امروزه همه ی مردم تصمیم گیری ها و انتخاب هایشان را تحت تاثیر تبلیغات انجام می دهند. از خرید مایحتاج روزانه تا انتخاب فیلم و یا رفتن به یک رستوران را بر اساس تبلیغات انتخاب می کنند.

در تبلیغات دو واژه ی کلیدی وجود دارد آن هم اطلاع رسانی و متقاعد سازی. به طور واضح می توان عنوان کرد که تبلیغات یک نوع ارتباط رسانه ای است که در مورد یک فرد و یا یک شرکت و یا سازمان اطلاع رسانی می کند. به کمک تبلیغات می توان ارتباط قوی میان شبکه ی عمومی برقرار کرد.

اگر دارای کسب و کاری هستید که نیاز به مشتری جدید دارید و یا می خواهید محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی کنید باید از تبلیغات استفاده کنید.

ما در این مقاله چگونگی تبلیغات و تکنیک های آن را به شما آموزش می دهیم. با ادامه ی مقاله همراه باشید.

چرا کسب و کارها به تبلیغات نیاز دارند؟

همه ی مشاغل و کسب و کارها نیاز به رشد و ارتقا دارند و نیز همه ی صاحبان مشاغل دوست دارند تجارت خود را گسترش دهند و به سود بیشتری برسند. بسیاری از کسب و کارهای تازه تاسیس و کسب و کارهای خانگی نیاز به مشتری دارند تا بتوانند محصولات و یا خدمات خود را بفروشند.

همه ی این عوامل ذکر شده با تبلیغات امکان پذیر است.

تبلیغات با ترویج محصولات و خدمات و ایده ها، افراد را متقاعد به خرید می کند و صاحبان کسب و کارها را به اهداف تجاری خود نزدیک می کند. از طریق تبلیغات است که کسب و کار ها می توانند در مورد برند خود آگاهی ایجاد کنند و محصولات جدید خود را معرفی کنند.

تبلیغات را باید به چشم یک نوع سرمایه گذاری دید، زیرا سبب می شود تا محصول و نام تجاری خود را در معرض دید عموم قرار داده و سود فراوانی را به کسب و کار باز می گرداند. تبلیغات رسانه ای موثر، کلید قلب مشتریان را بدست می آورد.

پس اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستید و به دنبال مشتری جدید می گردید حتما برای معرفی به دیگران از تبلیغات استفاده کنید.

مردی با بلندگو نشان دهنده تبلیغات

مزایای تبلیغات چیست؟

در ادامه در مورد مزایای تبلیغات صحبت می کنیم:

معرفی محصول جدید

محصولات و یا خدمات تولیدی جدید را از طریق تبلیغات می توان به مشتریان معرفی کرد.

گسترش و رشد تجارت

بسیاری از کسب و کارها برای آن که بتوانند خود را رشد و گسترش دهند نیاز به تبلیغات دارند.

افزایش فروش

تبلیغات کاربردی سبب افزایش حجم فروش می شود و سود بیشتری را عاید کسب و کار می کند.

پیشی گرفتن از رقبا

آموزش به مشتریان و مصرف کنندگان در رابطه با محصول تولیدی

تبلیغات یا معرفی محصول است و یا آموزش، تبلیغ مشتریان را با محصولات جدید آشنا می کند و یا آنان را در مورد کاربرد ها و نحوه ی مصرف آنان آموزش می دهد.

ایجاد فرصت های شغلی جدید

ساخت و طراحی یک بنر تبلیغاتی و یا آماده سازی یک ویدئو تبلیغاتی برای بسیاری از افراد ایجاد شغل و درآمدزایی می کند. بسیاری از آژانس های تبلیغاتی که شامل انواع گرافیست ها، مدل ها، عکاسان و برنامه نویسان می شود از ساخت کلیپ های تبلیغاتی درآمدزایی می کنند.

بالا رفتن کیفیت محصولات

بسیاری از محصولات و یا خدمات تولیدی که برای تبلیغات اقدام می کنند کیفیت استاندارد محصولات خود را برای مشتری تضمین می کنند که همین امر سبب بالا رفتن کیفیت محصولات و یا خدمات می شود.

تبلیغات رسانه ای چیست؟

پیام های تبلیغاتی را از چندین روش می توان به دست مخاطب رساند. رسانه های متعددی برای انتشار پیام به مخاطبان وجود دارد که هر رسانه ای دارای یکسری مزایا و معایت می باشد. بازاریاب ها و یا تیم تبلیغاتی شرکت ها و کسب و کارها باید رسانه ی تبلیغاتی را انتخاب کنند که از تمام جنبه ها برای کسب و کار ها مفید هستند.

