گشترس روز افزون اینترنت و دسترسی همگان به فضای مجازی باعث شده است اینترنت بخشی عادی و فراگیر از زندگی روزمره مردم باشد و نقش مهمی را در نحوه خرید و ارتباط مردم با کسب و کار ها داشته باشد. در ادامه به موضوع مهم استفاده از فروشگاه ساز می پردازیم.

 دلایل اهمیت فروش اینترنتی و فروشگاه ساز

همه گیری کرونا و محدودیت های ناشی از آن که باعث آسیب های فراوان و بعضأ جبران ناپذیر به کسب و کار های مختلف شده است، سبب شده که سبک زندگی و خرید مردم با سرعت بیشتری تغییر یافته و به سمت استفاده و جستجو و خرید اینترنتی بروند.

 با این حال متأسفانه بسیاری از کسب و کار های کشور ما با اینکه به خصوص بعد از همه گیری کرونا این نیاز را درک کرده اند ولی از داشتن فروشگاه اینترنتی و بستر ارائه خدمات خود در فضای اینترنت محروم هستند.

بسیاری از کسب و کار هایی که به واسطه کرونا و هزینه های سربار فروش فیزیکی و سنتی مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شدند اگر صاحب یک بستر فروش اینترنتی حرفه ای بودند هم می توانستند مشتریان بالقوه و بالفعل خود را حفظ و حراست کنند و هم اینکه هزینه های آنان به شدت کاهش پیدا می کرد و مجبور به تعطیلی کسب و کار خود نمی شدند.

چرا کسب و کار ها اقدام به داشتن فروشگاه اینترنتی نمی کنند؟

مطابق تحقیقات صورت گرفته، اغلب صاحبان کسب و کار ها نداشتن پرسنل فنی کافی ، دارا نبودن  بودجه کافی برای ساختن یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای و در خور شأن برند خویش و فقدان دانش فنی از بابت طراحی و راهبری فروشگاه اینترنتی  خود را از دلایل عمده نداشتن بستر فروش اینترنتی عنوان نموده اند.

همچنین برخی از آن ها تجربه ناموفق از سفارش و پرداخت هزینه های گزاف به شرکت های طراحی فروشگاه اینترنتی که منجر به تحویل فروشگاه اینترنتی خارج از توافق ابتدایی را از دلایل عدم داشتن فروشگاه اینترنتی خود بر شمرده اند.

آیا کسب و کار من به فروشگاه اینترنتی نیاز دارد؟

بسیاری از صاحبان کسب و کار می پرسند، “از آنجایی که من یک کسب و کار کوچک با نیروی کار کوچک دارم، و چون چیزی آنلاین نمی فروشم، آیا به یک فروشگاه اینترنتی نیاز دارم؟”

پاسخ بله قطعی است!

اگر در دنیای امروز هر نوع کسب‌وکاری دارید، باید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید تا از دست دادن کسب‌وکار و مخاطبین هدف خود به رقبایی که فروشگاه اینترنتی دارند، جلوگیری کنید، زیرا مطابق آمار اکثریت مردم قبل از اقدام به هر خریدی اقدام به جستجوی اینترنتی در رابطه با محصول یا خدمت مد نظر خود هستند و ممکن است در فضای اینترنتی رقبای هر چند کوچک شما محصول / خدمت خود را در فضای اینترنتی به آنان معرفی کرده و همین مسأله باعث شود گوی رقابت را به رقبای خود واگذار کنید.

خانمی درحال ساخت فروشگاه اینترنتی

همچنین کرونا چشم‌انداز تمامی خرده‌فروشی ها را تغییر داده است و میلیون‌ها خریدار آنلاین به دنبال این هستند که تمامی نیاز های خود را در فضای اینترنت به جستجو بپردازند و تصمیم به خرید بگیرند. بنابراین، در حالی که شما دودل هستید، رقیب شما احتمالاً دیده است که یک فروشگاه اینترنتی چقدر می تواند برای تجارت خود موثر باشد. پس قطعاً نمی‌خواهید عقب بمانید.

اما ممکن است بپرسید، “آیا حضور من در شبکه های اجتماعی حساب نمی شود؟”

آیا اگر صفحه اینستاگرام داشته باشم به فروشگاه اینترنتی نیاز دارم؟

معمولاً مشاغل متکی به اینستاگرام یا سایر پلتفرم های رسانه اجتماعی به عنوان کانال اصلی تبلیغات هستند. و این بستر ها مزایایی را ارائه می دهند.

