رونق کسب و کار اینترنتی زمانی برای شما محقق خواهد شد که بتوانید از تکنیک ها و راهکارهای مناسب استفاده کنید. نگران این موضوع نباشید، شما می توانید با خواندن متن زیر به تمامی این تکنیک ها و راهکارها دست پیدا کنید و برای پیشرفت کسب و کار اینترنتی خود بکار ببندید.

درک کنید که مشتری شما کیست

قبل از راه اندازی یک شرکت جدید یا آنلاین کردن خدمات فعلی خود، تحقیقات گسترده ای در رابطه با این کار انجام دهید. این تحقیقات به شما کمک می کند تا بفهمید مشتری شما چه کسی است، در حال حاضر مشتریان شما از کجا خرید می کنند و …. همچنین باید از تکنیک هایی استفاده کنید که در عرصه رقبا شما را برتر نشان دهد.

برای این کار بهتر است از ابزارهای اینترنتی مانند شبکه های مجازی، تبلیغات، فرستادن ایمیل و … مستقیماً با مشتری خود صحبت کنید.

مشکلات مشتری خود را حل کنید

 ابتدا سوالات خود را از مشتری بپرسید. نیازهای آنها چیست؟ سپس برای حل مشکلات مشتریان خود اقدام واقعی انجام دهید و سعی کنید خدمات مختلفی را به مشتریان خود ارائه دهید تا رضایت آنها را برای خرید از شما کسب کنید.

راه اندازی سایت

فردی در حال طراحی سایت

اولین برداشتی که مشتریان از ما خواهند داشت به وب سایت شرکت بستگی دارد. وقتی کاربران وارد آن می‌شوند، باید احساس راحتی کنند که به مرور آن ادامه دهند تا در نهایت تصمیم بگیرند از خدمات ما استفاده یا محصولات ما خرید کنند؛ بنابراین شما باید در وب سایت خود به کوچکترین جزئیات توجه کنید و مراقب باشید تا خطایی در آن رخ ندهد، برای مثال:

  • طراحی: رنگ‌ها، متن، تصاویر، منوها، دسترسی و عوامل متعدد دیگری وجود دارد که باعث می‌شود سایت طراحی بصری جذاب‌تری داشته باشد. مطمئن باشید نوع طراحی و چیدمان وب سایت و یا پیچ کاری می تواند روی رونق کسب و کار اینترنتی شما تاثیر بگذارد.
  • طرح بندی: اگر چیدمان ضعیف باشد، بیش از یک سوم بازدیدکنندگان سایت را ترک خواهند کرد. انتخاب رنگ، گرافیک و حتی طرح کلی عملکردهای سایت می تواند برای کاربران خاصی مشکلاتی ایجاد کند. شما باید یک تجربه بصری و کاربردی خوب برای همه افرادی که از وب سایت بازدید می کنند ارائه دهید.
  • محتوا: اطلاعات نمایش داده شده باید واضح و مختصر باشد و همچنین باید برای کاربر ارزش قائل شود. توجه داشته باشید هنگامی که کاربر وارد وب سایت و یا پیچ کاری شما می شود، به دنبال راه حلی برای مشکلات خود و پاسخ به سوالات خود است، شما باید بتوانید به نیاز مشتریان خود به صورت حرفه ای پاسخ دهید تا رونق کسب و کار اینترنتی را لمس کنید.
  • بارگذاری: یکی دیگر از عوامل بسیار مهم برای رونق کسب و کار اینترنتی سرعت بارگذاری است. وب سایت باید با سرعت بالایی بارگذاری شود تا کاربران آن را رها نکنند. به عنوان مثال، تصاویر باید بهینه شوند.
  • حدود 53 درصد از افرادی که از دستگاه های تلفن همراه برای فعالیت های اینترنتی خود استفاده می کنند، از سایتی که بارگذاری آن بیش از سه ثانیه طول می کشد، منصرف می شوند. این بدان معناست که سایت به طور کلی باید برای سرعت بهینه شود. اگر از پلتفرم هایی مانند وردپرس استفاده می کنید، می توانید از ابزارهای مختلف برای بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده کنید.
  • امنیت: برای موقعیت‌یابی وب‌سایت و اطمینان کاربران از امن بودن صفحه (https) بسیار مهم است.
  • پاسخگو: وب سایت شما باید کاملاً با قالب تلفن های همراه یا رایانه لوحی سازگار باشد زیرا امروزه کاربران در هر دستگاهی و نه فقط رایانه وب سایت ها را مرور می کنند.
  • تماس: ارائه تسهیلات به کاربران و مشتریان هدف برای تماس با شرکت (شماره تلفن، ایمیل، فرم تماس و غیره) بسیار مهم است.

