در این مقاله به معرفی نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی می پردازیم. اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز یا دیگر ابزار ها را دارید. توصیه می شود این نکات را مطالعه کنید و در فروشگاه خود به کار بگیرید.

نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی

چگونه میزان فروش خود را افزایش دهیم؟ این پرسشی است که هر کسی تا بحال از خود پرسیده است. و جای تعجب هم نیست که این مساله پای خود را به فضای اینترنت نیز باز نموده است. بر طبق اعلام مراجع رسمی در سال گذشته میلادی هشتاد درصد کل فروش بنگاه های تجاری از طریق فروشگاه های اینترنتی بوده است.

در واقع اینترنت به محلی برای داد و ستد تبدیل شده است. و عرصه رقابت در این حوزه نیز بسیار سخت و فشرده است. مدیریت یک فروشگاه اینترنتی فعالیتی پر از چالش و نیازمند به داشتن تسلط به جنبه های مختلف بازاریابی و طراحی سایت است.

اگر محصول تولیدی شما مطلقا منحصر بفرد می باشد می توانید از خطر غرق شدن در دریای متلاطم رقابت در امان باشید. اما اگر رقبایی در حیطه کسب و کار خود دارید، که اکثر کسب و کارها نیز چنین هستند، خواندن این مقاله می تواند در افزایش تسلط شما به نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی و در نتیجه افزایش توان رقابت پذیری شما مفید واقع شود.

موفقیت کسب و کار شما و به طور خاص وب سایت کاری شما تحت تاثیر عوامل گوناگونی است. کیفیت تجربه کاربری سایت، آفرهای تشویقی و تخفیفی و خصوصیات کالا یا خدمتی که ارائه می کنید از جمله این عوامل می باشند.

اما شاید بتوان گفت مهم ترین فاکتور در این زمینه کیفیت طراحی فروشگاه اینترنتی شماست. به طور کلی ساختار یک سایت و پروسه ای که یک مشتری از صفحه اصلی آن تا انجام پرداخت نهایی صورت حساب برای خرید یک محصول طی می نماید تعیین کننده ترین عامل در شکل دهی به میزان فروش آنلاین شماست. در چنین پروسه ای لازم است که روی تک تک جزئیات کار شود. به طور مثال قرار دادن یا ندادن آیکون ارسال رایگان محصول می تواند در تصمیم نهایی مشتری مبنی بر خریدن یا نخریدن محصول اثرگذار باشد.

در ادامه این مقاله به معرفی و شرح نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی می پردازیم. عمل به توصیه هایی که در ادامه خواهند آمد می تواند تاثیر بسزایی در افزایش درآمدهای شما از محل فروش آنلاین داشته باشد.

ذکر اطلاعات تماس، ساعات کاری و آدرس

طراحی فروشگاه اینترنتی

دسترسی به اطلاعات تماس از ضروری ترین نیازهای مشتریان بالقوه شما می باشد. این مورد یکی از نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی است. ممکن است کاربران در صورت عدم مشاهده سریع این اطلاعات در قسمت هایی که معمولا برای این منظور اختصاص داده می شوند، سایت شما را ترک کنند و به سراغ برند دیگری بروند.

برای جلوگیری از این امر لازم است که اطلاعات تماس خود را به شکلی کامل و واضح در قسمت هدر یا فوتر سایت درج نمایید. البته این امر باعث نخواهد شد که ضرورت طراحی یک صفحه جداگانه برای ذکر کامل تر این اطلاعات با جزئیاتی بیشتر از میان برود. در این خصوص توصیه می کنیم در کنار ذکر آدرس شرکت خود لوکیشن آن در گوگل مپ را نیز در این قسمت ها اشتراک گذاری کنید.

ذکر کتگوری های محصولات در قسمت بالایی سایت

یکی از نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی خلاصه کردن اقلام موجود در فروشگاه در یک طبقه بندی ساختار یافته می باشد. لازم به یادآوری نیست که کاربران اینترنت از جستجو برای یافتن اطلاعات اساسی بیزارند. تمام اطلاعات و محتواهای با اهمیت لازم است که به سرعت و به راحتی برای کاربران در دسترس باشند.

در نتیجه توصیه می کنیم در صفحه اصلی وب سایت کتگوری ها و طبقات و انواع گوناگون محصولات خود را به شکلی نظام مند در اختیار مخاطبان قرار دهید. به عنوان مثال اگر در صنعت تولید پوشاک فعالیت دارید می بایست محصولات خود را در کتگوری هایی نظیر شلوار، کفش، البسه زمستانه و… طبقه بندی کنید. این طبقه بندی ها می بایست جامع باشند تا مخاطب به طور کامل و در اولین نگاه در جریان گستره محصولات ارائه شده توسط برند شما قرار گیرد.

همچنین در این خصوص می توانید به تهیه اسلایدهایی به همراه عکس های جذاب از محصولات خود نیز بپردازید. به عنوان مثال می توانید طبقاتی نظیر پرفروش ترین محصولات یا طراحی های تازه خود را نیز به کتگوری های کلی محصولات اضافه نمایید.

مقاله مرتبط:نکات طراحی لندینگ پیج برای داشتن بیشترین نرخ تبدیل 

برجسته سازی مزیت های رقابتی

خجالتی نباشید! اگر خدمات بی نقصی ارائه می دهید دلیلی برای پنهان کردن آن وجود ندارد. همچنین لازم است به شرح کمبودهایی که در محصولات رقبایتان وجود دارد نیز بپردازید.

