همانطور که می دانید شروع هر کسب و کاری آسان نیست و برای آن که کسب و کار ما به موفقیت و بازدهی برسد احتیاج به کارآموزی و تجربه ی کاری دارد.

یکی از موارد مهم در زمینه ی کسب و کار تبلیغات است. با تبلیغات می توان محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی کنیم و آن را بفروشیم. پس آموزش در زمینه ی تبلیغات بسیار لازم و ضروری می باشد.

اگر دارای کسب و کاری هستید که می خواهید تبلیغات آن را شروع کنید با ادامه ی مقاله همراه باشید. در این مقاله تبلیغات و بازاریابی، و روش های گوناگون و پربازده آن از قبیل دیجیتال مارکتینگ به صورت ساده و روان توضیح داده شده است.

تبلیغات و بازاریابی چیست؟

تبلیغات همان فروشندگی است. در این روش شما می توانید محصولات و خدمات خود را معرفی و در معرض دید قرار دهید. با تبلیغات می توان گفت که چه چیزی برای فروش است و ویژگی های محصولات و خدمات شما را معرفی می کند.

با تبلیغات و بازاریابی صحیح و هدفمند می توان گفت موفقیت و شکست یک کسب و کاری مشخص می شود. همچنین سبب می شود که بتوان مشتریان را متقاعد کرد که حداقل به دنبال برند شما در بازار بگردند. بازاریابی نیاز به تحقیق و تحلیل جامعه ی مصرفی کسب و کار شما دارد و هرچه تبلیغات و بازاریابی خلاقانه و هنری باشد موفقیت در آن نیز به مراتب بیشتر می شود.

تبلیغات به صورت های گوناگون از قبیل تبلیغات و بازاریابی آنلاین و یا همان دیجیتال مارکتینگ و یا به صورت سنتی و آفلاین صورت می گیرد.

دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال و یا همان دیجیتال مارکتینگ به تبلیغاتی گفته می شود که از طریق وسایل الکترونیکی و شبکه های اجتماعی صورت بگیرد. گوشی های تلفن همراه و رایانه ها ابزاری هستند تا بتوان از طریق آن وارد کانال های دیجیتالی مانند موتور های جست و جوی نظیر گوگل، وب سایت ها، ایمیل، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و یا دیگر اپ ها شد و بتوان تبلیغات و بازاریابی انجام داد.

بازاریابی آنلاین

رسانه های آنلاین در بازاریابی دیجیتال به کمک کسب و کار اینترنتی آمده تا بتوان از طریق  آنان بتوان صاحبان مشاغل محصولات و خدمات خود را به صورت برند معرفی کنند و تبلیغات کنند.

برای آن که بتوان به پتانسیل واقعی دیجیتال مارکتینگ دست پیدا کرد و کسب و کار آنلاین خود را به خوبی تبلیغات کنیم باید ابتدا استراتژی و تکنیک تبلیغات مناسب با کسب و کار خود برای آن که زودبازده و پرسود باشد را پیدا کنیم بعد در آن سرمایه گذاری مالی انجام دهیم.

بدون فکر و بدون برنامه ریزی قدم برداشتن در راه دیجیتال مارکتینگ نه تنها منجر به کسب درآمد اینترنتی نمی شود بلکه هزینه های هنگفت و سرسام آوری را نیز به شما تحمیل می کند.

دیجیتال مارکتینگ چه مزیت هایی نسبت به بازاریابی سنتی دارد؟

درادامه به مزایای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین می پردازیم که بازاریابی سنتی این مزیت ها را ندارد.

1.  تغییر در نحوه ی بازاریابی

جالب است بدانید دیجیتال مارکتینگ سبب تغییر در نحوه ی بازاریابی کسب و کارها شده است و همین امر سبب برهم خوردن تعامل سنتی بین فروشنده و مشتری شده است.

در سال های گذشته بسیاری از صاحبان کسب و کار ها و شرکت ها برای دست یابی به بازاریابی باید به دنبال مشتری می گشتند تا بتوانند نظر آنان را جلب کنند ولی امروزه شما اگر به سایت و یا پیج کسب و کاری سر بزنید شما به دنبال کسب و کار ها افتاده اید. در دنیای بازاریابی دیجیتالی، مصرف کننده به دنبال صفحه ی شرکت ها می گردد و تصمیم می گیرد که آیا در آن صفحه بماند یا نه.

