در این مقاله به موضوع ساخت فوتر سایت می پردازیم. ابتدا توضیحات مختصری درباره این بخش از طراحی سایت ارائه می کنیم و در ادامه به معرفی بهترین راهکارها و استراتژی ها در ساخت فوتر سایت خواهیم پرداخت. در پایان نیز چند وب سایت دارای فوترهای نمونه ای و فوق العاده را به شما معرفی خواهیم کرد.

ساخت فوتر سایت

گاهی کوچکترین جزئیات بزرگترین تفاوت ها را رقم می زنند. احتمالا در هنگام طراحی یک وب سایت با سایت ساز، ساخت فوتر سایت در لیست اولویت هایتان قرار ندارد. در میان انبوه چیزهایی که لازم است به آنها فکر کنید، ساخت فوتر سایت شاید قابل چشم پوشی باشد. با این حال توجه به این بخش نیز با توجه به ظرفیت های خاص آن و اهمیت خاص خود ضروری می باشد.

با پیروی از یک برنامه فکر شده قادر خواهید بود با طراحی و ساخت فوتر سایت به شکلی شایسته، از آن در جهت نیل به اهداف کاری خود کمک بگیرید. در این مقاله هر چیزی را که لازم است در خصوص ساخت فوتر سایت بدانید در اختیار شما قرار خواهیم داد. به علاوه، به شما چند وب سایت دارای نمونه های عالی فوتر را نیز معرفی خواهیم کرد. با مراجعه به این سایت ها ممکن است به ایده های خوبی در خصوص ساخت فوتر سایت خود دست پیدا کنید.

فوتر سایت چیست؟

فوتر به نوار محتوایی اطلاق می شود که پایین ترین قسمت سایت قرار می گیرد. این نوار اغلب در تمام صفحات سایت حاضر می باشد. در تقابل با فوتر سایت هدر آن قرار دارد که معمولا در بالایی ترین قسمت سایت قرار می گیرد.

فوتر سایت معمولا آخرین چیزی است که مراجعه کنندگان سایت با آن روبرو می شوند. با طراحی و ساخت فوتر سایت به شکلی درست و موثر، قادر خواهید بود گامی بزرگ در جهت دستیابی به اهداف اصلی تان بردارید.

این قسمت استراتژیک از سایت مکان ایده آل و بسیار مناسبی برای دعوت از مراجعین سایت به برقراری ارتباط مستقیم با شماست. فوتر می تواند به عنوان منوی ثانویه سایت در نظر گرفته شود. می توانید از ظرفیت فوتر بهره بگیرید تا مطمئن شوید که مخاطبین تان هیچ اطلاعات حیاتی ای را از دست نداده اند.

فوتر سایت

همچنین می توانید از این قسمت جهت راهنمایی نهایی مخاطبان و هدایت آنها به سمت صفحات مورد نظرشان استفاده کنید. به علاوه، می توانید از فوتر جهت برجسته سازی چند مولفه کلیدی نیز استفاده کنید. به طور مثال جوایزی که کسب کرده اید، گواهی نامه های قانونی تان یا آدرس حساب هایتان در شبکه های اجتماعی.

از فوتر سایت همچنین به طور رایج جهت قرار دادن اطلاعات اساسی همچون قوانین و مقررات، حریم خصوصی و سایر مباحث حقوقی استفاده می گردد. در واقع در ساخت فوتر سایت معمولا سعی بر این است که با منتقل کردن تمام تشریفات رسمی به این بخش، تمرکز سایر بخش ها بر شکل دهی یک طراحی جذاب و ارائه محتوای کاربر پسند معطوف شود.

بهترین استراتژی ها در ساخت فوتر سایت

فوترها از لحاظ اندازه دارای تنوع گسترده ای می باشند. با این حال اکثر فوترها در سایزی کوچک طراحی می شوند و تنها دربرگیرنده حجم کوچکی از اطلاعات می باشند.