به عنوان مثال، آنها به ایجاد مخاطبین بیشتر کمک می کنند و حتی به شما در انجام تحقیقات بازار کمک می کنند. با این حال، یک صفحه اینستاگرام نباید جایگزین فروشگاه اینترنتی تجاری شما شود. در ادامه به برخی دلایل این موضوع اشاره می کنیم:

  1. احتمال فیلترینگ یا محدودیت شبکه های اجتماعی

اگر یک روز صبح، متوجه شوید نظیر اتفاقی که برای تلگرام افتاد یا چیزی بدتر از آن به واسطه طرح های مانند صیانت مجلس برای اینستاگرام بیفتد ، چه اتفاقی می افتد؟

 اگر صفحه اینستاگرام شما تنها حضور آنلاین شما بود، احتمالاً تمام مشتریان و دنبال کنندگانی که ساخته اید ناپدید می شوند.

  1. اینستاگرام دارای محدودیت های سئو است

در مورد آن فکر کنید. وقتی به دنبال کسب و کار محلی هستید کجا می روید؟ اینستاگرام یا گوگل؟ 3.5 میلیارد پرسش روزانه در گوگل نشان می دهد که بیشتر مردم برای یافتن اطلاعات به موتورهای جستجو مراجعه می کنند.

یک ‌فروشگاه اینترنتی تجاری به شما این امکان را می‌دهد تا افراد وقتی در مورد محصولاتی که می‌فروشید یا خدماتی که ارائه می‌دهید پرس و جو می‌کنند، شما را پیدا کنند. حتی می توانید به راحتی با فروشگاه اینترنتی های بزرگ تر رقابت کنید، می توانید فروشگاه اینترنتی خود را برای جستجوهای محلی بهینه کنید تا مخاطبان منطقه خود را جذب کنید.

  1. یک فروشگاه اینترنتی معتبرتر است

یک فروشگاه اینترنتی تجاری نشان اعتماد است و مردم فقط از کسب و کارهایی که آنها اعتماد دارند خرید می کنند. بنابراین اگرچه ممکن است ایجاد یک صفحه اینستاگرام سریعتر باشد، اما می توانید با یک فروشگاه اینترنتی تجاری اعتماد و قدرت بیشتری داشته باشید.

  1. عدم وجود درگاه های امن پرداخت در اینستاگرام

در فضای نا امن امروزی، چه در مقام دنبال کننده یک صفحه فروشگاهی در اینستاگرام بوده اید یا در مقام صاحب یک صفحه اینستاگرام، حتما به این موضوع برخورده اید که بعد از ثبت سفارش خرید و در هنگام تسویه مبلغ محصول، این چالش برای بسیاری از مخاطبین بالاخص مشتریان جدید به وجود می آید که چه طور باید حداقا اعتماد بین خریدار و صاحب صفحه اینستاگرام به وجود آید تا مبلغ اعلامی به صورت کارت به کارت به حساب اعلامی فروشنده پرداخت شود. همیشه این سوال در ذهن خریداران به وجود می آید که ” اگر بعد از انتقال وجه اقدامی از سمت فروشنده صورت نپذیرد چه کار کنم؟”

شکل گیری همین سوال موجب آن خواهد شد که این طیف از مخاطبین پس از انتخاب قطعی خود از خرید از آن صفحه اجتناب کرده و رو به خرید همان محصول از فروشگاه اینترنتی معتبر دیگر یا به جستجو و خرید آن محصول به صورت فیزیکی کنند.

در حالیکه شما می توانستید با داشتن یک فروشگاه اینترنتی معتبر در کنار صفحه اینستاگرام خود از شکل گیری این نوع ابهامات در ذهن مشتری جلوگیری کرده و مشتریان بالقوه خود را با نرخ جذب بسیار بالایی تبدیل به مشتری بالفعل خود گردانید.

در مجموع ، ما نمی گوییم که شما نباید یک صفحه اینستاگرام برای کسب و کار خود داشته باشید. اما، در عوض، صفحه اینستاگرام و سایر رسانه های اجتماعی شما باید از وب فروشگاه اینترنتی شما پشتیبانی کنند نه اینکه جایگزین آن شوند.

مزایای یک فروشگاه اینترنتی

فروشگاه ساز

اگر یک کسب و کار کوچک یا بزرگ باشید، یک فروشگاه اینترنتی مزایای زیادی را ارائه می دهد. در اینجا مهمترین مزایای داشتن یک فروشگاه اینترنتی آورده شده است.