به همین منظور در این مقاله به معرفی چند نوع رسانه ی تبلیغاتی می پردازیم

رسانه های مطبوعاتی

رسانه های مطبوعاتی با همان رسانه های چاپی که شامل روزنامه ها، مجلات، سررسید ها، تقویم ها و نشریات می شود در گذشته برای تبلیغات تجاری محبوب بوده اند.

از مزیت های تبلیغات در رسانه های مطبوعاتی می توان به همگانی بودن آن اشاره کرد. رسانه های مطبوعاتی برای ارتباطات و تبلیغات جمعی مناسب است.

به طور مثال آگهی های همگانی نظیر مزایده های زمین و ماشین و یا تور های تفریحی برای تبلیغات در روزنامه ها مفید هستند.

یا اگر دانشجو هستید و کسب و کار مربوط به رشته ی خود راه انداخته اید می توانید برای تبلیغات از نشریات ویژه انجمن ها در دانشگاه ها استفاده کنید و یا اگر به تازگی موسسه و یا مدرسه ی آموزشی نیز راه انداخته اید تبلیغات رسانه های مطبوعاتی برای شما مناسب است.

از معایب تبلیغات در رسانه های مطبوعاتی نیز می توان به اثر کوتاه مدت آن و مناسب نبودن برای نمایش زنده و یا تصاویر با کیفیت اشاره کرد.

تبلیغات بومی

این شکل از تبلیغات که ساده ترین و در عین حال قدیمی ترین نوع تبلیغات می باشد، تبلیغات از طریق رادیو و تلوزیون است. که در گذشته بسیار پرکاربرد و پر بازده بوده است اما امروزه به دلیل هجوم مردم به شبکه های اجتماعی این گونه تبلیغات کمی مهجور مانده است.

تبلیغات مستقیم

هر شکلی از تبلیغات که در آن پیام مستقیما توسط شخص تبلیغ کننده به مخاطب برسد جزو تبلیغات مستقیم محسوب می شود. این تبلیغات شامل پیام نوشتاری و یا چاپی است. اعلامیه ها، تراکت ها، ایمیل ها و فکس و بروشور و یا اس ام اس های تجاری نیز جزو این دسته از تبلیغات قرار میگیرد.

ایمیل ها فکس ها و بروشور ها بیشتر برای سازمان ها و شرکت های صنعتی و یا سایر محصولات فنی که مخاطب خاص دارند کاربرد دارد.

اعلامیه ها و تراکت ها نیز برای تبلیغات محلی و گذری نیز مناسب هستند. اگر کسب و کار محلی مانند مغازه ای دارید برای تبلیغات نیز می توانید از تبلیغات مستقیم استفاده کنید.

از مزایا تبلیغات مستقیم می توان به جذب مستقیم اشاره کرد.

از معایب این مدل از تبلیغات هزینه ی زیاد آن است زیرا تک به تک و شخصا پیام تبلیغاتی منتقل می شود. این روش از تبلیغات کار اداری دارد و از جذابیت کمتری برخودار است.

رسانه های دیواری

این مدل از تبلیغات برای کسب و کارهایی مناسب است که توانایی پرداخت مبالغ هنگفت برای تبلیغات در تلویزیون، رادیو و یا ساخت کلیپ و پخش آن در فضای مجازی را ندارند.

تبلیغات رسانه ای دیواری که برای هر نوع از تبلیغات کالا یا خدمات کاربرد دارد بیشتر توسط شرکت های هواپیمایی، بیمه ها، محصولات آرایشی و بهداشتی و یا نوشیدنی ها و آبمیوه ها مورد استفاده قرار میگیرد. بیلبورد ها، بنر های دیجیتالی، پوستر های ایستگاه های اتوبوس و مترو جزو این دسته از تبلیغات هستند.

بیلبورد تبلیغاتی

رسانه های دیواری برای فروشندگان و یا خرده فروش هایی که در نزدیکی مغازه و یا محل کار خود تبلیغات دیواری انجام می دهند مناسب است.

اگر رستوران و یا کافی شاپی به تازگی تاسیس کرده اید از این نوع از تبلیغات می توانید استفاده کنید. در اصطلاح مرد ساندویچی و یا همان عروسک هایی که در کنار رستوران ها تبلیغات انجام می دهند جزو این دسته از تبلیغات قرار می گیرند.

مزایای تبلیغات در رسانه های دیواری می توان به قیمت مناسب تر نسبت به تلوزیون و رادیو و جذب حداکثری افراد و طول عمر طولانی تر نسبت به تبلیغات چاپی اشاره کرد.