هر کس که دارای تجربه ای در خصوص طراحی سایت باشد به شما خواهد گفت که کوچک بودن سایز یک بخش از سایت لزوما به معنای آسان بودن طراحی آن نیست. فضای محدود به این معنی است که می بایست با دقت به سطح اهمیت هر کدام از مولفه هایی که می خواهید به آن بخش اضافه کنید توجه داشته باشید. می بایست به بهترین نحو از ظرفیت های تمام فضاها بهره بگیرید.

در ادامه مهمترین نکته هایی را که باید در هنگام ساخت فوتر سایت  با سایت ساز یا فروشگاه ساز در نظر داشته باشید شرح خواهیم داد.

افزودن مولفه های ضروری

شماری از اطلاعات اساسی وجود دارند که مخاطبان انتظار دارند آنها را در بخش فوتر سایت ببینند. و از آنجا که فوتر در تمام صفحات سایت تکرار می شود این اطلاعات همواره برای بازدیدکنندگان سایت شما به سرعت قابل دسترس خواهند بود.

به پیروی از عرف های طراحی بپردازید و بخش های مربوط به حریم خصوصی و ضوابط قانونی را در فوتر سایت بگنجانید. این مساله در عین حال باعث حرفه ای تر شدن ظاهر سایت شما و اعتماد بیشتر مخاطب به آن می شود.

علاوه بر این، قرارگیری منوی راهنمای کاربران و همچنین جزئیات مربوط به برقراری ارتباط مستقیم نیز در قسمت فوتر رواج گسترده ای دارد. در نتیجه می توانید ایمیل کاری خود، شماره تلفن، نشانی و همچنین آدرس حساب هایتان در شبکه های اجتماعی را نیز به فوتر اضافه کنید. همچنین می توانید به طراحی یک فرم آنلاین ارتباطی نیز بپردازید.

در نهایت این را نیز حتما در نظر داشته باشید که نشان های مربوط به کپی رایت و همینطور اطلاعات مربوط به تاریخ را نیز در این قسمت وارد کنید. این موارد باعث خواهند شد که محتوای وب سایت شما از خطر سرقت ادبی در امان بماند.
ارائه راهنمایی های روشن

اینکه بازدیدکنندگان وب سایت شما به انتهای سایت رسیده اند به این معنی نیست که حتما می بایست آن را ترک کنند. شما می توانید از طریق قرار دادن لینک های راهنمای مشخص آنها را همچنان در سایت باقی نگه دارید.

در ساخت فوتر سایت لیستی از بخش های مختلف وب سایت خود تهیه کنید و به آنها در قسمت فوتر لینک بدهید. در این بخش می بایست به مخاطب تصویری کلی از مجموعه محتوای موجود در سایت ارائه دهید. همچنین، افزودن یک باکس جستجو نیز به مراجعین سایت کمک خواهد کرد خیلی زود به محتوای مورد نظر خود دسترسی بیابند.
ارائه یک معرفی مختصر

هر بخش از محتوای وب سایت شما فرصتی است تا از طریق آن به نمایش شخصیت و هویت خاص برند خود بپردازید. در ساخت فوتر سایت نیز باید به این مساله توجه داشته باشید. تمام قسمت های وب سایت شما می بایست از هماهنگی و هم بستگی با یکدیگر برخوردار باشند.

در طراحی سایت همواره می بایست به آهنگ برند خود متعهد بمانید. در انتخاب واژگان خود سعی کنید شخصیت و خصائص خاص برند خود را در نظر داشته باشید. واضح است که به کار بردن جملات «بیایید دوست شویم» یا «مشتاقیم تا نظراتتان را بشنویم» از قرار دادن صرف باکس سابسکرایب موثرتر خواهد بود.