همه این عوامل به عنوان کلید موفقیت شما و رونق کسب و کار اینترنتی تلقی می شود، بنابراین شما باید به شکل مناسب بتوانید به نیازها و مشکلات مشتریان خود پاسخ دهید.

سعی کنید ترافیک وب سایت خود زیاد کنید

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) سخت نیست، اما زمان بر است. توجه داشته باشید که رسانه های اجتماعی همواره صدا و روش شما برای ارتباط با تازه واردان است و باید از این راه ارتباطی بیشترین استفاده را داشته باشید.

سعی کنید یک پیشنهاد ارزشمند مانند یک کتاب الکترونیکی رایگان حاوی اطلاعات مفید برای مشتریان خود ایجاد کنید. این موضوع افراد را ترغیب می کند تا در لیست مشتریان دائمی شما قرار بگیرند.

علاوه بر این برای رونق کسب و کار اینترنتی سعی کنید در جایی که مشتری شما بیشتر در آنجا حضور دارد، کسب و کار خود را تبلیغ کنید.

از ارسال دعوت نامه برای بازاریابی کسب و کار خود، آموزش و ایجاد رابطه با مشتریان استفاده کنید. وب‌سایتی ایجاد کنید که مقیاس‌پذیر باشد و به شما امکان ‌دهد محصولات مختلفی را بفروشید و به پیشنهادات بزرگ‌تر فکر کنید. هنگامی که نحوه فروش آنلاین را دریابید، در صورت وجود سیستم های مناسب، تقریباً می توانید هر چیزی را بفروشید.

یک روش پرداخت آسان اضافه کنید

خرید را آسان کنید و فرصت های متعددی برای پرداخت به مشتریان خود ارائه دهید. از یک روش پرداخت، سبد خرید یا وب سایت اثبات شده استفاده کنید. با بروز مشکلات متعدد در زمینه پرداخت های اینترنتی و کلاهبرداری های اتفاق افتاده در این حوزه، بسیاری از کاربران برای پرداخت اینترنتی کمی احتیاط می کنند، بنابراین بهتر است با یک درگاه معتبر این کار را انجام دهید.

به تبلیغات اهمیت دهید

بیلبورد بزرگ در خیابان

تبلیغات مختلف، پیشنهادات و آگهی را هیچ وقت فراموش نکنید. شما باید بتوانید خدمات و محصولات خود را به کاربران و مشتریان بشناسانید و آنها را جذب خود کنید.

از ابزارهایی مانند تبلیغات فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و حتی پیامک استفاده کنید که به شما امکان می دهد چندین تبلیغ را همزمان اجرا کنید، بهتر است برای تبلیغات تصاویر خاص و یا کلیپ های ویدیویی مناسب استفاده کنید تا مشتریان زیادی را به خود جلب کنید.

برای رونق کسب و کار اینترنتی؛ تبلیغات حرف اول را می زند. شما باید بودجه مناسبی برای تبلیغات خود کنار بگذارید.

از ابزارهای وب مستر برای تعیین نحوه عملکرد سایت خود استفاده کنید

 ابتدا سعی کنید راهنما و دستورالعمل‌های Google Webmaster را مشاهده کنید. سپس سعی کنید جستجوی کلمات کلیدی خود را انجام دهید.