از معایب این گونه تبلیغات می توان عدم اندازه گیری میزان تاثیرگذاری، عدم نگاه و توجه آگاهانه ی مردم اشاره کرد.

رسانه های صوتی و تصویری

به هرگونه رسانه ی سمعی و بصری که در آن می توان دید و شنید تبلیغات صوتی و تصویری می گویند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش این گونه رسانه ها در بین مردم تبلیغات در این رسانه ها نیز محبوب و تاثیر گذار شناخته می شود.

این رسانه ها اگرچه برای تبلیغات گران هستند ولی برای تبلیغات معتبر شناخته می شوند.

از تبلیغات صوتی و تصویری می توان به رادیو، تلوزیون، کلیپ، اسلاید های نمایشی و متحرک و در پایان اینترنت اشاره کرد.

تلویزیون که یکی از محبوب ترین رسانه های تبلیغاتی محسوب می شود بسیار مورد توجه شرکت ها، بانک ها و یا کارخانه جات برای تبلیغات محصولات تولیدی به شمار می رود.

اکثر شبکه های تلوزیونی و اپراتور های کابلی بستری برای تبلیغات تجاری هستند. تلوزیون با توجه به جذابیت های بصری که دارد بسیار مورد توجه مردم بوده و تاثیرگذار شناخته می شود.

یکی از دلایل تاثیرگذاری زیاد تلوزیون بر مخاطب این است که تیزر های تبلیغاتی در طول رویداد های خاص مانند پخش فوتبال، سریال های پربازدید و یا رویداد های هیجان انگیز پخش می شود که تاثیر زیادی بر مشتریان دارد.

از مزایای تبلیغات در رسانه های جمعی می توان به بازدید میلیونی، پخش زنده و مناسب بودن برای کودکان و یا افرادی که سواد ندارند اشاره کرد.

یکی از معایب مهم تبلیغات در تلوزیون هزینه ی بالای آن است که شرکت ها و کسب و کارهایی که از لحاظ مالی سالم هستند توانایی پرداخت آن را دارند و همچنین از آن جایی که مردم به تلوزیون به عنوان سرگرمی نگاه می کنند تماشای یک تیزر تبلیغاتی نیز ممکن است ارزش تجاری خود را از دست بدهد.

در پخش تیزر تبلیغاتی در میان برنامه های محبوب مردم از قبیل فوتبال و یا سریال نباید زیاده روی کرد زیرا وقفه های تبلیغاتی مکرر در میان برنامه های محبوب بر مخاطب تاثیر منفی می گذارد و آنان را آشفته می کند.

اینترنت

اینترنت امروزه به عنوان پرکاربرد ترین رسانه ی تبلیغاتی شناخته می شود.

بسیاری از شرکت ها و یا افراد حقیقی برای تبلیغ کسب و کار خود وب سایت ها و یا پیج های پربازدید در اینستاگرام را خریداری کرده و در آن تبلیغ می کنند و یا اینکه پیام تبلیغاتی خود را مستقیم در آن قرار می دهند.

امروزه توسعه ی وب سایت ها و ساخت پیج ها و کانال های جدید در اینستاگرام و تلگرام برای گرفتن تبلیغات بسیار رایج شده است.

از مزایا تبلیغات در اینترنت می توان به معرفی محصول و یا خدمات در سطح جهانی اشاره کرد. تبلیغات را می توان با جلوه های ویژه ی بصری و بسیار جذاب در دید مخاطب قرار داد.

مقالات مرتبط: آموزش اینستاگرامتبلیغات در اینستاگرام اینستاگرام مارکتینگ

تبلیغات در اینترنت

تنها عیبی که می توان برای تبلیغات در اینترنت نام برد این است که ممکن است در برخی از مناطق دورافتاده دسترسی به اینترنت وجود نداشته باشد و تبلیغات ممکن است کاربرد محدودی داشته باشد که امروزه کمتر نقطه ای در دنیا می توان یافت که به شبکه ی جهانی اینترنت متصل نباشد.

از آنجایی که تبلیغات از طریق اینترنت بسیار گسترده است بیشتر به توضیح آن و کاربرد های آن می پردازیم:

3 مدل از انواع تبلیغات اینترنتی متداول در رسانه های دیجیتالی

بسیاری از کسب و کارها اغلب در انتخاب بهترین رسانه ی تبلیغی برای کسب و کار خود با مشکل مواجه می شوند. این نکته برای صاحبان برند ها قابل درک است که هر نوع تبلیغاتی برای کسب و کارها مناسب نمی باشد و افراد باید متناسب با کسب و کار خود رسانه ی تبلیغی خود را انتخاب کنند.

