همه ی صاحبان مشاغل و یا همه ی افرادی که دارای یک کسب و کار تجاری هستند خواهان افزایش فروش هستند. فرقی نمی کند که صاحب کسب و کار سنتی و قدیمی باشید و یا صاحب یک کسب و کار اینترنتی در هر صورت شما برای رسیدن به درآمد بیشتر و سودبالا احتیاج به افزایش فروش دارید.

افزایش فروش تنها مربوط به کسب و کارهای کوچک و نوپا نمی شود بلکه غول های بزرگ تجاری دنیا نیز برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود احتیاج به تکنیک ها و خلاقیت های نوآورانه دارند.

خوشبختانه برای افزایش فروش راه های زیادی توصیه شده است برای آن که بتوان به افزایش فروش رسید، باید محصولات و یا خدمات جدیدی را معرفی کنید و یا بازار فروش خود را گسترش دهید. با بازاریابی مکان های جدید و یا بهبود خدمات مشتری نیز می توان به افزایش فروش رسید.

اگر شما یک تولید کننده و یا صاحب کسب و کار خانگی هستید با ادامه ی مقاله همراه باشید. در این مقاله با توجه به تحقیق ها و بررسی های مکرر، راه های افزایش فروش برای کسب و کار سنتی و یا آنلاین به صورت واضح و کاربردی توضیح داده شده است.

چرا باید افزایش فروش داشته باشیم؟

از الزامات هر کسب و کاری یادگیری در زمینه ی فروش و جذب مشتری جدید است. با جذب مشتری جدید و یا با وفاداری مشتری های قدیم می توان به فروش بیشتر و در نتیجه سود بیشتر دست پیدا کرد.

مردی درحال کشیدن نمودار فروش

بحث افزایش فروش برای کسب و کارهای کوچک نیز حائز اهمیت است زیرا با افزایش فروش این کسب و کار کوچک و نوپا به سودآوری دست پیدا می کند. همه ی شرکت های بزرگ نیز زمانی کسب و کارهای کوچکی بودند. برای آن که بتوان کسب و کاری را بزرگ کرد و به سود رساند باید در زمینه ی افزایش فروش و ایجاد رابطه ی بهتر با مشتریان برنامه ریزی کرد.

چهار تکنیک اصلی افزایش فروش

برطبق نظریه یکی از فعالان حوزه ی اقتصاد به نام آقای جاش کافمن تنها چهار روش برای افزایش فروش وجود دارد: افزایش تعداد مشتریان، افزایش میانگین تراکنش، افزایش قیمت و وفاداری مشتری های قدیمی اشاره کرد.

تصور می کنیم که شما دارای یک شغل فروش محصولات هستید و میخواهید فروش خود را افزایش دهید. به طور مثال مغازه ی پوشاک شما احتیاج به مشتری بیشتری دارد که با به کار گرفتن این چهار تکنیک کلی می توان به افزایش فروش دست پیدا کرد.

افزایش تعداد مشتری

افزایش تعداد مشتری بدان معناست که شما می خواهید افراد بیشتری با مغازه ی شما آشنا شده و از آن خرید کنند. این تکنیک مستقیما سبب افزایش فروش شما می شود و شما را به سود می رساند.

افزایش میانگین تراکنش

افزایش میانگین تراکنش هر مشتری بدان معناست که شما هر مشتری را برای خرید بیشتر از محصولات پوشاک مغازه تان مجاب کنید. یعنی به هر مشتری تعداد زیادی جنس بفروشید.

هنگامی که مشتری برای خرید یک مانتو به مغازه ی شما مراجعه می کند شما می توانید با پیشنهاد و معرفی روسری و یا شلوار محصولات بیشتری به آن بفروشید. هرچه مشتری این موارد را بیشتر بخرد بیشتر خرج می کند و شما درآمد بیشتری کسب می کنید.

وفاداری مشتری های قدیمی

طراحی و تدوین برنامه ای خلاقانه راهی برای وفاداری مشتریان است.

وفاداری مشتری به خدمات و محصولات شما گزینه ای عالی برای افزایش فروش است. دستیابی و جذب مشتریان جدید کاری طولانی و هزینه بر است پس چه بهتر که مشتریان خود را ثابت کنید.

