در این مقاله به بحث درباره طراحی نویگیشن سایت می پردازیم. ابتدا به بررسی انواع نویگیشن ها می پردازیم و در ادامه به ارائه توصیه ها و راهنمایی هایی در خصوص طراحی نویگیشن سایت خواهیم پرداخت.

طراحی نویگیشن سایت

در هنگام طراحی سایت با سایت ساز یا دیگر ابزار طراحی سایت جزئیات بسیاری وجود دارند که توجه به آنها موجب بهبود تجربه کاربری سایت می گردد. همینطور نادیده گرفتن آنها نیز می تواند منجر به بروز چالش های جدی برایتان شود. از جنبه های بصری گرفته تا شکل بکارگیری متن، یک وب سایت خوب نیازمند ایجاد تعادل میان اجزای زیبایی شناختی و اجزای کاربردی است.

یکی از اجزای تعیین کننده در هر وب سایتی نویگیشن آن می باشد. وظیفه نویگیشن کمک به کاربران در جهت یافتن محتوای مورد نظرشان در سایت است. طراحی نویگیشن سایت اگر به شکلی خوب انجام گیرد تجربه کاربری سایت را دلپذیر ساخته و احتمال بازگشت دوباره کاربران به آن را افزایش می دهد.

در ادامه این مقاله به ذکر نکاتی در توضیح اینکه چرا نویگیشن سایت مهم است خواهیم پرداخت. همچنین انواع نویگیشن ها را نیز معرفی خواهیم کرد. در پایان نیز به ارائه توصیه ها و راهنمایی هایی در خصوص طراحی نویگیشن سایت خواهیم پرداخت.

نویگیشن سایت چیست و چرا مهم است؟

تصور کنید مدتی طولانی را در فضای وب به جستجوی یک کیف مناسب برای خرید اختصاص داده اید. سرانجام کیف ایده آل خود را پیدا کرده اید اما نمی توانید لینک اتصال به صفحه خرید آن را پیدا کنید. در نتیجه احتمالا به سراغ سایتی دیگر و برندی دیگر خواهید رفت.

نویگیشن سایت برای غلبه بر چنین مشکلاتی طراحی می گردد. سازماندهی لینک ها و منوها و برقراری ارتباط میان صفحات مختلف سایت اصلی ترین نقش های نویگیشن می باشند. نویگیشن سایت نقشه راهنمای کاربر است و از طریق آن هر کاربر قادر است به سرعت به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. در واقع می توان گفت مهم ترین فاکتور در شکل دهی به تجربه کاربری سایت نویگیشن آن می باشد

انواع منوهای نویگیشن

منوی سایت متشکل از مجموعه ای از آیتم های لینک شده است که کاربران را در میان صفحات و بخش های مختلف سایت هدایت و راهبری می نماید. در حال حاضر چند منوی نویگیشن استاندارد برای وب سایت ها موجود است که به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به معرفی این انواع رایج منوی نویگیشن می پردازیم.

نویگیشن افقی:

کلاسیک ترین نوع طراحی نویگیشن سایت نوع افقی آن می باشد. این نوع از نویگیشن ها در قسمت بالای وب سایت قرار می گیرند و صفحات موجود در سایت را به شکل افقی برای مخاطب لیست می کنند. این نوع از نویگیشن ها رایج ترین و پرکاربردترین انواع نویگیشن می باشند.

نویگیشن گسترش یافته:

در طراحی نویگیشن سایت اصل بر این است که تا حد امکان تعداد آیتم های موجود در منو را پایین نگه دارید. اما گاهی این امر ممکن نیست و در چنین مواردی لازم است که از نویگیشن های گسترش یافته استفاده گردد. در این نوع از نویگیشن ها هر آیتم موجود در منو خودش یک منو می باشد که از تعدادی آیتم تشکیل شده است. معمولا با نگه داشتن موس روی هر آیتم می توان آیتم های داخلی آن را نیز مشاهده نمود. اما گاهی نیز نیاز به کلیک روی آیتم جهت دیدن آیتم های داخلی آن می باشد.

منوی همبرگر:

این نوع از نویگیشن ها ابتدا به طور اختصاصی فقط در مرورگرهای موبایل ظاهر می شدند. اما اخیرا به طور فزاینده در مرورگرهای دسکتاپ نیز مشاهده می شوند. منوی همبرگر متشکل از یک آیکون ساده با چند آیتم است که حجم زیادی را نیز اشغال نمی کند. این نویگیشن ها معمولا در یک صفحه جداگانه از سایت بارگذاری می شوند.

نوار کناری:

این نوع از نویگیشن ها از نوع منوهای عمودی می باشند. این منوها در منتهی الیه سمت راست یا چپ سایت قرار می گیرند و معمولا در حالت دیفالت روی صفحه قابل دیدن نیستند. در واقع این منوها در مواقعی که کاربر روی نوار آنها کلیک می کند بر روی صفحه ظاهر می شوند.

نویگیشن فوتر:

فوتر سایت مکانی بسیار مناسب جهت قرار دادن لینک صفحات برند در شبکه های اجتماعی یا سایر اطلاعات مورد نیاز کاربران است. از فوتر سایت همچنین می توانید جهت تکرار منوی اصلی سایت نیز استفاده کنید.

توصیه هایی برای طراحی نویگیشن سایت

 سیستم مک

استفاده از نقشه سایت:

یکی از راه های رایج جهت نظام مند کردن طراحی نویگیشن سایت استفاده از نقشه سایت می باشد. نقشه سایت شامل لیستی از تمام آیتم های اصلی سایت به همراه تمامی کتگوری های زیر مجموعه آنها است. شکل دهی یک نقشه سایت می تواند به شما کمک کنید تا به ارزیابی بهتر اینکه دسترسی به کدام صفحه و آیتم برای کاربران ضروری تر است بپردازید.