به عنوان مثال کسب و کارهای کوچک و تازه تاسیس برای آن که پایگاه مشتریان خود را افزایش دهند باید به نوع محصولی که می فروشند، حداقل در چند دسته روی تبلیغات دیجیتالی سرمایه گذاری کنند تا بببنند کدام نوع از تبلیغات زودبازده و مناسب است.

بتابراین باید با انواع تبلیغات َآشنایی پیدا کرد تا بتوان تبلیغات متناسب با کسب و کار اینترنتی خود را پیدا کنیم.

1.  تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی و یا همان تبلیغات بنری نوعی از تبلیغات است که از بیلبورد های دیجیتالی و یا بنر های آماده تشکیل شده است. که در اطراف پست های وبلاگ ها و سایت ها، در استوری های اینستاگرام و یا واستاپ، به صورت پست کامل در صفحه ی اینستاگرام و بنر آماده در تلگرام قرار می گیرند.

تبلیغات نمایشی می توانند ثابت و یا متحرک باشند. تبلیغات نمایشی برای بیان یک داستان بصری سریع و کوتاه و در عین حال نشان دادن معرفی کوتاهی از کسب و کار مناسب هستند. تبلیغات نمایشی باید جذابیت بصری داشته باشند با متن توضیحی کوتاه که مشتری از دیدن آن سرباز نزند.

تبلیغات نمایشی برای معرفی برند های آرایشی، پوشاک و آموزش آشپزی بسیار مناسب می باشند.

2. تبلیغات موبایل

تبلیغات از طریق تلفن همراه امروزه در بین عموم مردم بسیار جا افتاده است و به صورت هنجار درامده است زیرا کمتر خانواده ای پیدا می شود که حداقل در آن یک گوشی تلفن همراه نباشد. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها باید بر روی تبلیغات موبایلی سرمایه گذاری کنند.

تبلیغات از طریق تلفن همراه بسیار گسترده است. ارسال پیامک به صورت گسترده، ساخت کلیپ های ویدوئی تبلیغاتی، طراحی اپلیکیشن و یا بازاریابی از طریق تلفن همراه، همگی از تبلیغات موبایلی محسوب می شوند.

در آخر باید این نکته را یادآوری کرد که سرمایه گذاری تبلیغاتی در یک پلتفرم رسانه ای قابل اعتماد، می توانند مسیر موفقیت کسب و کار شما را هموار کند.

3. تبلیغات ویدئویی

تبلیغات ویدوئی یکی از انواع تبلیغات محبوب در رسانه های دیجیتال محسوب می شود. زیرا تبلیغات ویدوئی سرگرم کننده، جذاب و برای بیان داستان های پیچیده و طولانی که تبلیغات نمایشی توانایی اجرای آن را ندارد مناسب است.

تبلیغات ویدئویی

امروزه تبلیغات ویدوئی با چاشنی طنز در اینستاگرام در بین کاربران ایرانی بسیار محبوب شده است. تبلیغات ویدوئی می تواند به صورت یک کلیپ تبلیغاتی ساده باشد و یا می تواند به صورت یک سناریو داستانی که در خلال آن محصول و یا خدمات توضیح و معرفی داده می شوند، باشد.

تبلیغات ویدوئی برای معرفی محصولات و یا خدمات آرایشی بهداشتی، پزشکی، املاک، تیزرهای معرفی فیلم وسریال مناسب می باشد.

چگونه تبلیغات خوب و مفید داشته باشیم؟

تبلیغ موثر مشتری بالقوه خود را پیدا می کند و مشتریان را از محصولات و خدمات شما آگاه می کند. یک تبلیغ ایده آل تبلیغی است که نظر مخاطب را جلب کند و او را ترغیب به خرید محصول نماید. پس برای آن که تبلیغ اثرگذار تری ارائه دهید دستور العمل های زیر را رعایت کنید.

تبلیغ مناسب با کسب و کار خود را انجام دهید.

انتخاب نوع تبلیغ که با کسب و کار و محصول شما هماهنگی داشته باشد بسیار لازم است. شما قبل از صرف هزینه در این راه باید مطمئن شوید که استراتژی تبلیغات شما متناسب با کسب و کارشماست. موقعیت یابی خوب، شناسایی مخاطبان هدف و تهیه ی فهرستی از مزایا و معایب انجام این نوع تبلیغ برای کسب و کار شما بسیار لازم و ضروری است.