از همه مهمتر سعی کنید برای رونق کسب و کار اینترنتی، محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید. پیشنهاد می کنم یک نقشه سایت ایجاد کنید تا توسط موتورهای جستجو نمایه شود و به بینندگان خود اجازه دهید تا بتوانند خدمات و یا محصولات شما را به سرعت پیدا کنند.

در صورت امکان از آدرس وب موجود خود استفاده کنید. یک آدرس وب جدید ممکن است ماه ها طول بکشد تا توسط موتورهای جستجو شناسایی شود.

علاوه بر این برای رونق کسب و کار اینترنتی بهتر است سایت خود را در گوگل تایید کنید. تایید وب سایت اینترنتی به منزله بالا رفتن اعتماد کاربران است.

از پشتیبانی فنی استفاده کنید

همه برنامه نویس کامپیوتر نیستند و شما هم نباید انتظار داشته باشید که باشید. آیا قدرت شما در خلاقیت است یا در خدمات مشتری و فروش قدرت بیشتری دارید؟ هیچ کس از شما انتظار ندارد که همه این کارها را انجام دهید؛ بنابراین در صورت نیاز برای ساختن وب سایت و سئوی خود از متخصصان این کار کمک بگیرید.

 این روزها می‌توانید کارهای زیادی را به تنهایی انجام دهید، اما زمانی که دچار مشکل ‌شوید، برای مدیریت چالش‌های سخت‌تر باید هزینه زیادی بپردازید. شما می توانید برای رونق کسب و کار اینترنتی از پشتیبان فنی استفاده کنید. پشتیبان فنی خدمات خوبی به شما و مشتریان شما ارائه می دهد و همواره در همه چالش‌های سخت‌ در کنار شماست.

مقاله مرتبط:”برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی چه کنیم؟” 

قیمت گذاری رقابتی

یکی دیگر از روش های رونق کسب و کار اینترنتی قیمت گذاری رقابتی است. هنگامی که قیمت گذاری خود را تعیین می کنید، به سایر وب سایت هایی که محصولات مشابه محصولات شما عرضه می کنند مراجعه کنید و قیمت های ارائه شده را ببینید. تعداد زیادی گزینه را تصور کنید که مشتری شما هنگام خرید محصولات مشابه باید از بین آنها انتخاب کند. اگر می خواهید در این فضای بسیار شلوغ متمایز شوید، باید از نظر قیمت از همتایان خود پیشی بگیرید.

شما می توانید از تخفیفات ویژه برای این کار استفاده کنید، برای مثال سعی کنید برای مشتریانی که برای بار دوم و یا سوم از شما خرید می کنند چند درصد بیشتر از دیگران تخفیف ارائه بدید و یا اگر محصول خاصی را به فروش می رسانید به مشتری بگویید که با خرید ۳ عدد از این محصول یک عدد به صورت رایگان دریافت خواهید کرد.

ارائه خدمات عالی به مشتریان

مطمئناً پر اهمیت ترین راه برای رونق کسب و کار اینترنتی ارائه خدمات عالی و استثنایی به مشتریان است. هر اندازه خدمات شما مناسب، عالی و به موقع باشد، مشتریان بیشتری به سمت شما خواهند آمد. ارائه خدمات عالی یکی از راه‌هایی است که شما را به ‌عنوان یک کسب‌ و کار اینترنتی معتبر به مشتریان معرفی می کند.

 اگر به سوالات مشتریان به طور مؤثر، سریع و دوستانه پاسخ داده شود، قطعا نتیجه بهتری از کسب و کار اینترنتی خود دریافت خواهید کرد. شکی نیست که کسب و کار اینترنتی یک صنعت پر رونق در در سراسر جهان است و سریعتر از آنچه ما فکر می کردیم در حال رشد است. اگر کسب ‌و کار خرده‌ فروشی، یا عمده فروشی شما هنوز یک حضور آنلاین قوی را تجربه نکرده نمی توانید انتظار داشته باشید با پیشرفت زیاد روبرو شود.