مقاله مرتبط:” فروشگاه ساز چیست؟ 

1. یک فروشگاه اینترنتی شما را حرفه ای می کند

هر کسی می تواند یک صفحه  در اینستاگرام ایجاد کند. این رایگان است و می تواند در یک لحظه انجام شود. همین سهولت استفاده و اینکه هر شخصی می تواند یک کسب و کار در بستری مثل اینستاگرام باعث می شود اعتبار یک صفحه رسانه اجتماعی تجاری را از بین ببرد. مشتریان نمی دانند چه کسی پشت یک صفحه اینستاگرام است، کجا هستند و آیا همه اینها کلاهبرداری است یا خیر.

از طرف دیگر، ایجاد یک فروشگاه اینترنتی رایگان نیست و نشان می دهد که شما نسبتاً در مورد تجارت خود جدی هستید. بنابراین، یک فروشگاه اینترنتی باعث می شود حرفه ای تر و معتبرتر به نظر برسید.

2. داشتن فروشگاه اینترنتی یک مرحله اساسی در سفر مشتری شما است

یک فروشگاه اینترنتی مؤثر جایی است که شما می خواهید مخاطبان شما از کانال های مختلف در آن به پایان برسند. در فروشگاه اینترنتی است که از مشتریان بالقوه خود الهام می گیرید.

‌سایت شما مانند یک فروشگاه فیزیکی است. مردم از کنار آن عبور می‌کنند تا زمانی که وارد آن شوند تا به آنچه ارائه می‌دهید نگاه کنند. بنابراین حتی اگر در اولین باری که وارد می‌شوند چیزی نخرند، ممکن است در بازدیدهای بعدی چیزی بخرند.

در مسیری مشابه، مشتریان از طریق کانال‌های مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی با کسب و کار شما مواجه می‌شوند. اگر تبلیغ شبکه اجتماعی شما جالب باشد، آنها انتظار دارند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند تا درباره کسب و کار بیشتر بدانند. اگر سایتی وجود نداشته باشد، ممکن است مخاطب شما قدم بعدی را در این سفر، در سایت رقیبتان بردارد.

3. یک فروشگاه اینترنتی دید شما را افزایش می دهد

بیش از 4.5 میلیارد کاربر فعال اینترنت در سراسر جهان وجود دارد و بیش از 90 درصد آنها از طریق دستگاه های تلفن همراه به اینترنت دسترسی داشتند.

بدون فروشگاه اینترنتی، کسب و کار شما عملاً برای این افراد نامرئی است. با توجه به اینکه کرونا بازار جهانی را با سرعت بیشتری دیجیتالی می کند، کسب و کار شما برای کسانی که مهم هستند نامرئی می شود مگر اینکه در یک فروشگاه اینترنتی سرمایه گذاری کنید.

4. برای مشاغل محلی ضروری است

بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک نیازی به سرمایه گذاری در یک فروشگاه اینترنتی نمی بینند. با این حال، آنها در حال حاضر منبع درآمدی باورنکردنی را از دست می دهند.

آمار زیر نشان می دهد که یک فروشگاه اینترنتی چقدر برای یک کسب و کار محلی اهمیت دارد:

46 درصد از جستجو در گوگل شامل هدف محلی است.

97 درصد از کاربران از جستجو برای یافتن مشاغل محلی استفاده می کنند.

28 درصد از کاربران پس از جستجوی محلی یک مورد را خریداری کردند.

70 درصد از کاربران به دلیل آنچه در اینترنت پیدا کرده اند از یک فروشگاه دیدن می کنند.

یک فروشگاه اینترنتی تجاری به شما کمک می کند تا از تمام این پتانسیل ها استفاده کنید و کسب و کار خود را حتی سودآورتر کنید.

5. یک فروشگاه اینترنتی تجاری ارزش ماندگار می دهد

یکی از بهترین چیزها در مورد سرمایه گذاری در یک فروشگاه اینترنتی تجاری این است که چگونه حتی سال ها پس از ایجاد آن برای شما ارزش ایجاد می کند.

وقتی برای تبلیغات در رسانه های اجتماعی پول می پردازید، مشتریان بالقوه شما فقط تا زمانی که آنها را اجرا می کنید، تبلیغات شما را می بینند. اگر آنها آن را نمی بینند، برای اجرای کمپین تبلیغاتی باید دوباره هزینه کنید.