2. افزایش جامعه ی آماری

با توجه به این که امروزه چقدر اینترنت در دسترس است و تعداد افرادی که به این فضا دسترسی دارند روز به روز در حال افزایش است سبب می شود که کسب و کار شما بیشتر در معرض نمایش قرار بگیرد و کار بازاریابی شما راحت تر می شود درحالی که در بازاریابی سنتی جامعه ی آماری مشتریان بسیار محدود تر است.

3. ایجاد فرصت های شغلی جدید

دیجیتال مارکتینگ بر خلاف بازاریابی سنتی فرصت های شغلی جدیدی را خلق می کند. در بازاریابی دیجیتالی برنامه نویسان، طراحان، اقتصاددانان نیز مشغول به کار می شوند.

کسب و کارها برای تبلیغات سراغ شرکت ها و آژانس های تبلیغات رفته و طراحان و برنامه نویسان رایانه با استفاده از دانش و خلاقیت خود اقدام به تولید محتوای تبلیغاتی می نمایند.

تبلیغات و بازاریابی کسب و کارهایی موفق است که از کسانی بهره می برند که دانش قوی از رایانه دارند و از تغییرات روزانه ی فناوری باخبر هستند.

4. بین المللی بودن

کسب و کار بین المللی

یکی دیگر از تفاوت های بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال این است که بازاریابی سنتی بیشتر در حوزه ی جذب مشتریان محلی و بومی فعالیت می کند، درحالی که در دیجیتال مارکتینگ جامعه ی هذف مشتری محدود به مکان خاص و جغرافیای خاص نمی باشد و می توان گفت که دیجیتال مارکتینگ به صورت بین المللی فعالیت می کند. پس اگر کسب و کاری دارید که دنبال مشتریان خارجی می گردید از بازاریابی آنلاین و یا همان دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

5. شناسایی مشتریان بالقوه

از دیگر مزیت های دیجیتال مارکتینگ می توان از هدف قرار دادن مشتریان بالقوه نام برد که در نهایت می تواند منجر به افزایش فروش شود.

به طور مثال زمانی که شما از تبلیغات سنتی استفاده می کنید مانند اجاره ی یک بیلبورد کنترل محدودی بر روی افرادی که آگهی را مشاهده می کنند دارید اما در بازاریابی دیجیتال شما می توانید که مخاطبان خاص خود را که به صورت بالقوه می توانند از محصولات و یا خدمات شما استفاده کنند، پیدا کنید و پیام های بازاریابی خود را به آنان ارسال کنید.

6. رقابت با غول های بزرگ تجارت

بازاریابی دیجیتال به صاحبان کسب و کار ها این امکان را می دهد که از غول های بزرگ تجارت پیشی بگیرند.

اگر شما دارای یک کسب و کار خانگی هستید و یا تازه می خواهید کاری را شروع کنید شاید در ابتدا توانایی رقابت با غول های بزرگ کسب و کار مشابه شما که میلیون ها تومان در زمینه بازاریابی هزینه کرده اند را، نداشته باشید اما باید امیدوار باشید که دیجیتال مارکتینگ این فرصت را به شما می دهد که در کنار آنان دیده شوید و یا حتی برتری کسب کنید.

برای دست یابی به امر ابتدا باید کلمات کلیدی خاصی را شناسایی کنید که به محصول و یا خدمات شما مربوط می شود و بعد از آن باید محتوای با کیفیت در آن زمینه تولید کنید تا رتبه بندی کلمات شما در موتور های جست و جو گوگل و یا اینستاگرام بالاتر برود. خوشبختانه برای گوگل و یا اینستاگرام فرقی ندارد که کدام برند بزرگتر هستند بلکه مهم آن هست که محتوای تولیدی بهترین بازدید را از سمت مخاطب داشته باشد.

مقاله مرتبط: اینستاگرام مارکتینگتبلیغات در اینستاگرام

7. اندازه گیری تبلیغات

دیجیتال مارکتینگ دید جامع و کاملی از تمام معیارهایی که برای تبلیغات از قبیل اشتراک گذاری ها، میزان بازدید ها و سفارش خرید ها که برای کسب و کار شما مهم است را ارائه می دهد. در حالی که در تبلیغات سنتی این امر امکان پذیر نیست.