تجربه خرید را بهبود بخشید

مصرف کنندگان به دنبال چیزی بیشتر از خرید محصول هستند، آنها یک تجربه خرید رضایت بخش می خواهند. اگر با چت بات یا منشی تلفنی به مشتریان خدمات ارائه دهید، پیوند خوبی دریافت نمی کنید. شرکت باید انسانی شود تا تصویری نزدیک تر و متعهدتر ارائه دهد. شرکت باید دارای شخصیت برند باشد که برای ارتباط عاطفی با مردم، با تمرکز بر سلیقه و نیازهای آنها، بسیار مهم است.

علاوه بر این، ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان می تواند رونق کسب و کار اینترنتی را به همراه داشته باشد. مصرف کنندگان می خواهند احساس کنند که مشکلات آنها شنیده می شود و نادیده گرفته نمی شود. اگر کادر آموزش دیده و ابزار لازم برای خدمت رسانی به آنها را داشته باشیم، پیوندی با آنها ایجاد خواهیم کرد که شکستن آن برای رقبای ما بسیار دشوار خواهد بود.

برخورداری از بهترین ابزار باعث می شود که کسب و کار اینترنتی ما تغییر کند و انتظارات مصرف کنندگان را به طور رضایت بخشی برآورده کند. به عنوان مثال، داشتن یک نرم افزار مناسب برای پاسخگویی به تماس مشتریان و مدیریت آنها باعث صرفه جویی در وقت کارکنان می شود و تجربه خرید مشتریان را بهبود می بخشد.

بهره گیری از شبکه های اجتماعی

خانمی فعال در شبکه اجتماعی

مزیت بزرگ شبکه های اجتماعی این است که یک وسیله ارتباطی بسیار ارزان است و همچنین به ما امکان می دهد به مخاطبان بسیار زیادی دسترسی پیدا کنیم. مشکل این است که باید بدانید در کدام شبکه اجتماعی باید حضور داشته باشید، همیشه داشتن حساب در همه آنها خوب نیست زیرا در نهایت باعث اتلاف وقت و هزینه می شود. برای رونق کسب و کار اینترنتی نیاز است تا حضوری قوی در شبکه های اجتماعی داشته باشیم.

اگر شرکتی محصولات یا خدماتی را به مصرف کننده ارائه دهد، اینستاگرام مناسب ترین گزینه برای آنها خواهد بود؛ زیرا مخاطبان زیادی در این شبکه حضور دارند و با یک برنامه ریزی مناسب می توانید فروش بیشتری داشته باشید. همچنین توییتر می تواند کمک بزرگی برای برقراری ارتباط دوطرفه با مشتریان و پاسخ به سوالات یا مشکلات آنها باشد.

استفاده از اینفلوئنسرها برای ارتباط بیشتر ایده مناسبی است. این جنبش جدید بسیار سودمند است زیرا فالوورهای آنها احساس می‌کنند با آنها همذات پنداری می‌کنند؛ بنابراین، اگر اینفلوئنسرها برند ما را تبلیغ کنند، فالوورهای آنها آن را خریداری خواهند کرد.

ابزارها و روش‌های بسیار بیشتری برای رونق کسب و کار اینترنتی وجود دارد، اما باید بدانید از کدام ابزار استفاده کنید؛ بنابراین برای رونق کسب و کار اینترنتی باید صبر و پشتکار داشته باشید.

دارایی های کسب و کار اینترنتی خود را سازماندهی کنید

این امر بسیار فراتر از سازماندهی کسب و کار معمولی است. دارایی های کسب و کار اینترنتی شما همه چیز است، از وب سایت شما گرفته تا حساب های کاربری رسانه های اجتماعی. اینها باید مرتب باشند.