اگر اعتماد مشتریان و نظر مثبت آنان را جلب کنید یک راه قطعی برای وفاداری مشتریان است به طوری که هنگام خرید مشتریان فقط نام و برند شما در ذهنشان می ماند.

یک برنامه ی وفاداری جذاب مانند ارسال رایگان، تخفیفات ویژه و با برگشت محصول با ضمانت برای مشتریان قدیمی و ثابت خود طراحی و اجرا کنید.

تلاش برای جذب مشتریان ایده آل

در فروش محصولات و خدمات خود به مشتریان این نکته را مدنظر داشته باشید که هر مشتری، مشتری خوبی نیست. برخی از مشتریان وقت و انرژی شما را تلف می کنند و نتیجه ی خوبی برای شما ندارند پس آنان را رها کرده و به دنبال مشتری ایده آل باشید.

هرچه مشتری ایده آل بیشتری جذب کنید کسب و کار شما رونق می گیرد و تمرکز خود را برای خدمت رسانی به مشتریان ایده آل خود انجام دهید تا به شما وفادار بمانند

چگونه در کسب و کار آنلاین خود افزایش فروش داشته باشیم؟

بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ که در فضای مجازی فعالیت می کنند خواهان افزایش فروش و کسب درآمد اینترنتی هستند. فروش بالا و سود زیاد از اهداف اصلی صاحبان کسب و کار های آنلاین در اینستاگرام و وب سایت ها به شمار می رود.

افزایش فروش در کسب و کار های آنلاین

افزایش فروش از طریق کانال های آنلاین مخصوص کسب و کار های کوچک و یا نوپا نیست بلکه غول های بزرگ صنعت تجارت در فضای مجازی نظیر آمازون نیز نیاز به به کاربردن ترفند ها و تکنیک های افزایش فروش دارند پس اگر دارای کسب و کار اینترنتی هستید کافیست 12 راهکار مفید برای افزایش عملکرد فروش آنلاین کسب و کار را به کار ببندید.

1. صداقت در فروش

بحث صداقت در فروش محصولات و خدمات ممکن است بسیار ساده و بدیهی به نظر برسد اما صداقت زمینه ساز شهرت و محبوبیت برای کسب و کار شما می شود. صداقت موجب می شود مشتریان به برند شما اعتماد کرده و وفاداری مشتریان به برند شما را نیز تقویت می کند. از قول هایی که توان اجابت آن را ندارید بپرهیزید و وعده های بیهوده ندهید.

به طور مثال اگر سفارشی قبول می کنید صداقت در موعد تحویل و میزان کیفیت آن داشته باشید.

دروغ گویی و یا اغراق سبب سلب اعتماد از کسب و کار شما می شود. اگر دارای تجارت کوچکی هستید از بیان آن نترسید و آن را بیان کنید.

2. احساس نیاز و فوریت در مشتری ایجاد کنید

با ایجاد نیاز و یا حس فوریت می توان فروش آنلاین را افزایش داد. بسیاری از مصرف کنندگان محصولات و یا خدمات کسب و کار شما نیاز به مشوق هایی دارند که حس نیاز و فوریت در آنان تقویت شود و آنان را ترغیب به خرید از پیج شما نماید.

 یکی از استراتژی های فروش، ایجاد احساس نیاز در مشتری است. اگر محصول تولیدی شما کاربردی و واجب نیست می توانید با ارائه ی تبلیغات حرفه ای محصول خود را بسیار لازم و کاربردی نشان دهید.

به طور مثال اگر پیج محصولات دارویی و گیاهی در فضای مجازی را دارید می توانید یک انگیزه ی مالی از نظیر ارسال رایگان و یا تخفیف ارائه دهید و یا برای ایجاد حس فوریت می توانید یک محصول را به طور محدود تولید کنید تا مشتری سریع تر ترغیب به خرید آن شود.

3. ضمانت برگشت محصول

یکی از قوی ترین عوامل عدم اعتماد مشتریان به آنلاین شاپ های موجود در فضای مجازی ریسک گریزی است. بسیاری از افراد برای جلوگیری از ضرر احتمالی به خرید محصول و یا خدمات در فضای مجازی خصوصا اینستاگرام اعتماد نکرده و خرید حضوری را ترجیح می دهند.