به طور مثال اگر شما تبلیغی را در روزنامه داده باشید نمی توانید تخمین بزنید که چند نفر تبلیغ شما را بازدید کرده اند در حالی در دیجیتال مارکتینگ تعداد افرادی که از صفحه ی شما بازدید کرده اند را به شما نشان می دهد. بازاریابی دیجیتال حتی می توان جنسیت و یا اینکه با چه دستگاهی از سایت و یا پیج شما بازدید کرده اند را نمایش می دهد و این برای تحلیل و بررسی جامعه ی آماری هدف تبلیغاتی شما بسیار ضروری می باشد.

با توجه به این تفاسیر می توان به جرات اعلام کرد که بازاریابی سنتی به اندازه ی زمان های گذشته جوابگو و موثر نیست و برای ان که بتوان کسب و کار خود را رونق داد و به سود رسید باید از دیجیتال مارکتینگ بهره برد.

8. سرعت

یکی از مزیت های اصلی پیام دادن در فضای مجازی این است که سریع می توان بازخورد آن را مشاهده کرد.

زمانی که تبلیغات و یابازاریابی به صورت سنتی صورت بگیرد با فرآیند بسیار طولانی تولید و توزیع مواد چاپی همراه است اما درحالی که در دیجیتال مارکتینگ سرعت انتقال و دریافت بازخورد بسیار سریع تر و چابک تر است. به روز رسانی یک نرم افزار و یا یک پست تبلیغاتی در عرض چند ثانیه صورت می گیرد درحالی که توسعه و ویرایش و چاپ یک آگهی ممکن است چند روز زمان ببرد.

9. تعامل دوسویه

تعامل دو سویه یکی از بزرگترین دلایلی است که امروزه بازاریابی دیجیتال طرفدار پیدا کرده است. در دیجیتال مارکتینگ شما می توانید با مشتریان احتمالی خود صحبت کنید، نظرات آنان را جویا شوید و یا مشکلات آنان را حل کنید.

تعامل به صورت گسترده و همگانی یکی از محبوبیت های اصلی دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود.

انواع دیجیتال مارکتینگ

در ادامه  به معرفی انواع دیجیتال مارکتینگ  می پردازیم.

تبلیغات از طریق رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی همانطور که از نامش پیداست روشی است که از رسانه های اجتماعی برای تبلیغ برند و یا محصولات خود می توانید استفاده کنید.

شبکه اجتماعی

 

شما می توانید محتوای تبلیغاتی خود را در این رسانه ها انتشار دهید و برای دسترسی به مشتری هزینه کنید. از بهترین مزایا برای استفاده از شبکه های اجتماعی دسترسی و ارتباط مستقیم با مشتریان می باشد. استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام، فیسبوک و یا اینستاگرام پتانسیل تعامل با مخاطب را بالا می برد و شما می توانید بازخورد مستقیم مخاطب را دریافت کنید.

تنها نکته ی قابل توجه در دیجیتال مارکتینگ انتخاب نوع شبکه های اجتماعی مناسب با کسب و کار شما می باشد به طور مثال اگر کسب و کاری دارید که می توان محتوای بصری جذابی از آن تولید کرد حتما سراغ اینستاگرام بروید.

مقاله مرتبط: آموزش اینستاگرام

تبلیغات و بازاریابی پولی

این نوع از تبلیغات که توسط صاحبان وب سایت ها و یا پیج ها مدیریت می شود بسیار زودبازده است. شما با پرداخت هزینه می توانید بنر تبلیغاتی خود را در سایت ها و پیج ها تبلیغ کرده و مشتری جذب کنید. تبلیغات پولی ساخته شده برای موتور های جست و جو در سایت ها در کنار صفحه ها و یا در بالا و پایین نمایش داده می شود.

یکی از پرکاربرد ترین مدل پرداخت های تبلیغات در وب سایت ها مدل کلیکی است.

ارسال بنر آماده به صورت پیام فوری

امروزه شاید دیگر بازاریابی از طریق ایمیل سرگرم کننده و جذاب نباشد اما شما می توانید پیام های تبلیغاتی خود را به صورت پیام فوری در واتساپ و یا تلگرام ارسال کنید. علاوه بر این دو آپ دیگر رسانه های اجتماعی نیز پلتفرم ارسال پیام را دارند.

