همانطوری که می دانید همه شرکت‌ها نیاز به مجوز کسب و کار دارند، خواه به صورت آنلاین محصولات خود را بفروشند یا از طریق مغازه های فیزیکی در سطح شهر. کسب ‌و کارها ملزم به درخواست مجوز از نهاد مربوطه هستند، زیرا این کار راهی برای دولت فراهم می‌کند تا بتواند از آنها مالیات دریافت کند و به نوعی فعالیت آنها را پیگیری کند.

 علاوه بر این؛ دریافت مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی باعث کاهش سوء استفاده‌ها و کلاهبرداری‌ها در این فضا می شود. دریافت این مجوز ها می تواند برای کسب و کار شما بسیار مفید باشد زیرا افراد با اعتماد بیشتری از شما خرید می کنند. قرار است در این مقاله شما را با مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی آشنا کنیم، بنابراین اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید، این مطلب می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

مجوز کسب و کار اینترنتی چیست؟

در کشور ما اتحادیه کسب و کار‌های مجازی وظیفه صدور مجوز اینگونه از مشاغل را بر عهده دارد. البته هر کشوری برای خود قوانین خاصی دارد که کسب و کارهای اینترنتی را ملزوم می کند تا از نهاد های مربوطه مجوز لازم را دریافت کنند.

هنگامی که یک کسب و کار اینترنتی را بدون مجوزهای مناسب راه اندازی کنید، جریمه های سنگینی را باید پرداخت کنید. علاوه بر این، شما باید سالانه مجوز کسب و کار خود را تمدید کنید.  دقت کنید، مجوزهای کسب و کار اینترنتی تفاوت خاصی با مجوزهای کسب و کارهای سنتی ندارند.

مجوز کسب و کار اینترنتی مجوزی است که توسط دولت صادر می شود و به یک کسب و کار آنلاین اجازه می دهد تا در محدوده حوزه قضایی فعالیت کند. گاهی اوقات، بسته به کاری که کسب و کار انجام می دهد یا می فروشد، چندین مجوز تجاری مورد نیاز است.

پلتفرم فعالیت کسب و کار (تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک، یوتیوب) همچنین بر مجوزهایی که ممکن است مورد نیاز باشد تأثیر می گذارد. برخی از کشورها قوانین خاصی برای فعالیت در اینترنت دارند که باید قبل از راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی از این قوانین مطلع باشید و به آنها عمل کنید.

دولت دوست دارد بیشتر فعالیت ها را زیر نظر داشته باشد و ارائه مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی یکی از راه هایی است که آنها می توانند بر این حوزه نظارت کند و فعالیت های صورت گرفته در آن را کنترل کنند.

توجه کنید، راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی شما را از برخی تشریفات قانونی مستثنی نمی کند. جواز کسب یکی از آنهاست.

مجوزهای مورد نیاز شما به موقعیت مکانی، نوع محصولاتی که می فروشید و نیازهای کسب و کار شما بستگی دارد. کشورهای مختلف قوانین متفاوتی دارند.

مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی کدامند؟

ابتدا باید برای دریافت مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی، نوع کسب کار خود را مشخص کنید تا بدانید به چه نوع مجوزهایی نیاز دارید. باید نوع کسب و کار شما مشخص شود، آیا تولید کننده هستید، فروشنده هستید یا بازاریاب و غیره.

با توجه به قوانین حاکم در حال حاضر برای کسب و کار‌های اینترنتی دو نوع مجوز از سوی اتحادیه کسب و کار‌های مجازی ابلاغ شده است که عبارتند از:

  1. مجوز‌ عمومی برای تمامی کسب و کارهای اینترنتی که با نماد اعتماد شناخته می شود.
  2. مجوز‌ اختصاصی که برای هر صنف جداگانه صادر می شود.

مجوز‌های عمومی

این نوع مجوز تمامی کسب و کارهای اینترنتی را شامل می شود، در واقع یک نماد الکترونیکی است که تمامی وب سایت ها به عنوان پروانه کسب و کار خود باید آن را دریافت نمایند. این نماد را می بایست از مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت کنید.

 نماد اعتماد الکترونیک

 

اگر وب سایت شما در زمینه فروش خدمات و یا کالا فعالیت می کند، شما مستلزم دریافت نماد الکترونیکی به عنوان مجوز شروع کسب و کار اینترنتی خود هستید.

مجوز‌های اختصاصی

معمولا گروه های صنفی مختلف را شامل می شود، به طور مثال، فروشگاه های اینترنتی کتاب یا فروشگاه های اینترنتی محصولات سمعی و بصری که می بایست مجوز لازم را از وزارت ارشاد دریافت کنند. همچنین اگر در زمینه فروش اینترنتی مواد غذایی، دارویی هستید بایستی مجوز لازم را از مجوز وزارت بهداشت و درمان و سلامت دریافت کنید.

همانطوری که متوجه شدید در هر صنفی که فعالیت می کنید باید مجوز لازم را از همان صنف دریافت کنید. نکته مهم در این زمینه، عدم نیاز به اخذ پروانه و یا نماد اعتماد الکترونیکی برای سایت‌های شرکتی و شخصی است.