قابل اعتماد باشید

سعی کنید در تبلیغات محکم باشید و حس اعتماد و قابل اعتماد بودن به مخاطبان خود بدهید.

اصالت خود را در کسب و کار خود به نمایش بگذارید و اگر مدت زیادی در کسب و کار هستید آن را ذکر کنید راستگو باشید و حس واقعی بودن پیام تبلیغاتی را به مخاطب بدهید و در واقع سعی نکنید پیامی را منتقل کنید که با کیفیت و برند محصول شما همخوانی ندارد.

متقاعد کننده باشید

برای آن که بتوان به هدف اصلی تبلیغات یعنی جذب مشتری رسید باید تبلیغ به گونه ای باشد که مشتری را متقاعد کند این محصول بهتر از سایر رقبا می باشد. تبلیغات باید طوری مشتری را قانع کند که این محصول می تواند نیاز شما را برطرف و یا مشکلات شما را رفع کند.

تبلیغات از طریق راه های مختلف مانند جذب احساسات و یا به کار بردن استدلال و یا دلایل قطعی می تواند متقاعد کننده باشد.

ابتدا از تبلیغات کم هزینه شروع کنید

تبلیغات کم هزینه ی زیادی وجود دارند که ابتدا برای شروع می توانید سراغ آن ها بروید و زمانی که به اندازه ای موفق شدید که بتوانید تکنینک های تبلیغاتی پیچیده تر و یا هزینه ی بیشتری پرداخت کنید سراغ تبلیغات پرهزینه بروید.

همیشه این نکته را مدنظر قرار دهید که تبلیغات موثر صرفا تبلیغات پر هزینه نیستند.

احساس نیاز ایجاد کنید.

یکی از تکنیک های مهم در تبلیغات ایجاد احساس نیاز در مخاطب است به گونه ای که مخاطب احساس کند به محصولات و خدمات شما نیاز دارد.

کپی برداری ممنوع

مطمئن شوید که پیام تبلیغاتی شما از خلاقیت کافی برخودار است. در تبلیغات باید به گونه ای عمل کرد که پیام تبلیغی و هنر به نحوی در کنار هم قرار بگیرند که مخاطب دلزده نشود. موثر ترین تبلیغات ظریف ترین آنان در پیام رسانی هستند. تبلیغات خود را با استفاده از قالب ها و منابع غیرمنتظره از رقبا متمایز کنید.

می توانید با تاکید بر جدید بودن محصولات و خدمات خود و با ارائه دادن پیشنهادات عالی توجه دیگران را جلب کنید.

اطلاعات کافی

نام تجاری و یا نوع کسب و کار خود را به طور واضح و مشخص در تبلیغات ذکر کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات وارده در تبلیغات اعم از آدرس، شماره تلفن و یا ساعات کار به خوبی قابل پیگیری باشد. اطلاعات مربوط به محصول و خصوصا قیمت و موجودی آن کاملا به روز باشد.

سایر موارد:

  • برند انتخاب کنید و لوگو طراحی کنید.
  • اگر خواهان مشتریان محلی هستید بروشور چاپ کنید و پخش کنید.
  • از کارت ویزیت استفاده کنید.
  • برای تبلیغات چاپی از عنوان های ساده و قابل فهم استفاده کنید.
  • از رقابتی بودن و حرفه ای بودن تبلیغ مطمئن شوید.
  • از کلمات و لغات پرکاربرد و کلیدی استفاده کنید تا در موتور جست وجو ها نمایش داده شوید.
  • اگر در اینستاگرام تبلیغ می کنید هشتگ گذاری مناسب انجام دهید.
  • رضایت مشتری و توصیه ی آنان را در تبلیغات خود استفاده کنید.
  • برای مشکلات کاربران راه حلی ارائه دهید.
  • از آمار و ارقام و درصد در تبلیغات سخن بگویید.

نتیجه گیری

در عصر تبلیغات امروزی هرکسی که دارای کسب و کاری است می تواند پیام های تبلیغاتی خود را به دست مخاطبان برساند. بسیاری از کسب و کارها برای رشد و یا برای دستیابی به مشتریان جدید و نیاز به تبلیغات دارند. بسیاری از کسب و کارها برای آنکه فروش خود را بالا ببرند و یا مشتریان فعلی خود را وفادار کنند دست به تبلیغات می زنند.

امروزه با پلتفرم های تبلیغاتی می توان مخاطبان و جامعه ی هدف تبلیغاتی خود را شناخت و روی آنان سرمایه گذاری کرد.

در این مقاله ما به اختصار انواع روش های تبلیغاتی را بررسی کردیم راه و روش های تبلیغات موثر را آموزش دادیم.