مقاله مرتبط: تبلیغات در اینستاگرام

 اگر شما ضمانت برگشت پول و یا محصول را به مشتریان خود قول دهید فروش شما صد درصد افزایش پیدا می کند. شما باید ریسک پذیری از تصمیم های خرید مشتریان را حذف کنید تا احتمال خرید آنان از کسب و کار اینترنتی شما افزایش پیدا کند.

4. انتخاب های کمتری ارائه دهید

همیشه ارائه ی محصولات زیاد یک راه عالی برای افزایش فروش محسوب نمی شود زیرا در اغلب موارد تنوع بسیار بالای محصولات سبب عدم تصمیم گیری از سمت مشتری می شود. اگر  محصولات و یا خدمات شما دارای تنوع بالایی می باشد آن را در پیج و یا صفحه ی خود به گونه ای چینش کنید که سبب سردرگمی مشتری نشود یعنی انتخاب های آنان را در ابتدا محدود کنید.

مرتب کردن و دسته بندی محصولات شما سبب سهولت در انتخاب گزینه ی های مشتری می شود.

5. نظرات مشتریان را نشان دهید

امروزه در شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام نشان دادن بازخورد مشتریان از عوامل موفقیت کسب و کار های اینستاگرامی شناخته می شود.

مقاله مرتبط: آموزش اینستاگرام

نشان دادن بازخورد مشتریان بدان معناست که افرادی که از محصولات و خدمات کسب و کار شما استفاده کرده اند و رضایت داشته اند با ارسال پیامی این رضایت را اعلام می کنند که شما می توانید این میزان رضایت با دیگران به اشتراک بگذارید.

نشان دادن نظرات مثبت مشتریان سیگنال های اعتماد مخفی برای دیگر افراد حاضر در پیج و یا صفحه ی شما می فرستد و آن ها ترغیب به استفاده از محصولات و خدمات شما می کند.

نظرات مشتریان

به اشتراک گذاری بازخورد های مثبت برای افزایش فروش آنلاین بسیار کاربرد دارد زیرا درک بهتری از برند شما را در ذهن مشتری رسم می کند. شما می توانید بازخورد های مثبت صفحه ی خود را روزانه در استوری به اشتراک بگذارید و یا اگر کسب و کار شما دارای اعتبار نامه و یا گواهی نامه های بین المللی است آن را در بیو پیج خود به معرض نمایش بگذارید.

6. تسهیل در امر پرداخت

هرچه فرآیند پرداخت الکترونیکی شما راحت تر باشد تاثیر فراوانی بر افزایش فروش دارد. تا آنجا که می توانید مراحل غیرضروری در فرآیند پرداخت را حذف کنید تا مشتری دوباره سراغ کسب و کار شما بیاید. قرار دادن لینک های پرداخت در سایت ها یکی از راه های تسهیل پرداخت می باشد.

7. عکس ها و ویدئوهای با کیفیت ارائه دهید

همانطور که می دانید کسب و کار اینترنتی خصوصا اینستاگرام بر پایه ی محتواهای بصری می چرخد و بدین سان باید تمرکز ویژه ای بر کیفیت و خلاقیت تصاویر و ویدئوها داشت.

مقاله مرتبط: اینستاگرام مارکتینگ

با توجه به اهمیت زیبایی تصاویر در ارتباط با نحوه ی درک مشتری منطقی است که سرمایه گذاری ویژه ای در این زمینه صورت بگیرد.

شما می توانید معرفی محصولات خود را با دوربین های با کیفیت گوشی همراه عکس برداری کنید و با انجام ایفکت آن را زیبا کنید.

8. قیمت گذاری فریبنده

تکنیک قیمت گذاری فریبنده که توسط صاحبان کسب و کار ها اعمال می شود به نوعی از قیمت گذاری بر روی محصولات و یا خدمات گفته می شود که مردم را ترغیب به انتخاب آن می کند.

به طور مثال وقتی شما وارد رستورانی می شوید اکثر اوقات غذایی با قیمت متوسط سفارش می دهید در واقع این انتخاب واقعی شما نیست بلکه این چینش منو و قیمت گذاری غذا است که شما را مجبور به انتخاب می کند. بیشتر افراد از انتخاب گران ترین غذا و یا ارزان ترین غذا اجتناب می کنند و غذای میان رده ای را سفارش می دهند.

شما نیز می توانید با استفاده از همین تاکتیک و با گنجاندن گزینه ی سوم یعنی همان فریب، در فرآیند قیمت گذاری محصولات خود می توانید مشتریان خود را وادار به انتخاب آن کنید.