از سوی دیگر، یک فروشگاه اینترنتی تجاری به مرور زمان بازگشت سرمایه به شما می دهد. حتی اگر در سال اول به شما بازدهی نداشته باشد.

6. ایجاد یک فروشگاه اینترنتی تجاری آسان تر و ارزان تر از آن چیزی است که فکر می کنید

بسیاری از صاحبان مشاغل از ایجاد یک فروشگاه اینترنتی خودداری می کنند زیرا معتقدند ایجاد یک فروشگاه اینترنتی مؤثر دشوار و گران است. با این حال، این درست نیست.

هیچ زمانی مثل امروز، راهکار های ساده و ارزان برای ایجاد فروشگاه اینترنتی های با کیفیت بالا وجود نداشته است. سازندگان فروشگاه اینترنتی مقرون به صرفه و با استفاده آسان در دسترس شما هستند. ایجاد یک فروشگاه اینترنتی و میزبانی فروشگاه اینترنتی با استفاده از بستر فروشگاه ساز بسیار ساده و آسان است.

7. یک فروشگاه اینترنتی تجاری به شما امکان فروش آنلاین را می دهد

فروش تجارت الکترونیک در حال انفجار است و پیش بینی می شود در سال 2022 به بیش از 5.4 تریلیون دلار برسد. مطمئناً هیچ یک از این فروش ها در مورد مشاغلی که صاحب فروشگاه اینترنتی نیستند اتفاق نمی افتد.

حتی اگر یک تجارت الکترونیک سنتی نیستید، داشتن یک فروشگاه آنلاین می تواند به شما کمک کند مشتریان جدیدی جذب کنید و به شما کمک کند حتی زمانی که فروشگاه فیزیکی شما بسته است به فروش ادامه دهید.

8. کنترل کاملی بر فروشگاه اینترنتی خود دارید

از آنجایی که فروشگاه اینترنتی شما دارایی شماست، بر خلاف پلتفرم های رسانه های اجتماعی، آزادی طراحی مطلق را دریافت می کنید.

می‌توانید نظرات، ویدیوها، تصاویر و هر چیز دیگری را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید. همچنین، می توانید محصولات خود را با دسته بندی های بهینه و هوشمند در معرض دید مخاطبین خود قرار دهید، مزیت ویژه ای که نه در بستر شبکه های اجتماعی و نه در بستر فروش فیزیکی امکان پذیر است.

9. مدیریت یک فروشگاه اینترنتی تجاری آسان است

مدیریت فروشگاه اینترنتی ها قبلاً دلهره آور بود. با این حال، با استفاده از پلتفرم های فروشگاه ساز اکنون مدیریت آن آسان تر از همیشه است و این امکان وجود دارد که به راحتی و در عرض چند دقیقه  و بدون دانش فنی فروشگاه اینترنتی حرفه ای داشته باشید.

علاوه بر این برای به روز نگه داشتن فروشگاه اینترنتی خود به هیچ مهارت فنی نیاز ندارید.

10. فروشگاه های اینترنتی خدمات مشتری را بهبود می بخشند

یک فروشگاه اینترنتی مؤثر حاوی اطلاعات مهمی است که مشتریان شما نیاز دارند. بنابراین، نیازی به تماس آنها در مورد مکان، ساعات کار و سایر سوالات ساده نیست. یک فروشگاه اینترنتی با کمک به مشتریان، تجربه کلی مشتری را بهبود می بخشد.

11. یک فروشگاه اینترنتی به شما کمک می کند تا وارد رقابت شوید

حتی به عنوان یک کسب و کار کوچک، یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای به شما این را امکان می دهد با رقبای بزرگ صنعت خود رقابت کنید. اگر با هوش باشید و فروشگاه اینترنتی خود را به درستی بهینه سازی کنید، ممکن است از فروشگاه اینترنتی های بزرگ تر رتبه بهتری داشته باشید و به طور ارگانیک از موتورهای جستجو بازخورد های شگفت آوری دریافت کنید.

سخن پایانی

تصمیم برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار خود در نهایت با شماست. با این حال، اگر بخشی از اهداف کسب و کار شما بهبود و توسعه فروش، کاهش مخاطرات کسب و کار خود و افزایش برندینگ کسب و کارتان هست، ایجاد یک فروشگاه اینترنتی مکانی عالی برای شروع است.