بازاریابی از طریق اینفلوئنسر

اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی از بازاریابی آنلاین است که شما محصولات و یا خدمات تولیدی خود را از طریق افراد مشهور و یا محبوب شبکه های اجتماعی معرفی می کنید.

یکی از مزیت های مهم در این نوع از بازاریابی این است که شما نیازی به مخاطب زیادی ندارید زیرا به خیلی راحت به مخاطبان اینفلوئنسرها دسترسی پیدا می کنید.

نکته ی قابل توجه در این نوع از دیجیتال مارکتینگ این است که حتما اینفلوئنسر متناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنید.

بازاریابی وابسته

در این نوع از  بازاریابی وابسته شما نیازی به تولید محتوا ندارید. در این نوع بازاریابی محتوا شما از طریق یک تیم تولید محتوا به مشتریان عرضه می شود.

در بازاریابی وابسته محصولات شما به صورت لینک و یا به صورت پیوند به مشتریان نمایش داده می شود و شما در ازای فروش بابت هر کلیک بر روی لینک به بازاریاب وابسته پول می دهید.

به طور ساده تر شما یک محصول تولیدی خود را به یک پیج پر بازدید در اینستاگرام معرفی می کنید و قرارداد می بندید که در ازای خرید هر مشتری شما پورسانت دریافت می کنید.

بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی ایمیلی بدان معناست که پیام های تبلیغاتی به صورت ایمیل به مشتریان ارسال می شود.

تبلیغ محصولات و یا خدمات شما راهی موثر برای جذب مشتری است البته تا زمانی که مخاطب خود را با محتواهای مفید و مرتبط به روز نگه دارید و حریم خصوصی افراد نیز باید رعایت شود. برای آن که مخاطب از پیام های تبلیغاتی شما دلزده نشود از ارسال هرزنامه جلوگیری کنید.

ایمیل مارکتینگ بریا کسب کار ها

بازاریابی از طریق تلفن همراه

یکی از راه های دسترسی سریع به مشتریان بازاریابی از طریق گوشی همراه است.

از مزیت های استفاده از تلفن همراه در دیجیتال مارکتینگ می توان به بدون واسطه بودن و خرید در هزمان و هر مکان اشاره کرد.

بازاریابی موبایل برای برند هایی که می خواهند همیشه در دسترس مشتری باشند بسیار کاربرد دارد. ساخت نرم افزار مربوط به کسب و کار شما، ارسال پیامک، ارسال محصولات و یا خدمات براساس موقعیت های جغرافیایی از نمونه دیجیتال مارکتینگ از طریق تلفن همراه می باشد.

بازاریابی از طریق تولید محتوا ویدئویی

تولید محتوای مفید و با کیفیت یکی از راه های جلب اعتماد مشتری است. بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال کسب اطلاعات در مورد برآورده شدن خواسته های خود هستند به همین دلیل از طریق تولید محتوا می توان نظر آنان را به کسب و کار خودتان جلب کنید.

شما می توانید با تولید محتوا محصولات خود را به مشتریان نشان داده و از محصولات تولیدی جدید خود رونمایی کنید.

دیجیتال مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی به کار می رود؟

اگر بخواهیم به صورت کلی بیان کنیم دیجیتال مارکتینگ برای انواع شغل ها و بیزینس ها و کسب و کارها کاربرد دارد. اما نکته ی قابل توجه این است که در دیجیتال مارکتینگ یک نسخه ی واحد وجود ندارد که همه ی تجارت ها از آن استفاده کنند بلکه هر کسب و کاری باید با توجه به حوزه ی فعالیت، جامعه ی آماری هدف، میزان تولید خدمات و محصولات و مهم تر از همه میزان بودجه ی خود وارد بازاریابی آنلاین شود.

3 قدم اول برای ورود به دیجیتال مارکتینگ

قبل از آن که وارد بازاریابی آنلاین شوید باید هدف از ورود به این بازاریابی را برای کسب و کار خود مشخص کنید. درست است که دیجیتال مارکتینگ برای انواع کسب و کارها خصوصا کسب و کارهای کوچک مسمر ثمر است اما بدون برداشتن این سه قدم اولیه نمی توان در انتظار موفقیت داشت.

