در این مقاله به موضوع گزینش بهترین فونت برای طراحی سایت می ‌پردازیم. در ادامه ده نمونه از بهترین فونت ‌های رایگان موجود در گوگل ‌فونتس را نیز معرفی خواهیم کرد. در پایان نیز به ارائه‌ چند توصیه‌ مهم در خصوص انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت می ‌پردازیم.

اهمیت انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت

در هنگام طراحی سایت با سایت ساز چیزهای زیادی هست که باید در ذهن داشته باشید. مابین نگارش محتوا و انتخاب جلوه‌ های بصری مطلوب خود لازم است به شماری از مولفه‌ های بنیادی نیز در این خصوص توجه کنید. و اگر تنها یک چیز باشد که هرگز نباید از آن چشم‌ پوشی کنید، آن یک چیز نیز انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت می باشد.

شاید بتوان گفت به همان میزان که کلمات دارای اهمیت ‌اند، جلوه‌ های ظاهری و نوع فونت آنها نیز دارای اهمیت هستند. با انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت علاوه بر اینکه می‌ توانید کلمات و جملات موجود در سایت خود را کاملا خوانا و زیبا گردانید همچنین قادر خواهید اولین کدهای خاص مربوط به برند خود را به مشتریان بالقوه‌ خود نیز منتقل کنید.

در این مقاله به معرفی ده مورد از بهترین فونت ‌های موجود در گوگل فونتس و همچنین ارائه‌ توصیه‌ هایی در خصوص انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت خواهیم پرداخت.

ده نمونه از بهترین فونت‌ های موجود در گوگل فونتس برای وب‌ سایت‌ ها

گوگل ‌فونتس منبعی برای دریافت رایگان فونت‌ های لایسنس‌ شده است که توسط شرکت گوگل ارائه شده است. ده فونتی که در ادامه معرفی می‌ شوند همگی در گوگل ‌فونتس موجود می‌ باشند و بکارگیری آنها جلوه‌ ای حرفه ‌ای به سایت شما خواهد داد.

پاپینز (Poppins): این فونت که از نوع فونت‌ سنزسریف می ‌باشد به عنوان یکی از بهترین فونت ‌های رایگان موجود شناخته می‌ شود. فونت پاپینز روشن است و از جلوه ‌های بصری مینیمال در طراحی آن استفاده شده است.

 فروم (Forum): این به طور خاص مناسب برای عناوین و هدلاین ‌ها می‌ باشد. فونت فروم که توسط دنیس ماشاروف طراحی شده یکی از بهترین فونت ‌ها برای عناوین محسوب می‌ شود.

لاتو (Lato): این فونت برای عناوین و هدلاین ها و هم برای بدنه اصلی متون مناسب می‌ باشد. فونت لاتو دارای جلوه‌ ای کلاسیک است و ظاهری شفاف دارد. این فونت می ‌تواند القا کننده‌ حس هارمونی و گرما در سایت شما باشد.

فونتLATO

بارلو (Barlow): ویژگی اصلی این فونت روشن بودن و خوانا بودن آن و کنتراست پایین آن می‌ باشد. جرمی تریبی طراح این فونت در طراحی آن از تابلوهای راهنمایی و رانندگی کالیفرنیا الهام گرفته است.

کادکس (Caudex): این فونت در ابتدا و در اواخر دهه‌ نود برای چاپ روی اوراق کاغذی طراحی شده بود. اما به مرور توانست خود را با فضای وب آداپته کند. فونت کادکس حس دستخط ‌های طبیعی را به خواننده القا می ‌کند.

کوئستریال (Questrial): این فونت که به طور اختصاصی برای وب‌ سایت‌ ها طراحی شده است دارای خوانایی بسیار خوبی می ‌باشد. فونت کوئستریال که توسط جو پرنس طراحی شده است یکی از مدرن ‌ترین فونت ‌های موجود در گوگل ‌فونتس محسوب می‌ شود.