مزیت های رقابتی خود را به طور کامل برای مخاطبان شرح دهید. به طور مثال ارائه امکان ارسال رایگان محصول و همچنین امکان استرداد محصول می تواند در اقدام نهایی مشتری جهت خرید از شما تاثیر بسزایی داشته باشد. نقاط قوت خود را برجسته سازی کنید. نیاز نیست که فضای زیادی را نیز به این امر اختصاص دهید. طراحی یک آیکون به همراه توضیحات مختصری در چند کلمه می تواند کفایت کند.

ایده بنیادی در خصوص ارائه مزیت های رقابتی این است که مشتری به سرعت متوجه این موضوع شود که چرا می بایست از شما خرید کند. و نه از رقبای شما.

طراحی یک منوی با جزئیات

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی طراحی یک منوی کامل و دسترس پذیر است. منوی سایت می تواند بازدید کنندگان را در جهت دسترسی به محتوای مورد نظرشان هدایت کند. منوی سایت می بایست در تمام صفحات سایت در جایگاه ثابتی قابل دسترسی باشد. این امر موجب دسترسی آسان و سریع مخاطب از هر صفحه سایت به صفحه ای دیگر می شود.

علاوه بر این لازم است اطمینان حاصل کنید که نشانی تمامی صفحات و محتواهای اساسی سایت در منوی آن ذکر شده است.

اضافه نمودن فیدبک های مشتریان

از جمله نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی که هرگز نباید فراموشش کنید اضافه نمودن نظرات مشتریان درباره محصولات است. یکی از قدم های ابتدایی بسیاری از خریداران بالقوه، جستجوی نظرات و فیدبک های کسانی است که پیش از این محصول مورد نظر را خریداری نموده اند. بر طبق تحقیقات صورت گرفته نود درصد مشتریان اظهار داشته اند که نظرات مصرف کنندگان برایشان اهمیتی بیشتری نسبت به تبلیغات فروشندگان دارد.

در نتیجه لازم است دسترسی به این نظرات و فیدبک را تا حد امکان برای مشتریان ساده کنید. در طراحی فروشگاه اینترنتی حتما امکان نظردهی را برای تمامی مشتریان فعال کنید. این مساله می تواند به مخاطبانتان اطمینان دهد که با یک برند صادق و قابل اعتماد طرف هستند.

جایگزینی عکس ها با گیف

نمای از یک فروشگاه آنلاین

آیا محصولات ارائه شده توسط برند شما در چند رنگ مختلف تولید شده اند؟ در این صورت می توانید با استفاده از گیف به جای عکس بازدید کنندگان سایت را در جریان این تنوع رنگ قرار دهید. همچنین گیف ها می توانند جهت نمایش یک محصول از زوایای مختلف نیز مفید واقع شوند. اما توصیه می کنیم که بیش از حد از این آپشن استفاده نکنید. نهایتا از یک یا دو گیف در هر صفحه از سایت استفاده کنید.

مقاله مرتبط:تاثیر طراحی سایت بر سئو چیست؟ “

آماده پاسخگویی باشید

در طراحی فروشگاه اینترنتی علاوه بر ارائه شماره تلفن و ایمیل خود آپشن گفتگوی آنلاین را نیز در سایت قرار دهید. این مساله علاوه بر تمام مزیت هایی که دارد به مخاطبان شما نیز ثابت می کند که با یک شرکت واقعی متشکل از نیروی کار واقعی طرفند و می توانند در صورت داشتن هرگونه ابهام یا سوالی سریعا با کارکنان آن ارتباط برقرار کنند. این مساله می تواند تاثیر چشمگیری در افزایش امکان کلیک آنها روی گزینه خرید داشته باشد.

همچنین توصیه می کنیم که حتما آدرس صفحات برند خود در شبکه های اجتماعی را نیز در وب سایت خود ذکر کنید.

تشویق و دلگرم کردن مشتری

یکی از بهترین شیوه ها در برقراری ارتباطی صمیمانه و اثربخش با مشتریان تشویق آنها و تبریک به آنها و تشکر از آنهاست. به طور مثال می توانید پیش از انجام آخرین مرحله خرید توسط مشتری از جمله «انتخاب شما عالی بود» استفاده کنید. یا مثلا پس از خرید یک محصول با درج جمله «از خرید شما سپاسگزاریم» از مشتری خود قدردانی نمایید. توجه به چنین جزئیات کوچکی نیز می تواند در موفقیت کسب و کار شما در بلندمدت اثرگذار باشد.

تضمین امنیت خرید

این نکته  یکی از اصلی ترین ملزومات و نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی است. امنیت یک فروشگاه آنلاین می بایست از مهم ترین اولویت های هر برند در این خصوص باشد. مخاطبان شما تنها زمانی رو به استفاده از کارت اعتباری خود می آورند که به شکل صد درصدی مطمئن شوند که با یک وب سایت ایمن و قابل اعتماد طرفند.

در این زمینه لازم است گواهی های قانونی سایت و برند خود را حتما در صفحه اصلی آن درج کنید. این گواهی ها معمولا در قسمت فوتر سایت قرار می گیرند و به همراه سایر آیتم های موجود در فوتر در تمامی صفحات سایت عینا تکرار می شوند.

در این مقاله به ارائه ترفندها و توصیه ها و نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی پرداختیم. فروشگاه های آنلاین مهم ترین بخش هر وب سایت تجاری محسوب می شوند و لازم است که در طراحی آنها بیشترین میزان تمرکز و ظرافت را اختصاص دهید. امید است که بهره گیری از توصیه های ارائه شده در این مقاله بتواند شما را در این امر یاری کند.