اگر محصولی تولید کرده اید که حاشیه ی سود بالایی دارد و مایل به فروش بیشتر آن هستید می توانید از همین تکنیک قیمت گذاری آن را بیشتر بفروشید.

9. طراحی اپ فروش برای موبایل

کسب و کار های اینترنتی که خرید و فروش آن از طریق موبایل صورت می گیرد بسیار پررونق تر هستند.

اگر دارای کسب و کار آنلاین هستید معرفی و خرید محصولات و خدمات شما از طریق موبایل همگام سازی شده باشد که تاثیر زیادی بر فروش دارد.

در بازاریابی و فروش محصولات این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه دسترسی مشتریان به محصولات و یا خدمات شما راحت و آسان باشد فروش شما بیشتر نیز خواهد شد.

10. پیگیری مشتریان

متاسفانه بسیاری از صاحبان مشاغل همین که به پول مشتری دسترسی پیدا کنند دیگر آن مشتری برای آنان تمام شده و سراغ مشتری جدید می روند که این یک اشتباه بزرگ برای حفظ مشتری است.

برای آن که بتوان حجم فروش آنلاین را افزایش داد باید پیگیر مشتریان قدیم خود باشید.

فرآیند خرید و پیگیری بعد از آن برای بسیاری از مشتریان جذاب بوده و سبب وفاداری آنان به برند شما خواهد شد. شما می توانید بعد از خرید مشتری پیگیر کیفیت و یا میزان رضایت آنان باشید.

 11. یک وبینار ایجاد کنید

وبینار های آموزشی روشی عالی برای تبلیغ محصولات و خدمات شما محسوب می شود. برگذاری وبینار سبب می شود که کسب و کار شما سریع رشد کند. وبینارها در واقع ابزاری برای فروش خودکار هستند که به معنای واقعی هر محصول و یا خدماتی که به بازار عرضه می شود توسط وبینار ها به مخاطب معرفی و گسترش پیدا می کند.

به طور مثال اگر کسب و کار آموزشی در فضای مجازی راه انداخته اید و یا مشاوره ی روانشناسی آنلاین می دهید برگذاری وبینار برای رشد کسب و کار شما مفید خواهد بود.

12. به دنبال درآمد غیر اینترنتی نیز باشید

درست است که شما برای رشد، توسعه و راه اندازی کسب و کار خود در فضای مجازی زحمت کشیده اید اما باید به فکر درآمد غیر آنلاین نیز باشید و یا کسب و کار اینترنتی خود را نیز به دنیای واقعی گره بزنید زیرا در آینده هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست و ممکن است در آینده عدم دسترسی به نرم افزاری که در آن فعالیت می کنید ایجاد شود و یا اینکه آن نرم افزار از رونق بیوفتد پس به همین دلیل است که می گوییم کسب و کار مجازی خود را کمی واقعی کنید.

این گونه نگران روشن نگه داشتن چراغ نمی شوید. این کار شما را در کسب و کار نگه می دارد و زمینه ای برای رشد و بازاریابی شما فراهم می کند.

چگونه در کسب و کار سنتی افزایش فروش داشته باشیم؟

همه ی آن هایی که دارای کسب و کاری هستند از کارخانه دار تا مغازه ای کوچک و محلی همگی، خواهان افزایش فروش و دستیابی به درآمد بیشتر هستند.

عملکرد فروش هر کاسب و یا مغازه داری بستگی به میزان تلاشی که در زمینه ی آموزش فروش، نحوه ی بازاریابی و جذب مشتری دارد.

توانمند سازی شخص فروشنده، همسویی با برنامه های رقابتی بازار و خلق ابتکارات جدید نیز می تواند به فروش بیشتر منجر شود.

افزایش فروش در کسب کار های سنتی

10 راهکار ویژه برای دستیابی به فروش بیشتر

در ادامه به 10راهکار ویژه برای دستیابی به افزایش فروش اشاره می کنیم.

1.  افراد توانمند را برای فروش استخدام کنید

فرقی نمی کند که شما برای فروش محصولات و یا خدمات خود نیاز به یک نفر و یا حتی یک تیم داشته باشید مهم این است که افراد مناسب برای این کار را استخدام کنید.