اولویت بندی صفحات:

در تنظیم سلسله مراتب نویگیشن سایت به این نکته توجه کنید که هدایت کاربر به کدام صفحات برای شما حائز اهمیتی بیشتر است. البته این موضوع بستگی به نوع سایتی که در حال طراحی آن هستید نیز دارد. اما توجه به این دو نکته در این زمینه می تواند مفید باشد: اول اینکه کدام اطلاعات و محتواها برای شما و بازدید کنندگان سایت شما دارای بیشترین میزان اهمیت است؟ و دوم اینکه هدف از بازدید سایت شما چه می تواند باشد و آیا بازدید کنندگان سایت از طریق نویگیشن آن قادر هستند به این هدف دست یابند یا نه؟

مقاله مرتبط:”معرفی نکات طراحی بهترین کال تو اکشن یا cta

رعایت عرف ها و استانداردها:

عرف ها و استانداردهای طراحی هر کدام بنا به دلایلی شکل گرفته و رواج یافته اند. در زمینه طراحی نویگیشن سایت اولویت اصلی افزایش عملکردهای کاربردی این بخش است. پس در این مورد خاص خلاقیت را کنار بگذارید و صرفا استانداردها را پیاده سازی کنید. مخاطب شما انتظار دارد با نوعی از نویگیشن در سایت شما روبرو شود که در دیگر سایت ها با آن روبرو شده. این انتظار را برآورده کنید.

استفاده از منوی ثابت:

منوی ثابت به منویی گفته می شود که حتی در صورت اسکرول کردن کاربر به سمت پایین نیز باز هم سر جای خود باقی می ماند. رعایت این نکته به طور بخصوص برای سایت ها و صفحاتی که از حجم زیادی از اطلاعات برخوردار هستند ضروری می باشد. چرا که در غیر اینصورت کاربر مجبور خواهد بود یک بار دیگر تا بالای صفحه اسکرول کند تا بتواند به صفحه ای دیگر دسترسی پیدا کند. گزینه دیگری که در جهت رفع این مشکل می توان از آن استفاده نمود گزینه «بازگشت به بالا» است.

کاهش تعداد آیتم های موجود در منو:

منوی خود را مینیمال نگه دارید. حداکثر از شش یا هفت آیتم در هر منو استفاده کنید. این امر موجب سرعت بخشیدن به تجربه کاربری سایت می شود. اگر سایت شما دارای میزان بسیار زیادی از اطلاعات است می توانید از نویگیشن های گسترش یافته استفاده کنید.

اضافه کردن نوار جستجو:

یکی از موثرترین ترفندها در طراحی نویگیشن سایت استفاده از نوار جستجو می باشد. این امر کمک بزرگی به کاربران در جهت یافتن سریع محتوای مد نظرشان می رساند. نوار جستجو به طور بخصوص برای کاربران مبتدی مناسب می باشد. توصیه می کنیم این نوار را نزدیک منوی اصلی سایت قرار دهید. نوار جستجو نیز می تواند همچون نویگیشن در قسمت بالایی سایت ثابت بماند و با اسکرول کردن کاربر به سمت پایین ناپدید نشود.

برچسب گذاری منو به شکلی واضح:

بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه آیتم هایی را در طراحی نویگیشن سایت جای دهید نوبت آن است که آنها را برچسب گذاری کنید. اولویت اصلی در این مورد وضوح و روشنی عباراتی است که استفاده می کنید. اگر مطمئن نیستید که می بایست دقیقا از چه کلماتی برای برچسب گذاری آیتم ها استفاده کنید توصیه می کنیم چند مورد را آزمایش کنید و سپس به تحلیل نتایج به دست آمده از هر کدام بپردازید.

استفاده از لوگو به عنوان لینک بازگشت به صفحه اصلی سایت:

در طراحی نویگیشن سایت هرگز صفحه اصلی را به عنوان یکی از آیتم های منو منظور نکنید. بلکه لوگوی خود را در قسمت بالایی تمام صفحات قرار دهید تا کاربران با کلیک روی آن به راحتی به صفحه اصلی سایت بازگردند. این نیز یکی دیگر از عرف ها و استانداردهای طراحی سایت است و مخاطبان شما انتظار دارند با کلیک روی لوگوی برند به صفحه اصلی سایت بازگردند.

مقاله مرتبط:”معرفی نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی ”

امکان دسترسی به هر صفحه از هر صفحه:

کاربران می بایست قادر باشند از هر یک از صفحات سایت به هر صفحه ای که خواستند به طور مستقیم منتقل شوند. راه ساده تحقق این امر این است که مطمئن شوید لینک اتصال به تمام صفحات سایت در منو موجود می باشد. ضمن اینکه لازم است موقعیت منوی سایت در تمام صفحات آن دقیقا یکسان باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به شرح نکات و توصیه هایی در خصوص طراحی نویگیشن سایت پرداختیم. نویگیشن ها یکی از پر استفاده ترین بخش های هر سایت هستند و معمولا تمام کاربران حداقل یک بار به آن سر می زنند. طراحی نویگیشن سایت به شکلی کارآمد و دقیق می تواند رضایت کاربر را جلب کند و تجربه کاربری سایت را بهبود ببخشد. با بهره گیری از راهنمایی های این مقاله قادر خواهید بود ضریب اشتباهات خود را در طراحی نویگیشن سایت تا حد ممکن کاهش دهید.