برای فروش اینترنتی باید سایت شخصی داشته باشیم یا در سامانه های فروشگاهی مانند پلتفرم های اجاره ای، دیجیکالا و … فعال باشیم؟

اگر در بازی فروش آنلاین تازه کار هستید، ممکن است از خود بپرسید که آیا باید فروش محصولات خود را در پلتفرم های اجاره ای مانند دیجیکالا یا آمازون شروع کنید؟ یا فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی کنید؟

پلتفرم هایی مثل پلتفرم های اجاره ای و دیجیکالا تحت عنوان سیستم عامل های “اجاره ای” نامیده می شوند، زیرا کاربران کنترل کاملی بر منابع تعبیه شده در آن سیستم عامل ها ندارند.

در این مطلب ، مزایا و معایب سیستم عامل های “اجاره ای” و “تحت مالکیت” را بررسی خواهیم کرد تا ایده بهتری را در مورد بهترین راهکار به شما ارائه دهیم.

مزایای فروش در سیستم عامل های اجاره ای

مزایای فروش در سیستم عامل های اجاره ای عبارتند از:

حراجی

اگر طبق قوانین پلتفرم های اجاره ای عمل کرده اید و محصولات خود را مطابق با دستورالعمل های پلتفرم های اجاره ای فهرست کرده اید، مطمئناً هنگام استفاده از پلتفرم های اجاره ای فروش و درآمد افزایش می یابد. میلیون ها کاربر ماهانه سایت، حجم عظیمی از مصرف کنندگان را تشکیل می دهند به طوری که عملاً مشاهده مزایای گسترده غیرممکن است.

کسب و کار شما همچنین از سرمایه هنگفتی که پلتفرم های اجاره ای برای جستجوی پولی Google استفاده کرده است بهره مند خواهد شد.

استفاده از برند آنان

پلتفرم های اجاره ای به عنوان یک برند معتبر در فضای اینترنت به مشاغل فرصت می دهد تا پیشنهادات خود را در بازارهای مختلف گسترش دهند. به شما این فرصت را می دهد تا فراتر از موقعیت جغرافیایی محلی خود حرکت کنید

خرید مشتری

بهترین چیز در مورد بازارهای آنلاین این است که کاربران از آنها برای جستجوی مارک خاص استفاده نمی کنند. زیرا بدنبال کالای خاصی هستند. این شانس شما را برای جذب مشتری های جدید و منحصر به فرد افزایش می دهد و احتمال “کشف” کسب و کار شما توسط آنها افزایش می یابد.

معایب فروش در پلتفرم های اجاره ای

معایب فروش در پلتفرم های اجاره ای عبارتند از:

رقابت

وقتی پلتفرم های اجاره ای صحبت می شود اولین نکته آن است که رقابت بسیار زیاد خواهد شد. بنابراین ممکن است هزاران فروشنده دیگر وجود داشته باشد که تجارت شما مجبور به رقابت با آنها باشد.

عدم کنترل

با ثبت نام در یک بازار ، باید قوانین آن را رعایت کنید. تمرکز پلتفرم های اجاره ای بر روی محصولات است نه فروشندگان. این بدان معنی است که شما برای نمایش  برند خود ابزار بسیار محدودی دارید.

تجربه ی مشتری

هنگامی که یک کاربر از پلتفرم های اجاره ای بازدید می کند، تجربه مشتری بیشتر از فروشنده با بازار در ارتباط است. در حقیقت، این بدان معناست که وقتی مشتری تجربه خوبی در خرید محصول شما در دیجیکالا دارد، به سادگی یک  مشتری عالی دیگر  برای دیجیکالا است. اگرچه این محصول از شما خریداری شده است، اما تجربه خرید آن کالا به آن بازار اعتبار داده می شود.

هزینه ها

اگرچه مطمئناً با حضور در پلتفرم های اجاره ای درآمد شما افزایش می یابد، اما هزینه آن زیاد است. میزان کارمزدی که برای هر فروش خود باید به صاحبان این پلتفرم ها پرداخت کنید بسیار بالا خواهد بود.

عدم دسترسی به مشتریان

پلتفرم های اجاره ای هیچگاه این اجازه را به شما نخواهند داد که حین و پس از فروش محصولات خود به اطلاعات مشتریانتان دسترسی داشته باشید.

بنابراین ، استفاده از پلتفرم های اجاره ای به عنوان بازار مزایا و معایبی دارد ، اما قبل از اینکه تصمیم خود را نهایی کنید، بیایید نگاهی به مزایا و معایب استفاده از سایت خود به عنوان معبر اصلی فروش خود بیاندازیم.