به دنبال کسی بگردید که مهارت ها و ویژگی های شخصیتی و روحی مناسب با کسب  و کار شما را داشته باشد.  همچنین این افراد باید روحیه ی همکاری را نیز داشته باشند.

2. تکنیک های فروش خود را تازه و به روز کنید.

یکی از عناصر ویژه در رشد عملکر فروش به روز سازی بازاریابی و نحوه ی فروش است.

متاسفانه بسیاری از افرادی که سال ها کاسب هستند تکنیک های فروش خود را به روز نمی کنند به همین دلیل نتیجه ی دلخواه خود را در تجارت کسب نمی کنند.

در تکنیک های جدید فروش بازارهای مدرن از فروشندگان می خواهند که چابک باشند و به نیاز های در حال تغییر مشتریان پاسخ دهند.

3. بازار های فروش خود را گسترش دهید.

دسترسی به بازار های جدید شاید پر هزینه باشد اما می تواند مشتریان شما را افزایش دهد. با تحقیق و بررسی می توان به بازار جدید که اشباع نشده باشد دسترسی پیدا کرد.

در این زمان با یافتن بازار جدید باید فروش، توزیع و افزایش تولید خود را برای پاسخ گویی به نیاز های جدید مدنظر قرار دهید.

4. بهترین روش فروش خود را پیدا کنید.

با انتخاب روش فروش مناسب است که می تواند عملکرد فروش شما را دگرگون کند.

شما در کسب و کار خود باید مدام در حال ارزیابی اثر بخشی روش های فروش خود باشید تا بتوانید روش فروش متناسب با کسب و کار خود را پیدا کنید.

5. مشتریان خود را راضی نگه دارید.

مشتریان راضی بهترین فروشندگان و تبلیغ کنندگان شما هستند. آن ها می توانند به طور غیر مستقیم در بین آشنایان خود به تبلیغ کسب و کار شما بپردازند

برای راضی نگه داشتن مشتریان باید به کیفیت و خدمات پس از فروش و رفع نیاز های آنان، توجه ویژه ای داشته باشید.

6. کارمندان خود را راضی نگه دارید.

کارمندان و کارگران ناراضی، به سختی می توانند برای افزایش فروش شما تلاش کنند. همانطور که برای افزایش فروش بیشتر تلاش می کنید باید برای راضی نگه داشتن افرادی که برای شما کار می کنند نیز، تلاش کنید.

به کار و زحمت آنان بها دهید و حقوق و مزایای آنان را نیز مدنظر قرار دهید.

به نیاز ها و خواسته ی آنان پاسخ دهید زیرا با حمایت مشتاقانه ی آنان است که می توانید مسیر موفقیت را طی کنید.

7. به دنبال ایجاد خلاقیت و نوآوری باشید.َ

در رقابت باید این نکته را مدنظر داشته باشید که رقبا همیشه در پشت سر شما هستند و منتظر یکنواختی شما هستند تا بتوانند از شما پیشی بگیرند.

همیشه باید به به دنبال نوآوری و راه های جدید برای افزایش فروش و یا تولید محصولات و خدمات جدید باشید تا بتوانید از رقبا سبقت بگیرید.

8. قیمت های خود را به روز کنید.

تغییر قیمت همگام با شرایط موجود بازار می تواند تقاضای بازار را برای محصولات و خدمات شما را افزایش دهد. از قیمت گذاری رقبا آگاه باشید و توجه به حاشیه ی سود خودتان نیز داشته باشید.

9. به کارمندان و کارگران خود آموزش پیشرفته ی فروش ارائه دهید.

حتما به یاد داشته باشید به کارمندان و کارگران خود آموزش پیشرفته ی فروش ارائه دهید.

10. تابلو فروشی کنید و نمایندگی بفروشید.

دقت داشته باشید که تابلو فروشی کنید و نمایندگی بفروشید.

نتیجه گیری

موفقیت هر کسب و کاری بستگی به میزان فروش و سودی که از فروش محصولات و خدمات به دست می آورد بستگی دارد. برای آن که یک کسب و کاری به درآمد بالا برسد باید از تمام پتانسیل های فروش خود استفاده کند تا بتواند به سود بالا دست پیدا کند. ما در این مقاله اهمیت افزایش فروش و راه های رسیدن به آن را عنوان کردیم امیدوار هستیم با به کار بستن این راهکار ها بتوانید در افزایش فروش موفق باشید.