در چه مرحله ای باید درخواست مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی بدهید

در برخی از کشورها، ممکن است تا زمانی که به آستانه درآمد خاصی نرسیده اید، نیازی به درخواست مجوز کسب و کار اینترنتی نداشته باشید. در کشورهای دیگر، ممکن است قبل از فروش هر چیزی نیاز به دریافت مجوز داشته باشید.

برای تعیین قوانین مربوط به مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی کشور خود باید به سازمان مربوطه مراجعه کرده و از قوانین مربوطه مطلع شوید، زیرا در برخی مواقع اگر بدون مجوز کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید، مشمول جریمه نقدی خواهید شد.

صرف نظر از اینکه آیا مجوز کسب و کار اینترنتی مورد نیاز است یا خیر، این کار می تواند مزایایی داشته باشد. به عنوان مثال، این فرآیند به شما امکان می دهد کسر مالیات را درخواست کنید. همچنین به کسب و کار شما مشروعیت بیشتری می بخشد.

مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی را از کجا می توان گرفت

الزامات مجوزهای اینترنتی ممکن است بر اساس صنف و نوع محصول تولیدی متفاوت باشد. برای اطلاع از اینکه چه مجوزهایی در کشور شما مورد نیاز است، به اتحادیه کسب و کار‌های مجازی مراجعه کنید. این منبع می تواند به کسب و کارها بگوید که چه مجوزهایی باید دریافت کنند و برای ثبت نام به کجا مراجعه کنند. در بسیاری از موارد، صاحبان مشاغل می توانند برای مجوزهای خود به صورت آنلاین درخواست دهند.

البته برای دریافت مجوز هایی مانند نماد الکترونیکی باید به مرکز توسعه تجارت الکترونیک و برای دریافت مجوز های اختصاصی به صنف خود مراجعه کنید. اگر فعالیت شما مجاز باشد زمان زیادی برای دریافت مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی طول نمی کشد.

مقاله مرتبط:”مشکلات کسب و کارهای اینترنتی چیست؟ 

آنچه برای دریافت مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی نیاز دارید

برای درخواست مجوز کسب و کار اینترنتی اغلب به موارد زیر نیاز است:

  • تعیین ساختار قانونی: به عنوان مثال، اینکه آیا شما یک مالک انحصاری یا شرکت با مسئولیت محدود هستید
  • شرح مفصلی از فعالیت های کسب و کار شما
  • مجوز مالیات فروش که می توانید آن را از نهاد دولتی خود دریافت کنید
  • بازرسی و سایر مجوزها، مانند مجوز وزارت بهداشت یا مجوز بازرسی سازمان غذا و دارو

باید به این نکته توجه کنید که موضوع صدور مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی چند سالی است که در کشور ما به صورت قانونی مطرح شده و بیشترین تمرکز در حال حاضر مربوط به فعالیت های شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و غیره است.

در حال حاضر قوانین خاصی در این باره از سوی نهاد قانون گذار برای دستگاه های اجرایی ابلاغ نشده است، با این که هر از گاهی تصمیماتی در این باره مطرح می شود اما مجوز قانونی برای آنها ابلاغ نشده است.

نتیجه گیری 

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی جدید هیجان انگیزی است، اما فکر گرفتن مجوزهای مناسب می تواند کمی کار را سخت کند. کسانی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستند اغلب از خود می پرسند، آیا برای فروش اینترنتی به مجوز کسب و کار اینترنتی نیاز دارم؟ به هر حال کسب‌وکارهای آنلاین طبیعتاً با همتایان خود متفاوت هستند. این تصور در میان برخی از کارآفرینان وجود دارد که کسب‌وکارهای آنلاین کمتر رسمی هستند و بنابراین ممکن است مانند کسب‌وکارهای سنتی و فیزیکی به مجوز خاصی نیاز نداشته باشند.

اما شما باید برای راه اندازی کسب و کار خود از نهاد های مربوطه مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی را دریافت کنید. برای مثال ابتدا باید نماد الکترونیکی را از مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت کنید، سپس به صنف کاری خود مراجعه کنید و از این نهاد نیز مجوز مربوطه را دریافت نمایید.

توجه داشته باشید، بسته به ماهیت کسب و کار آنلاین خود، ممکن است نیاز به دریافت مجوز حرفه ای یا شغلی نیز داشته باشید. این نوع الزامات مجوز بر مشاغل تحت نظارت دولتی مانند مراقبت از کودک، مشاوره حقوقی و شیوه های قانونی، املاک، معماری، برنامه ریزی مالی و بیمه تأثیر می گذارد.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با کلیت مجوز های لازم برای کسب و کار اینترنتی آشنا کنیم و نکات مورد نیاز را برای شما توضیح دهیم، حتی به انواع مجوزهای لازم در این خصوص نیز پرداخته ایم و آنها را برای شما توضیح دادیم، شما می توانید با مطالعه متن بالا به جواب تمامی پرسش های خود در این زمینه برسید.

اگر قصد دارید تا یک کسب و کار اینترنتی برای خود راه اندازی کنید، قطعا این مقاله به درد شما خواهد خورد، توصیه می کنم یک بار آن را بخوانید.