مقاله مرتبط:”بهترین فونت برای طراحی سایت چیست؟ ”

کار کردن روی ظرافت و زیبایی

خانمی در حال طراحی سایت

اینکه فوتر در پایین ترین قسمت سایت قرار می گیرد باعث نخواهد شد که ضرورت جذاب بودن آن از میان برود. در واقع فوتر سایت می تواند آخرین چیزی باشد که مراجعین شما می بینند. مطمئن شوید که در طراحی و ساخت فوتر سایت به اندازه سایر بخش های سایت انرژی، زمان و تمرکز اختصاص داده اید.

طراحی خود از این بخش را ساده و روشن انجام دهید. به این طریق مخاطبانتان قادر خواهند بود اطلاعات حیاتی این بخش را به روشنی دریافت نمایند.

در ساخت فوتر سایت اصول اساسی طراحی را مدنظر داشته باشید. باید بدانید که می خواهید روی چه اطلاعاتی در پشتیبانی از اهداف اصلیتان تاکید بگذارید. آیا از بازدیدکنندگان می خواهید به فروشگاه آنلاینتان مراجعه کنند؟ برای شرکت در وبینار آتی تان اسم نویسی کنند؟ یا از روش های مشخص با شما در ارتباط باقی بمانند؟

هدفتان هرچه که هست حتما مولفه های کلیدی آن را برجسته سازی کنید. در این خصوص لازم است از تکنیک های طراحی، اندازه، رنگ و فضای محتوای مورد نظر خود نهایت بهره را ببرید.

معرفی چند نمونه عالی فوتر سایت

سایت House Number 3: این وب سایت که مربوط به یک رستوران می باشد تمامی اطلاعات ضروری را در ساخت فوتر سایت لحاظ نموده است. در فوتر این سایت لینک گوگل مپ و همچنین باکس گفتگوی آنلاین قرار داده شده است تا مخاطبان به سادگی بتوانند به برقراری ارتباط بپردازند.

سایت Lola Pate: این سایت از محتوای صفحه اینستاگرام خود برای ساخت فوتر سایت بهره گرفته است. این استراتژی نه تنها بازتابنده شخصیت و هویت برند است بلکه موجب می شود تا مخاطبان روی تصاویر کلیک کرده و آنها را در ابعاد بزرگتر و به شکل دقیقتر بررسی کنند. همچنین این سایت لینک فروشگاه آنلاین خود را نیز در قسمت فوتر درج نموده است.
سایت Willowbrook Farm: فوتر این وب سایت دربردارنده تمامی اطلاعاتی است که مخاطب انتظار دارد در بخش فوتر سایت با آن مواجه شود. یک منوی سازماندهی شده که حاوی لینک تمامی صفحات سایت است، توصیه دوستانه به دنبال کردن و همچنین ارائه روش های برقراری ارتباط مستقیم. همچنین از طریق تکنیک های طراحی و با کمک رنگ به برجسته سازی باکس سابسکرایب نیز پرداخته شده تا مخاطبان در اولین نگاه متوجه آن شوند.

سایت letsone: فوتر این سایت علاوه بر اینکه حاوی تمامی اطلاعات ضروری برای مخاطب است منتقل کننده آهنگ برند نیز می باشد. استفاده از لوگو در بخش فوتر سایت و همچنین بهره گیری از رنگی مشابه با رنگ هدر دو تکنیک تقویت کننده در این زمینه هستند. همچنین استفاده از رنگ روشن برای طراحی باکس گفتگوی آنلاین نیز به برجسته سازی این قسمت کمک نموده است.

در این مقاله تلاش کردیم شما را با اصلی ترین مبانی و ضروریات ساخت فوتر سایت آشنا سازیم. در پایان یک بار دیگر تاکید می کنیم که بخش فوتر به این دلیل که یک جایگاه خاص و ثابت در سایت می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مخاطبان شما در قسمت فوتر به دنبال دریافت اطلاعاتی مشخص می گردند. در نتیجه لازم است با عرف های طراحی سایت در این خصوص آشنا باشید تا بتوانید به طراحی موثرترین و کارآمدترین فوتر بپردازید.