مزایای فروش در سایت خود

مزایای فروش در سایت خود شامل موارد زیر هستند:

کنترل

این سایت شماست ، بنابراین شما می توانید آن را کنترل کنید. از محتوا، تا طراحی، زیرا شما در مورد چگونگی، زمان و مکان ارائه محصولات خود نظر خواهید داد.

برخلاف پلتفرم های اجاره ای ، سایت شما درمورد شما و کسب و کار شماست. استفاده از سایت خود به عنوان محلی برای خرید مشتریان از شما، به کاهش حواس پرتی مشتری کمک می کند. زیرا کاربر سایت فقط در معرض محصولات شما قرار می گیرد.

برندسازی

برند سازی

وقتی کسب و کار شما صاحب یک سایت حرفه ای در فضای اینترنت هست، برند شما از ارزندگی بسیاری برخوردار خواهد شد و تصویر برند شما در ذهن مشتریانتان ارتقا پیدا خواهد کرد.

داشتن سایت اختصاصی به شما امکان می دهد تجربه ای را که می خواهید مشتریانتان داشته باشند ایجاد کنید. برند شما باید دارای شخصیت باشد. این باید سبک زندگی گروه هدف شما باشد و این باید در طراحی سایت شما منعکس شود.

مراجعات

وقتی چیزی را از بازار می خرید و شخصی می پرسد آن را از کجا آورده اید ، چه می گویید؟ اکثریت مردم نام بازار را می گویند،.هنگامی که مصرف کنندگان از طریق سایت شما خرید می کنند، با افزایش حضور برند شما، به بازار گسترده تری دست پیدا خواهید کرد.

بودن در کنار رقبا

با گستردگی استفاده مردم از اینترنت، اولین قدمی که اکثر خریداران هنگام خرید برخواهند داشت جستجو درباره محصول مورد نظر در فضای اینترنت خواهد بود تا با ویژگی ها و مزایای آن محصول بیشتر آشنا شوند، اگر کسب و کار شما دارای سایتی نباشد که مشتریان بالقوه شما با محصولاتتان آشنا شوند باعث می شود که مخاطبین شما به سایت های رقبا هدایت شده و رقبا گوی سبقت را از شما بربایند.

تعامل مستقیم با مشتریان

امروزه داشتن پایگاه داده وسیع از مشتریان بالقوه و بالفعل جزء یکی از ارزشمندترین دارایی های هر کسب و کاری خواهد بود. اگر شما به واسطه فروش در سایت خود به طیف وسیعی از مشتریان و اطلاعاتشان دسترسی داشته باشید می توانید با ارتباط بیشتر با آنان و برگزاری جشنواره های فروش و کمپین های تبلیغاتی برای آنان، به تبدیل شدن هر چه بیشتر مشتریانتان به مشتریان وفادار و پس از آن به سفرای برند خود کمک شایانی کنید.

مقاله مرتبط:اهمیت فروش آنلاین در استراتژی های فروش

معایب فروش در سایت خود

معایب فروش در سایت خود عبارتند از:

دسترسی کمتر

با تمرکز بر روی سایت شخصی، خود را از گستره بسیار زیاد مخاطبین پلتفرم های اجاره ای محروم می کنید زیرا طیف زیادی از مشتریان آنلاین به پلتفرم های اجاره ای خوش نام اعتماد کرده و اولویت خرید اینترنتی آنان، بسترهای فوق خواهد بود.

اعتبار

پلتفرم های اجاره ای شهرت زیادی دارد و بسیاری از خرده فروشان به آن اعتماد دارند. اگر سایت تجارت الکترونیکی شما نسبتاً جدید ، شیک یا شناخته شده نیست ، ممکن است مصرف کنندگان در اعتبار شما شک کنند و از سایتهایی که می شناسند و به آنها اعتماد دارند، خرید کنند. بازارها یک روش عالی برای مقابله با این مسئله هستند، زیرا آنها قبلاً با مخاطبان جهانی رابطه اعتماد دارند.

با این حساب ، شما باید به فکر استفاده از پلتفرم های اجاره ای همراه با سایت خود باشید. این امر به شما این امکان را می دهد کنترل سایت خود را نیز حفظ کنید، در کنار اینکه پلتفرم های اجاره ای به شما افزایش فروش می دهد بدون اینکه به مشتری شما آسیب برساند زیرا سایت شما از این امر مراقبت می کند.

نتیجه گیری

شما می توانید از طریق بستر پلتفرم های اجاره ای  به مشتریان فراوانی دست پیدا کنید و سعی کنید با داشتن نام خوب فروشگاهی، مشتری به دنبال سایت شما در فضای اینترنت باشد. سرمایه گذاری وقت و تلاش برای پلتفرم های اجاره ای و سایت خود مطمئناً شما را در رقابت در صنعت تجارت الکترونیک یاری خواهد کرد.