روژاوان (Rozha One): این فونت به دلیل برخورداری از کنتراست بالا برای عناوین و هدلاین ‌ها بسیار مناسب است. فونت روژاوان که محصول شرکت ایندین‌ تایپ است یکی از بهترین فونت ‌ها برای طراحی سایت می‌ باشد.

لیبره‌ باسکرویل (Libre Baskerville): این فونت نام‌ آشنا و کلاسیک در واقع نسخه‌ بازسازی شده ‌ای از ورژن قرن هجدهمی لیبره‌ باسکرویل است. این فونت سریف توسط پابلو ایمپالاری و رودریگو فوئنزالیدا طراحی شده است.

منتسرات (Montserrat): این فونت سریف یکی از مدرن‌ ترین فونت‌ های کنونی می ‌باشد. فونت منتسرات با شمایل ویژه و متمایزش به راحتی قابل تشخیص است و از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است.

کرمورانت گراموند (Cormorant Garamond): پیشینه‌ این فونت به قرن شانزدهم میلادی باز می ‌گردد. استفاده از این فونت سریف ظاهری زیبا، برازنده و کلاسیک به سایت شما می‌ دهد. فونت کرمورانت گراموند توسط کریستین تالمن طراحی شده است.

انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت

حالا که با شماری از بهترین‌ فونت ‌ها آشنا شده ‌اید در ادامه به شما توصیه ‌هایی در خصوص انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت با سایت ساز یا فروشگاه ساز، ارائه می ‌دهیم.

سازگاری با آهنگ برند

فونت یکی از اجزای اساسی در برندینگ می ‌باشد. هنگام انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت ابتدا اطمینان حاصل کنید که فونت مورد نظر از نظر شمایل و جلوه‌ ظاهری با سایر خصائص بصری برندتان سازگاری دارد و با آنها دارای هم ‌بستگی و تناسب می ‌باشد.

صرف نظر از اینکه از فونت‌ های رایج و مرسوم استفاده می‌ کنید یا فونت‌ های خاص و متمایز و خلاقانه، فونت شما می ‌بایست تابع ویژگی و آهنگ کلی سایت و برند شما باشد.

رتبه بندی فونت ‌ها

توصیه می ‌کنیم به منظور انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت ابتدا فونت ‌های مورد نظرتان را بر اساس اهمیت آنها رتبه بندی و اولویت بندی کنید. همچنین هرگز از بیش از سه فونت در وب ‌سایت خود استفاده نکنید. این مساله صرف نظر از اهمیت آن در زمینه طراحی سایت، در افزایش دسترس پذیری سایت شما و بهینه سازی موتور جستجو نیز مهم می ‌باشد.

هر کدام از این سه فونت می‌ بایست دارای یک درجه‌ اهمیت و اولویت باشند. فونت‌ های انتخاب شده‌ خود را به سه گروه اولیه، ثانویه و جانبی تقسیم کنید. فونت اولیه می ‌بایست واضح ‌ترین فونت باشد. این فونت را در عناوین و هدلاین‌ های سایت مورد استفاده قرار دهید. فونت اولیه می‌ بایست بیشترین نزدیکی را با آهنگ برند شما داشته باشد. حتی اگر زیاد از آن استفاده نشده باشد.

فونت ثانویه تنه‌ اصلی محتواهای موجود در سایت را شکل می‌ دهد. باید توجه داشته باشید که فونت اولیه‌ شما می ‌بایست منحصر بفرد باشد و توجه مخاطب را به خود جلب کند. اما فونت ثانویه پیش از هر چیز لازم است تا حد بسیار خوبی خوانا باشد. فونت‌ هایی که بیش از حد به زرق و برق آراسته شده‌ اند برای استفاده در بدنه متون طولانی مناسب نیستند.

در نهایت، فونت جانبی فونتی است که فقط می ‌بایست در موارد خاص از آن استفاده کنید. از این فونت ‌ها معمولا در قسمت‌ هایی از سایت که دریچه‌ ارتباط با مخاطبان هستند استفاده می‌ شود. همچنین توصیه می ‌کنیم در طراحی لوگوی خود نیز از این فونت سوم استفاده کنید.