تمام دارایی های مرتبط باید برای برند شما بهینه شوند. به عنوان مثال، پیج های اینستاگرامی، تلگرامی، توییتر و صفحات وب شما باید دارای کلمات کلیدی مرتبط باشند. آنها باید در یک برنامه بازاریابی یکپارچه قرار بگیرند؛ و آنها باید به طور کامل با آخرین اطلاعات در مورد شرکت شما به روز شوند. سازماندهی می تواند تاثیر خوبی روی رونق کسب و کار اینترنتی شما داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:”کسب و کارهای اینترنتی جدید در دنیا ”

سوابق مشتری را ایمن نگه دارید

یکی از مشکلاتی که صاحبان کسب و کار اینترنتی دارند این است که آنها باید بتوانند سوابق مشتریان خود را با خیال راحت نگه دارند. شما موظف هستید از هرگونه اطلاعات مشتری که به صورت آنلاین به دست آمده است محافظت کنید. به عنوان مثال، شما باید اطلاعات را در دستگاه های جداگانه ذخیره کنید و تعدادی پشتیبان امن داشته باشید.

اگر مشتریان از امنیت اطلاعات خود مطمئن نباشند، قطعا از فروشگاه شما خرید نخواهند کرد. قطعا امنیت سوابق مشتری می تواند روی رونق کسب و کار اینترنتی تاثیر بگذارد.

سیستم های شما باید به روز نگه داشته شوند و کنترل ها باید اجرا شوند و دسترسی فقط به کارمندان خاصی محدود شود. شما باید سیستمی داشته باشید تا مواردی مانند جزئیات کارت اعتباری را در مواقعی که دیگر نیازی به آنها نیست، به طور ایمن از بین ببرد.

تمرکز بر خدمت، نه فروش

اگر در فضای مجازی به اندازه کافی به دیگران کمک کنید تا به آنچه می خواهند برسند، در کسب و کار اینترنتی موفق می خواهید شد. کسب ‌و کارهای اینترنتی باید از تکنیک‌های جدید برای جلب اعتماد مشتری و در نهایت فروش بیشتر، استفاده کنند.

بیاموزید که چگونه مشکلات، نگرانی‌ها و مسائل بازار هدف خود را شناسایی کنید تا بتوانید در این فضا عملکرد بهتری داشته باشید. هر چه بهتر بتوانید با کاربران خود ارتباط برقرار کنید آنها بیشتر در خدمات و محصولات شما درگیر خواهند شد. هدف شما باید تمرکز بر خدمت باشد، نه فروش.

نتیجه گیری

امروزه استفاده از اینترنت برای انواع کسب و کارها بسیار حیاتی است، زیرا مصرف کنندگان تمایل زیادی به خرید اینترنتی و سفارش محصولات از این طریق دارند؛ بنابراین برای رونق کسب و کار اینترنتی لازم است دائماً کلیدها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ خود به روز کنید و از جدید ترین تکنیک ها در این زمینه استفاده کنید تا در این فضا جذاب به نظر برسید و حضور خوبی در اینترنت داشته باشید.

امروزه راه و روش ارتباط کسب و کارهای اینترنتی با مخاطب تغییر کرده است، بنابراین باید به سرعت خود را با محیط وفق دهید. فناوری‌های جدید این فرآیند را برای ما آسان‌تر کرده است.

توجه کنید همه افراد بودجه زیاد برای رشد کسب و کار اینترنتی ندارند. در واقع، شما می توانید بدون صرف هیچ پولی، کارهای زیادی انجام دهید. تنها چیزی که واقعاً نیاز دارد تلاش و شناخت تکنیک های جدید و موثر است.

ما در این مقاله به راهکارهای رونق کسب و کار اینترنتی پرداختیم و سعی کردیم بهترین راهکارها را به شما معرفی کنیم، شما می توانید متناسب با نیاز خود از راهکارها استفاده کنید.