قدم اول: مشخص کردن بازار هدف

اولین قدم که برای ورود به دیجیتال مارکتینگ نیاز است بردارید مشخص کردن بازار هدف است. یعنی اینکه شما باید از خود بپرسید که من می خواهم محصولات و یا خدمات خود را به چه کسانی عرضه کنم؟

باید افرادی که پتانسیل مشتری ثابت شدن را دارند شناسایی کنید و روی آن ها برنامه ریزی کنید. برداشتن این قدم اولیه به قدری اهمیت دارد که به شما کمک می کند بر روی نحوه ی تبلیغات و همچنین شرکت کردن در برخی از کمپین ها تصمیم درست را بگیرید.

بازار هدف

هرچه جامعه ی آماری هدف شما شفاف تر و روشن تر باشد بهتر می توانید تصمیمات خود را بروی آنان اجرا کنید.

از جمله موارد مهمی که باید مشتریان خود را بررسی کنید می توان به سن، جنس، شغل، علایق، عقاید و شهرنشینی و یا روستا نشینی عنوان کرد.

قدم دوم: انتخاب پیام برای مخاطب

قدمی دومی که باید برای دیجیتال مارکتینگ بردارید این است که شما می خواهید چه پیامی را برای مخاطبان خود ارسال کنید.

شما باید به گونه ای پیام تبلیغاتی خود را به گوش مشتری برسانید که بسیار ساده و واضح و به دور از ابهام باشد. پیام تبلیغاتی شما باید به گونه ای قانع کننده و تحریک کننده باشد که افرادی را که نیاز به خرید و استفاده از محصولات و خدمات شما را ندارد را نیز قانع و وادار به خرید واستفاده کند.

اگر پیام تبلیغاتی شما به گونه ای باشد که مخاطب متوجه تمایز شما با دیگر کسب و کار های مشابه شود و یا اینکه ارزش آن را بالا ببیند احساس نیاز به خرید را در خود حس می کند.

قدم سوم: انتخاب روش درست دیجیتال مارکتینگ

 قدم سوم انتخاب درست شیوه دیجیتال مارکتینگ است. در این مرحله است که شما باید رسانه ی تبلیغاتی خود را انتخاب کنید و تبلیغات و بازاریابی را در آن شروع کنید.

چگونه مشتریان را به محصولات و خدمات خود وفادار کنیم؟

یکی از مسئولیت های سنگین و مهم در بازاریابی آنلاین این است که دیجیتال مارکتر باید به گونه ای محصولات و خدمات را به مشتری معرفی و تبلیغ کند که کیفیت و اصالت آن از زوایای مختلف نظیر برطرف کردن و پاسخ گویی به نیاز ها، بادوام بودن و هزینه ی مناسب آن برای مشتریان به خوبی مشخص باشد.

اگر مشتری با هویت اصلی برند و یا کسب و کار شما به خوبی آشنا باشد برای خرید های بعدی به سراغ شما می آید و حتی در این قسمت تبلیغات سنتی یعنی همان تبلیغات دهان به دهان را انجام می دهد و محصولات و خدمات شما را به دیگران معرفی می کند.

دیجیتال مارکتینگ چه فرصت های شغلی جدیدی را به وجود آورده است؟

اگر به شغل های حوزه ی فناوری علاقه دارید می توانید با کسب ودانش و مهارت در این زمینه ها برای خود کسب و کاری راه اندازی کنید.

بازاریابی

ابتدا می توانید با بازاریابی در زمینه ی تولید محتوا و یا در نرم افزارهایی مانند اینستاگرام و تلگرام بازاریابی کنید.

کارشناسی

کارشناس تولید محتواهای سئویی، کارشناس گوگل ادوردز، کارشناس و ارتقا دهنده ی وب سایت ها

طراحی

طراحی وب ، طراحی و برنامه ریزی راه اندازی کمپین ها و …

نتیجه گیری

در این مقاله اما به بررسی محبوبیت دیجیتال مارکتینگ میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان پرداختیم.

بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل دستیابی به اهداف تجاری خود که یکی از آن، رسیدن به جامعه ی هدف میلیونی می باشد از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند و همچنین بسیاری از مصرف کنندگان نیز به دلیل خرید راحت و آسان ومقرون به صرفه، خرید اینترنتی را ترجیح می دهند.

در این مقاله شما با مزایا دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی آگاه شدید و میتوانید در این زمینه بهتر تصمیم گیری کنید.