجاد کرد که نظر بسیاری از برند ها و کمپانی های بزرگ دنیا را به خودش جلب کرد. و به همین دلیل بود که دانش و آگاهی تجارت در اینستاگرام و اینستاگرام مارکتینگ به شدت احساس شد.

ما در این مقاله به شرح و تفصیل بازاریابی در اینستاگرام و مزیت های اینستاگرام مارکتینگ پرداختیم.و همچنین از اصول اولیه ی بازاریابی در اینستاگرام نحوه ی بهینه سازی، ایجاد محتوای جذاب و فروش بیشتر اشاره کردیم.