فراگیری اصول اساسی در طبقه بندی فونت ‌ها

هنر تایپوگرافی بسیار پیچیده و پردامنه می ‌باشد. از هم‌ ترازی حروف گرفته تا خوانایی کلمات و فاصله گذاری. برای شروع روی مهم ترین انواع و طبقه‌ های فونت ها تمرکز می‌ کنیم: فونت سریف، سنزسریف و فونت‌ های اسکریپت. در ادامه خلاصه‌ ای از هر کدام از این سه نوع و موارد استفاده‌ آنها ارائه خواهیم داد:

 فونت‌ سریف: در این نوع از فونت‌ ها در قسمت ‌های پایانی یا گوشه ‌های هر حرف یک کشیدگی کوچک و اضافه وجود دارد. فونت‌ سریف جزو انواع کلاسیک و رسمی فونت ‌ها می باشد و معمولا برای چاپ و پرینت از این فونت‌ استفاده می ‌شود. فونت‌های Times New Roman، Georgia و Bodoni نمونه ‌هایی از فونت سریف هستند.

فونت سریف و فونت سنزسریف

فونت‌ سنزسریف: این نوع از فونت‌ ها فاقد کشیدگی اشاره شده در قسمت قبل هستند. این نوع از فونت ‌ها واضح، مدرن و متمایز هستند و برای طراحی سایت بسیار مناسب می ‌باشند. فونت‌ های Helvetica و infamous Comic Sans نمونه‌ هایی از فونت سنزسریف هستند.

فونت‌ اسکریپت: این نوع از فونت‌ ها، فونت‌ های خط شکسته هستند و بر اساس سبک ‌های دست خطی مدل سازی شده ‌اند. توصیه می‌ کنیم این نوع از فونت ‌ها را صرفا در عناوین و هدلاین ‌ها مورد استفاده قرار دهید. زیرا استفاده از آنها در بدنه‌ اصلی متن‌ ها می‌ تواند موجب ناخوانایی متن شود. فونت ‌های Lobster و Lucida Handwriting نمونه‌ هایی از فونت اسکریپت می ‌باشند.
تنظیم تم متن

اگر کارتان در انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت به پایان رسیده است حالا لازم است به تعیین اندازه‌ فونت ‌ها بپردازید. لازم است اندازه‌ فونت عناوین، پاراگراف ‌ها و زیرنویس‌ ها تابع یک الگوی ثابت و همیشگی باشد. امروزه اکثر وب ‌‌سایت‌ ها عناوین خود را در اندازه‌ ٣٠ تا ٧٠ پیکسل، پاراگراف ‌ها را در اندازه‌ ١۶ تا ٢٠ پیکسل و زیرنویس‌ ها را در اندازه‌ ٢٢ تا ٣٠ پیکسل تنظیم می ‌کنند.

علاوه بر اندازه‌ فونت، فاکتورهای ظاهری دیگری از جمله آپشن‌ های بولد، ایتالیک و آندرلاین نیز وجود دارند که می ‌توانید در موقعیت‌ های مناسب از آنها بهره بگیرید. هر چند توصیه می ‌کنیم میزان استفاده از آنها را کنترل کرده و در سطح حداقلی حفظ نمایید. چرا که استفاده‌ زیاد از این آپشن‌ ها می ‌تواند موجب پرت شدن حواس خواننده از موضوع اصلی شود.

همانطور که گفتیم مهم ترین نکته در خصوص انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت در نظر داشتن نیازهای خاص خود و ویژگی‌ های خاص برند شماست. خوشبختانه طیف وسیعی از فونت‌ ها در حال حاضر و به شکل رایگان در اختیار شماست و می ‌توانید از بین آنها فونت ‌هایی را که بیش از همه مناسب و پاسخگوی نیازتان هستند انتخاب کنید.